Annonce
Østjylland

Folk ville vide mere om støj fra motorvejen: Læs spørgsmål og svar fra borgermødet her

Der var brug for Vejdirektoratets støjekspert Jakob Fryd til at besvare de mange spørgsmål om den støj, som en mulig udvidelse af E45 i Østjylland, vil føre med sig. Foto: Morten Pape
Støj blev helt som forventet det varme emne, da Vejdirektoratet tirsdag aften havde inviteret til digitalt borgermøde om en udvidelse af E45 Østjyske Motorvej.
Annonce

Horsens/Hedensted: Det blev, som projektleder ved Vejdirektoratet Jacob Pryds Winkel havde forudsagt, støj, der blev det dominerende emne, til tirsdagens digitale borgermøde om konsekvenserne af en mulig udvidelse af motorvejen mellem Skanderborg og Vejle.

Allerede i oplægget havde Vejdirektoratets støjekspert, Jakob Fryd, ordet. Han forklarede, at i dag er der 1100 boliger, som er belastet af støj over grænsen på 58 dB, som Miljøstyrelsen arbejder efter. En grænse, der ikke er bindende.

Uden en udbygning af strækningen vil 2100 boliger være støjbelastede over grænsen i 2040  på grund af øget trafik. Med en udbygning og støjvolde vil det gælde 1300 boliger langs strækningen.

- Nogle boliger vil få mere støj end i dag, andre vil få en smule mindre.


Nogle boliger vil få mere støj end i dag, andre vil få en smule mindre.

Jakob Fryd, støjekspert


Hvordan den enkelte bolig bliver belastet, kan man tjekke på Vejdirektoratets hjemmeside. Vel vidende, at der lige nu er tale om en skitse, først hvis politikerne vedtager udvidelsen og sætter penge af til den, vil der blive præcise tegninger.

Annonce

Har vurderet hele strækningen

- Vi har foretaget en konkret vurdering ved boligområder, hvor støjen er beregnet til at komme over 58 dB. Her har vi vurderet effekten af støjafskærmning. Støjen skal reduceres med tre dB, for at man laver afskærmning, forklarede støjeksperten, om vejstrækningen, hvor der er skitseret en kilometer støjvolde og 5,8 km støjskærme.

At man for eksempel ikke bare kan bruge overskudsjorden fra vejprojektet til støjvolde skyldes, at der samlet set er jordunderskud.

Og så fortalte Jakob Fryd, at hele 22 procent vil føle sig stærkt generet af støjen, selv om den var under 58 dB.

Annonce

Hvad med Hatting?

Alle, der lyttede med foran skærmen, kunne skrive spørgsmål til de tre eksperter fra Vejdirektoratet; støjeksperten, projektlederen og afdelingslederen. Og de lige knap 100, som var logget på under spørgerunden, holdt godt fast i støjeksperten, selv om borgerne aldrig sagde et ord.

Spørgsmål blev stillet på chatten. Foto: Morten Pape

Af svarene blev det klart, at tanker om at nybyggerier af boliger og daginstitutioner eller sågar en Kattegatforbindelse ikke indgik i planerne. Der arbejdes udelukkende ud fra det, der eksisterer og det, der er vedtaget. En Kattegatforbindelse har lange udsigter og er ikke tænkt ind i projektet. Bygger man nye huse eller daginstitutioner, der er omfattet af støjgener fra motorvejen, så er det bygherren, der skal skærme for støjen.

- Det er lokalplanen, der skal tage højde for det, og firmaer har pligt til at opføre byggerier, så grænserne overholdes.

Der er tilfælde, hvor kommuner med statens tilladelse har opført en støjvold langs motorvejen.

Annonce

Kan ikke afskærme Egebjerg

En spørgers frygt for mere støj i Egebjerg blev ikke dulmet med en ekstra støjvold.

- Det er der ikke planer om at lave. Egebjerg ligger i så stor afstand fra motorvejen - 200-300 meter - at det er vanskeligt, lød det fra støjeksperten.

På den afstand har støjvolden ikke en mærkbar effekt, som er en nedsættelse af støjen med tre dB eller mere.

Jo tættere på støjen, volden eller skærmen bygges, jo bedre effekt. Og omvendt.

- Sendes støjen tilbage fra støjafskærmningen? Nej, forklarede støjeksperten. Støjen absorberes, så det giver ikke forøget støj på den modsatte side af vejen.

