Selvom en letbane fra Lisbjerg til Hinnerup endnu kun kan anes i horisonten, så kræver det både tidlig borgerinddragelse og økonomisk planlægning.
Det lod flere byrådsmedlemmer forstå, da Favrskov Byråd på mødet før jul godkendte, at Teknik og Kulturforvaltningen nu starter på at planlægge første offentlighedsfase for letbanen.
Erling Kvist Andersen (S) glædede sig over udsigten til tidlig borgerinddragelse med møder og uddeling af debatfolder.
»Det er rigtig dejligt at få sat planlægningen i gang, men når en plan bliver konkret, bliver det også besværligt. Derfor er det fornuftigt at tænke letbanen med i helhedsplaner for Hinnerup og Søften,« sagde han.
Bjarne Andersen (SF) opfordrede til, at Favrskov forsøger at etablere nogle alliancer på landsplan, så der ad den vej kan hentes penge til projektet.
Borgmester Nils Borring (S) støttede opfordringen.
»Vi må klø på hos de forbindelser, vi har. For at letbanen skal blive en succes, får det også konsekvenser, det kommer til at ramme mange og kommer til at genere mange. Men det vil også give et løft til Hinnerup og Søften,« sagde han.
Peder Meyhoff (Ø) var som altid, når talen falder på kollektiv trafik, begejstret.
»Når letbanen komme til Hinnerup vil det blive et af de mest attraktive bymiljøer. Hammel vil være meget misundelig, men jeg skal nok arbejde videre, så Hammel også får letbanen,« lød det optimistisk fra ham.
Lone Glarbo (V) deltog ikke i behandling af sagen, da hun forinden var erklæret inhabil, idet hendes og familiens ejendom på Århusvej i Søften kan blive berørt af letbanens linieføring.