Annonce
Østjylland

Borgerrådgiveren skal helst gøre sig selv arbejdsløs

Karin Lambert er uafhængig borgerrådgiver i Odder Kommune. Her hjælper hun borgerne, hvis samarbejdet med kommunen er gået skævt. Hun siger selv, at hun hedder ”ordentlighed” til mellemnavn, og at god forvaltningsskik er hendes ledestjerne. Foto: Mads Dalegaard
Ordentlighed er Karin Lamberts mellemnavn. Og det er også, hvad hun forventer af kommunens forvaltningsmedarbejdere, når de har med borgerne at gøre.

Odder: Karin Lambert skal være fri til at hoppe på administrationens ømme tæer. Derfor er borgerrådgiveren en neutral og uafhængig funktion, der ikke er en del af forvaltningen – men nærmere ved siden af.

-  Jeg er borgernes rådgiver, ansat af byrådet og min uafhængighed er vigtig, forklarer den 56-årige Karin Lambert, der har været borgerrådgiver i 10 år - heraf godt halvandet år i Odder.

Hun har læst statskundskab og har desuden en master i konfliktmægling.

Annonce

Inden da havde hun arbejdet 12 år på den anden side af skrivebordet i diverse forvaltninger side om side med andre kolleger, der stod op hver dag for at gøre deres bedste for borgerene og kommunen.

- Jeg blev overrasket, da jeg skiftede side til mit nuværende job og opdagede, hvordan nogle  borgere oplevede forvaltningen, fortæller hun.

Den opdagelse har været med til at bane vejen for hendes måde at forstå borgerne på, når dialogen mellem borgeren og den kommunale forvaltning er gået skævt.

- Det handler i mange tilfælde om kommunikation. Eksempelvis om det bureaukratisprog, forvaltningerne bruger, og som kan skabe mange misforståelser. Det handler også om den måde borgerne føler sig mødt på og talt til, og om de oplever sig hørt og inddraget.

- Det handler ikke om, at jeg giver borgerne ret, for jeg forholder mig ikke til kommunens afgørelser, ligesom jeg heller ikke agerer borgernes advokat. Mit arbejde består i at medvirke til at sikre borgeres retssikkerhed og overholdelse af sagsbehandlingsreglerne, forklarer Karin Lambert.

Sårbare borgere

Når det med kommunikation og inddragelse er så vigtig, så handler det først og fremmest om, at det i høj grad betyder noget for borgeres tillid til sagsbehandlingen og dermed også, at afgørelserne er korrekte.

Måden, der sagsbehandles og kommunikeres på, er ikke mindst afgørende i de sager, der handler om nogle meget grundlæggende forhold i et menneskes liv – nemlig forsørgelse eller hjælp og støtte til ens barn eller en selv – for at kunne klare livet og hverdagen på værdig vis.

- Kommunen svarer ofte borgerne meget professionelt og henviser til love og paragraffer i fagsprog, og det skaber ofte misforståelser og mistillid. I de tilfælde kan jeg hjælpe borgeren med at oversætte, hvad der egentlig står i brevet, siger borgerrådgiveren.

Karin Lambert

Er 56 år og flyttede til Odder, da hun blev ansat som borgerrådgiver af byrådet for halvandet år siden.

Hun er uddannet i statskundskab fra Aarhus Universitet med en master i konfliktmægling.

Har arbejdet i forvaltninger primært på ledelse, social- og beskæftigelsesområderne, indtil hun for 10 år siden blev borgerrådgiver.

Sammen med tre andre borgerrådgivere betjener hun borgerne i syv kommuner: Horsens, Odder, Skanderborg, Favrskov, Randers, Norddjurs og Skive.

Karin Lambert har træffetid på rådhuset hver onsdag - det er en god idé at lave en aftale på forhånd.

Karin Lambert kan kontaktes på mailadresse: borgerraadgiver@odder.dk og på direkte telefonnummer 30 56 77 51.

Den manglende tillid skal hun så forsøge at hjælpe med at genoprette. Det kan hun gøre enten ved være bisidder for borgerne, når der er et møde med en sagsbehandler eller anden kommunal medarbejder.

Man kan også bare komme og få en snak med Karin Lambert, så hun kan hjælpe med at oversætte det brev, man har modtaget og måske lidt svært ved at forstå.

- Mit job er at hjælpe borgerne og rette eller forhindre fejl i at blive gentaget, derfor er jeg også meget afhængig af en god dialog med både borgerne, men også og måske ikke mindst med kommunens medarbejdere, så der bliver rykket på det, jeg kan bidrage med, siger borgerrådgiveren.

Annonce

Ordenlig til mellemnavn

Hun understreger, at hun ikke er borgernes advokat, men sikkerheden for god forvaltningsskik og overholdelse af borgeres retssikkerhed og sagsbehandlingsreglerne.

- Mit mellemnavn er "ordentlighed". Jeg går op i god forvaltningsskik.

Hun oplever, at den modtagelse, hun har fået, siden hun blev ansat i Odder Kommune, har været meget positiv.

Hver onsdag kan borgere så hjælp hos borgerrådgiver Karin Lambert, hvis borgerne har en sag eller et samarbejde med kommunen, som er gået skævt. Foto: Mads Dalegaard

Flere afdelinger har selv kontaktet hende for at få hjælp til at løse en svær sag med en borger. Hun har også holdt et oplæg om konfliktforståelse i en afdeling.

- Det er nyt for mig at arbejde i så lille en kommune, så jeg er meget synlig. Måske er det også medvirkende til, at såvel ledelse som forvaltning reagerer hurtigt på mine henvendelser, vurderer hun.

I bedste fald skal jeg jo gøre mig selv arbejdsløs.

Karin Lambert, borgerrådgiver

Det kan også skyldes, at Karin Lambert bestræber sig på at henvende sig spørgende, undersøgende og ydmyg, fremfor eksempelvis belærende. Hun er vedholdende, men ikke frembrusende.

- Det er selvfølgelig et dilemma, at jeg kan udtale kritik af en medarbejder eller en forvaltning, men i praksis er det ikke det første jeg griber til – for det er min erfaring, at det er respektfuld dialog, der fører til forandringer.

Annonce

Savner de svageste

Karin Lambert har i det første lille halve års tid haft 58 henvendelser fra borgere og forvaltning forbi sit bord.

Desværre finder de allersvageste ikke hen til borgerrådgiverne. Et faktum som Karin Lambert er rigtig ked af.

- Jeg vil gerne hjælpe dem, og det gør jeg nok for sjældent. Gruppen af hjemløse, misbrugere og borgere med psykiske problemer er simpelthen underrepræsenterede hos den gruppe, jeg hjælper hvert år.

Det kræver blandt andet et godt samarbejde mellem borgerrådgiveren og de kommunale medarbejdere, der arbejder med de allersvageste, at ændre på det. Men også frivillige organisationer og andre kan være med til at skabe kontakten mellem borgerne og borgerrådgiveren.

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Stor udvidelse af Den Permanente på vej: Kan blive et aktiv for hele Aarhus

Danmark

Mandagens coronatal: 40.348 smittede det seneste døgn - yderligere 81 er blevet indlagt

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Serverede guldstøv, candyfloss og glimmer: Populær gourmet-restaurant drejer nøglen om

Navne For abonnenter

Farvel til en elsket overlæge: Man kan ikke sige noget skidt om Ole Helmig

Alarm 112

Kørt på skadestuen: Cyklist påkørt af bil ved rutebilsstationen

Alarm 112

Efter bølge af indbrud i biler: Dommer fængsler tre udlændinge mistænkt for at være på tyvetogt

Regeringen varsler lempelser: Her er restriktionerne, som eksperter er klar til at sige farvel til

Aarhus For abonnenter

Aarhus har aktier i store miljøsyndere: - Det skal stoppe nu, siger politikere

Østjylland

Fik bøde for mørke belægninger på gulv: Nu har navnkundig restaurant vasket den sure smiley væk

Aarhus

Hvor mange har haft corona uden at vide det? Nyt forsøg skal gøre os klogere på det - og hvor langt vi er i epidemien

Vanvittig diskussion om skuespillere: Kun en jøde må spille jøde, og kun en transkønnet må spille transkønnet

Aarhus

Se video: Bil gik op i flammer - vidne så to personer stikke af

Aarhus For abonnenter

Vil du nøjes med at få gjort rent en time hver anden uge? Her er svarene fra ældre-politikerne i Aarhus

Aarhus

Mere end hver fjerde test positiv: Aarhus fortsætter med højt smittetal

Annonce