Støjvolde beplantes i øvrigt ikke som tidligere. I dag belægges de med råjord, og så går naturen sin gang. Det er bedst for biodiversiteten.

Annonce

Kan man overdække motorvejen?

Det er ikke blevet undersøgt, om man kunne overdække motorvejen for at mindske støjen, mens tanken om at grave den ned, blev afvist.

Når der indgår en faunapassage til 132 millioner kroner, skyldes det hensyn til biodiversitet.

- Det er et tilvalg, som politikerne kan vælge fra eller til, hvis strækningen udbygges, forklarede Jacob Pryds Winkel en spørger, der foreslog, at de penge i stedet kunne gå til mere støjafskærmning.

- Hvad med vandrette vinger på støjskærmen som nord for Hamborg, ville en anden vide. Den løsning har Vejdirektoratet været ved at undersøge i forhold til effekt og pris. Lige nu er vurderingen, at det er en ret dyr løsning.

Hedensteds borgmester Kasper Glyngø (S), der også er formand for Business Region Aarhus, fik i en videohilsen pointeret, at det er svært at se penge til trafikken kan bruges bedre end på en udvidelse af E45. Foto: Morten Pape

Et forslag om at sætte hastigheden ved Hedensted ned til 110 km/t, var der ikke faglige argumenter for.

- Det vil knap kunne høres, for man rammer ikke de tunge køretøjer ved den nedsættelse, lød svaret.

Og i det område blev en forespørgsel om at give lastbiler fra betonfabrikken mulighed for at køre ud på motorvejen ved rastepladsen afvist. Den ide har været overvejet og er blevet fravalgt, for det er ikke godt at blande lastbiltrafik med trafikanter, der skal holde pause, lød det fra projektleder Jacob Pryds Winkel.

Annonce

Sætter i nye læhegn?

Ikke alt gik op i støj.

- Reetablerer I læhegn? lød et spørgsmål.

- Det gør vi typisk ikke. I stedet giver vi ejeren en erstatning. Det er så op til ejeren, om læhegnet skal reetableres, eller om ejeren bruger pengene på noget andet, forklarede projektlederen.

Fredskov, som må vige pladsen for motorvejen, skal til gengæld normalt erstattes med dobbelt så meget skov i et område, som aftales med de lokale myndigheder.

Men lad os afrunde med med aftenens hovedemne, støjen, og et spørgsmål om, hvorvidt man kan finde på at fjerne støjvolde fra projektet på grund af besparelser. Svaret var klart:

- Det er et teoretisk spørgsmål. Vejdirektoratet ved, at støjafskærmning betyder rigtig meget, så det har vi ikke fantasi til at forestille os. Det er ikke sket før. Det eneste tilvalg er støjvolden ved Ejer Baunehøj Skolen, lød svaret fra afdelingens leder Karsten Kirk Larsen.

Aftenens emne var konsekvensen af en udvidelse af denne del af E 45 strækningen, så den går fra at være to-sporet til tre-sporet. Kort: Vejdirektoratet

Borgermøde

  • Borgermødet er et af tre virtuelle borgermøde om udvidelsen af E45 Østjyske Motorvej, efter at VVM-undersøgelsen er blevet færdig.
  • Tirsdagens møde handlede om strækningen mellem Vejle og syd for Skanderborg.
  • VVM-undersøgelsen handler om konsekvensen af en udvidelse fra to til tre spor i begge retninger - både i forhold til trafik, miljø og økonomi.
  • Undersøgelsen skal bidrage med viden, så både borgere og politikere kan vurdere projektets virkning på miljøet og sammenligne løsningsforslag.
  • Høringsfasen om projektet løber frem til 27. september, der er p.t. kommet 81 høringssvar om denne strækning.
  • Hidtil har mange høringssvar i forhold til strækningen mellem Vejle og syd for Skanderborg handlet om støjproblemer.
  • Efter høringsfasen udarbejder Vejdirektoratet en indstilling til transportministeren, hvorefter skal der tages stilling til, om der skal findes penge til projektet - eller dele af det samlede projekt.
  • Aftenens virtuelle borgermøde kan om et par dage genses eller ses på Vejdirektoratets hjemmeside.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Corona ændrer hverdagen for 87-årig: - Det er mærkeligt, at jeg må undvære bridge og samværet med vennerne

Annonce