Annonce
Aarhus

Bord til to på 33 måder

To til Bords. Ninna Gøtzsche (til venstre) og Dorte Kristoffersen ved deres værk "Dialog". Foto: Flemming Krogh

Kunsthåndværkere og designere skaber fantasifuld udstilling på Aarhus Rådhus.

AARHUS: Det er forbløffende, hvad der kan komme ud af det, når kunstnere får til opgave at lave væker ud fra den samme titel.

Knap 70 kunsthåndværkere og designere har skabt 33 borde, som til og med på lørdag 24. juni kan ses i rådhushallen i Aarhus. "Bord til to" hedder den, og det er temaet, kunstnerne har arbejdet ud fra.

Fantasien er foldet ud i fuldt flor.

- Udgangspunktet er, at bordet er et sted, vi mødes, deler måltider og taler sammen om stort og småt, og det har en central plads, når man arbejder med kunsthåndværk og design, siger keramikeren Ninna Gøtzsche, der er primus motor i udstillingen.

Annonce

Bord til to

Rådhushallen, Aarhus. Udstillingen "Bord til to". Knap 70 kunstnere udstiller 33 værker. Åbner mandag 19. juni kl. 16-18. Kan ses til lørdag 24. juni. Åbent hverdage kl. 10-18, lørdag kl. 10-14.Udstillingen er arrangeret af foreningen Danske Kunsthåndværkere og designere, Region Midt. Det er en del af deres projekt Fomo 2017. Senere bliver der udstillinger i tomme lejligheder på Gudrunsvej i Aarhus V og på Huset for Kunst og Design i Holstebro. Desuden er der en virtuel udstilling Jomo på Instagram.

Der er omvisninger torsdag 22. juni.

Se mere på facebook.com/FOMO2017 og Instagram/jomo2017.

Marianne Steenholdt Bork til frokost i det grønne. Foto: Flemming Krogh

Naturens mystik

Oplevelserne er aldeles forskellige i rådhushallen.

Der er et skovparti med titlen "Back to Basic", skabt af Krestine Harboe, Karen Thomassen og Lasse von Gakhausen Lorentzen. Her er naturen vært med dens mystik, eventyrlighed, overdådighed og forgængelighed.

Der er et løjerligt minibord med norsk gedeost på menuen og osteskærere, der stikker op på stoleryggene. Bag det står ikke overraskende en nordmand, Sverre Tveito Holmen, der finurligt har gemt en flaske akvavit under bordet - en norsk Linieakvavit, naturligvis.

Tekstilkunstneren Helene Vonsild har sammen med de mange, hun arbejder sammen med i butikken 1+1 i Grønnegade 41, Aarhus, leget med temperamenterne melankolsk og sangvinsk, en kombination af hendes tekstiler og kollegernes keramik.

Der kan også gå en mur gennem to ved et bord, så Kirsten Holm Nielsen og Lisbeth Bachmann har skabt to borde - et sort med en Berlin-mur igennem bordet og sorte stole, og et hvidt, hvor alt, der hører til bordet, er pakket ned under det.

Sverre Tveito Holmens lille ostebord med gedeost og Linieakvavit under bordet. Foto: Flemming Krogh

Rådhuset på bordet

Marianne Steenholdt Bork og Christel Arnevik har været elever sammen på kunsthåndværkerskolen i Kolding. De har arbejdet sammen om "Frokost i det grønne" med skulpturer og blandede materialer.

I Lone Borgens porcelæns-tv kigger de to ved bordet gennem tv-skærmen, og man fornemmer, at de har vidt forskellige interesser. Spændende Aarhus-motiver er på selve værket.

Ninna Gøtzsche og Dorte Kristoffersen har taget selve rådhuset som udgangspunkt og dækker et bord med grålig og blå keramik, hvor en vase agerer rådhustårn, og der er spildt på dugen og krummer på tallerknerne.

Endnu mere bevidst rodet er der i værket "Asger Jorns sidste måltid" af Lea Nielsen, Louise Gaarmann og Mette Maya Gregersen. Det handler om festlighed, farver, lyst og livsappetit.

Tina Astrups "Rundt bord til to". Foto: Flemming Krogh
Tekstilkunstner Hele Vonsild leger med temperamenterne sammen med kolleger, der laver keramik. Foto: Flemming Krogh
Et transportbånd fra Arnbitter i Aarhus har Anne Mette Larsen (tekstil) og Sverre Tveito Holmen (keramik) gjort til et bord. Foto: Flemming Krogh
Naturen er vært med mystik og forgængelighed. Krestine Harboe, Karen Thomassen og Lasse von Gakhausen Lorentzen har skabt "Back to Basic". Foto: Flemming Krogh
Lone Borgens tv med skønne motiver på tallerkner og tv-ramme. Foto: Flemming Krogh
Mette Bülow Duus (til venstre) og Helenaa Hedegaard har skabt to borde "Feeling black - feeling blue" og "Feeling ligtgreen - feeling white". Foto: Flemming Krogh
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce