Annonce
Østjylland

Borgmester træt af busbesparelser: Peter Sørensen lover, at ingen byer vil stå uden busser

Blandt andet bus 104 i Horsens kører ikke længere fra 1. april næste år. Foto: Palle Herløv

40 millioner er blevet til 60 millioner i regionens spareplan for den regionale bustrafik i Region Midtjylland. Og 16 af millionerne kan tilskrives letbanen, selvom den aldrig kommer i nærheden af Horsens Kommune.

Horsens: For at spare de 60 millioner kroner nedlægger regionen fra 1. april 2019 en række busruter i Region Midtjylland blandt andet i Horsens Kommune. Og det betyder, at hvis der fortsat skal være offentlig trafik tilgængelig på de berørte ruter, vil det fremover være kommunen der skal til lommerne.

Og den regionale spareøvelse falder langt fra i god jord på borgmesterkontoret i Horsens. Især set i lyset af, at regionen samtidig har konstateret, at den nye letbane i Aarhus er blevet dyrere end forventet og derfor øger behovet for at spare på busruterne.

- Vi har hele tiden sagt, at årsagen til at økonomien skrider, det er Letbanen, og det skal resten af regionen så betale for nu. Det er frustrerende, at et infrastrukturprojekt ét sted skal have så stor indflydelse på andre steder, lyder det fra Peter Sørensen (S), borgmester i Horsens Kommune.

Fra 1. april næste år lukker Region Midtjylland en række ruter med de blå busser. Det er blandt andet borgere i byer som Brædstrup og Sdr. Vissing, der umiddelbart kan se frem til at miste deres livline til de omkringliggende større byer. Men det vil Peter Sørensen ikke være med til.

- Det er utænkeligt, at der ikke kører busser i hverdagene fra Horsens til Brædstrup og Sdr. Vissing. Der er unge mennesker, som skal ind til deres uddannelser. Vi laver et andet bustilbud, måske også med en anden dækning, men forhåbentlig bliver det en bedre dækning. Vi kigger mod nye løsninger, lover borgmesteren og pointerer:

- Og det skal være uden hjælp fra regionen. Vi har ingen interesse i at inddrage dem.

Annonce

Berørte ruter

I alt 30 strækninger indgår i bruttoplanen. De berørte og nedlagte busruter i avisens dækningsområde er:


  • 103 Odder-Hou
  • 104 Horsens - Juelsminde
  • 107 Skanderborg - Horsens
  • 110 Horsens - Brædstrup - Silkeborg
  • 220 Horsens - Tørring
  • 302 Aarhus - Odder
  • 502 Brædstrup - Skanderborg

Kommunesamarbejde på tværs

Peter Sørensen vil forsøge med nye og anderledes måder at løse de forestående busudfordringer på, blandt andet med helt nye samarbejder på tværs af kommuner.

- Vi skal kigge på opgaven med nye øjne. Mit oplæg er, at vi får lavet vores egen busrute til Endelave-færgen, der passer med afgangene, i samarbejde med Hedensted kommune. Det bør vi kunne.

Det er dog det forhold, at kommunerne skal bruge Midttrafik som leverandør, fortæller udvalgsformand i fritid og fællesskab i Hedensted Kommune, Liselotte Hillestrøm (S).

- Vi er bundet af lovgivningen, så hvis bussen skal køre over kommunegrænsen, må vi ikke sende en rute i udbud, men skal bruge Midttrafik som leverandør. Det er jeg også sikker på, at vi kan finde ud af, siger Liselotte Hillestrøm, der tilføjer, at byrådet netop har sat penge af til mere busdrift i 2019.

Men selvom det lykkes Horsens og Hedensted at samarbejde om en mulig busrute på tværs af de to kommuner, er borgmesteren i Horsens langt fra tilfreds med, at den øvelse overhovedet er nødvendig.

- Jeg synes, at regionen løber fra sit ansvar. Man efterlader nogen med dårligere tilbud i forhold til regional trafik, og det undrer mig, at regionen ikke anerkender det ansvar, den har for, at der kører busser på tværs af regionen. Det er ikke kommunernes opgave at drive regional busdrift, lyder kritikken.

Men på trods af skarp kritik har borgmesteren også en plan for busdriften mod nord. Det kan klares med bybusser. Men konsekvenserne af den løsning er ifølge borgmestrene store.

- Busserne kommer så til at stoppe ved kommunegrænsen til Skanderborg. Det er det, regionen får ud af det her.

Det er blandt andet busserne 110 og 220 som stopper helt med at køre, mens blandt andet 104, 107, 103 og 502 får reduceret deres kørsel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.

Annonce