Annonce
Østjylland

Borgernes opråb til politikerne: Der skal flere penge til skoler og daginstitutioner

Som noget nyt i år var der live afstemninger via mobiltelefonen på nogle af de områder, som skal prioriteres i budgetforhandlingerne. Foto: Mathias Mundbjerg
Det skal ikke være på bekostning af de varme hænder, at der skal investeres i midtbyen. Det var en af de konklusioner, der kunne drages af tirsdagens budgetborgermøde, hvor 56 borgere og politikere stemte om udvalgte anlægs- og driftsopgaver.

Odder: Det kan godt være, at flertallet i byrådet gerne vil poste mange millioner i udvikling af midtbyen, men spørger de borgerne, så skal man hellere investere i klimaforbedringer, kommunale bygninger og en ny daginstitution i Bendixminde.

Det var i hvert fald resultatet af den afstemning, som deltagerne i budgetborgermødet tirsdag aften deltog i.

Deltagerne bedt om at prioritere, hvilke tre ting inden for drift og anlæg, der var vigtigst, og hvilke tre ting, der var mindst vigtige at investere i.

I den sidste runde var resultatet klart. Nye p-pladser, folkepark ved Rådhuset og nyt udseende på Åbygade var på de flestes udsæt til der er penge i kassen-liste.

- Jeg er så glad for, at vi ikke skal have en græsplæne ved rådhuset og et parkeringshus, sagde byrådsmedlem Elvin Hansen (S) som kommentar til den afstemning.

Annonce
Jeg synes, man skulle flytte biblioteket over i Vitapark, så Vitapark kan blive attraktiv.

Mikkel, mødedeltager

Som at tisse i bukserne

Ligeså sikre var deltagerne på, at de penge, der er - og gerne lidt flere - skal bruges på de yngste og skolerne.

- Det er som at tisse i bukserne, hvis ikke der investeres i at skabe robuste børn, sagde Ingeborg Holm, der sidder i bestyrelsen for de fire landsbyordninger i Gylling, Hundslund, Saxild og Hou.

Under politikerrunden var flere politikere inde på at ville slette den gæld på samlet set ni millioner kroner, som skolerne flytter foran sig. Men det er ikke nok, hvis man spørger nogle af mødets deltagere.

- Hvis man bare sanerer gælden, genereres der et nyt underskud næste år. Man er nødt til at se på grundtildelingen, som ikke er tilstrækkelig, sagde Torben Madsen, der er fællestillidsrepræsentant for lærerne i Odder Kommune.

- Og så kan man fjerne hverdagseffektiviseringerne på dagtilbudsområdet. Jeg vil hellere betale mere for bedre kvalitet, sagde Trine Varming.

Plads til forbedring

Afstemningerne på årets budgetborgermøde var et nyt tiltag i et forsøg på at gøre borgermødet mere levende og relevant for deltagerne. Og det virkede tilsyneladende, selvom der var masser af ideer til, hvordan det kunne forbedres til næste gang.

- Der kunne måske godt have været nogle mere håndgribelige og konkrete miljøinitiativer at stemme på, sagde en i salen.

Overordnet set var der dog mere taletid til deltagerne end tidligere.

- Jeg synes det fungerede godt, sagde blandt andre Trine Varming.

Der blev snakket flittigt rundt om ved bordene, hvor både politikere, embedsmænd og almindelige borgere var blandet for at lytte til hinandens synspunkter. Foto: Mathias Mundbjerg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce