Annonce
Aarhus

Borgmesteren vil droppe planlagt letbane til Aarhus Ø

Bernhardt Jensens Boulevard på Aarhus Ø er forberedt til letbane med et mange meter bredt midterareal. Det kommer efter alt at dømme aldrig i spil - i hvert fald ikke til en letbane. Foto: Kim Haugaard
Den planlagte letbanestrækning til Aarhus Ø bliver ikke til noget. Ifølge borgmester Jacob Bundsgaard (S) vil det resultere i trafikalt kaos, hvis endnu en linjeføring skal gå gennem Nørreport-krydset.

AARHUS: Der kommer formentlig aldrig til at ligge letbanespor på Bernhardt Jensens Boulevard.

I sit oplæg til budgettet for de kommende år, foreslår borgmester Jacob Bundsgaard (S) at droppe planerne om en letbanestrækning til Aarhus Ø.

- Det har vist sig at blive meget svært, grænsende til umuligt, at få Nørreport-krydset til at fungere med endnu en letbanestrækning, siger Jacob Bundsgaard.

Annonce

Kryds sander til

Allerede i dag oplever den øvrige trafik at vente meget længe for rødt, når den eksisterende letbane for det første tiltvinger sig grønt lys, og derefter skal langt ned i fart for at foretage et 90 graders sving mellem Kystvejen og Nørreport.

Endnu en letbanestrækning i krydset ville i praksis få trafikken til at bryde sammen.

- Der er nu gået noget tid, hvor man har kunnet forsøge at finde en anden løsning, men ingen har haft et bud på, hvordan udfordringerne omkring det kryds kunne løses, konstaterer Jacob Bundsgaard.

Det er krydset her ved Nørreport, der giver så store trafikale knuder, at det i praksis er umuligt at sende endnu en letbanestrækning igennem. Foto: Søren Willumsen

Hvilken form for kollektiv trafik, der så skal betjene de 10.000 beboere på Aarhus Ø, er endnu ikke fastlagt.

Det kan både være almindelige bybusser som allerede kører der, BRT-busser eller noget helt tredje.

Såfremt det bliver busdrift, er der alle muligheder for at lave dedikerede busbaner på strækningen, eftersom der allerede er gjort plads til den letbane, der nu aldrig kommer.

Annonce

Politisk opbakning

Formelt er der endnu kun tale om et forslag i forbindelse med budgetforhandlingerne for de kommende år, som byrådets partier netop er gået i gang med at lægge arm om.

Men det bliver næppe svært for borgmesteren at samle flertal for at droppe letbanestrækningen.

Venstre har tidligere talt for at sætte planerne i bero, og fra de Konservatives spidskandidat Steen Stavnsbo er der fuld opbakning:

- Der skal ikke letbane på Aarhus Ø. Dels fordi der tegner sig bedre og billigere løsninger til den kollektive trafik på Ø’en, og dels fordi det er den uundgåelige konklusion ovenpå de trafikanalyser, vi har set omkring Nørreport-krydset, siger Steen Stavnsbo.

Letbanen skulle efter planen have haft endestation her ved Jette Tikjøbs Plads for enden af Bernhardt Jensens Boulevard. Foto: Jens Thaysen

Heller ikke Dansk Folkeparti får nogen problemer med at stige på toget, fortæller spidskandidat Jakob Søgaard Clausen:

- Endelig bliver letbanen til Aarhus Ø droppet. Dansk Folkeparti er det eneste parti i byrådet, som ikke står bag beslutningen om en letbane til Århus Ø. Vi sagde allerede i 2017, at Nørreportkrydset ikke ville kunne håndtere det, og at det ville ødelægge Aarhus Ø, hvis der skulle master hele vejen derud. Efterfølgende er flere borgerlige partier kommet frem til samme konklusion, og nu ser det ud til, at tiøren endelig er faldet for borgmesteren og Socialdemokratiet. Det er kun dejligt, siger han.

Annonce

Overskud på Ø'en

Aarhus Kommune havde afsat 100 millioner kroner til projektet, som nu bliver frigjort og kan bruges på andre tiltag.

Borgmesterens oplæg er, at pengene som udgangspunkt bliver i den cigarkasse, der hedder Aarhus Ø, hvor de så i stedet kan bruges på andre anlægsinvesteringer.

Samtidig opnår kommunen bedre fortjeneste på grundsalg i området end forventet og har udsigt til en ekstra gevinst på 50 millioner kroner.

Samlet set skabes der altså et højvande i kassen på 150 millioner kroner, hvis det endegyldigt vedtages at droppe letbanestrækningen.

- Der bliver ikke penge til at lave hele Pier 3 om en til park, som nogle har foreslået, men vi vil kunne lave mere begrønning end planlagt og samtidig også få mulighed for mindre tæthed i de kommende byggerier på Aarhus Ø, siger Jacob Bundsgaard.

Der er dog også den mulighed, at byrådets øvrige partier kan foreslå at bringe de sparede midler i spil til helt andre projekter andre steder i byen.



Annonce
Aarhus For abonnenter

Gift fra brandskole kan være endt i bæk: - Vi skal hurtigt have styr på, om stoffet er i dyr eller fødevarer

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

AGF For abonnenter

En mandag aften på kunstgræs i Silkeborg: Måske er det i virkeligheden en af sæsonens sværeste opgaver for AGF?

Kultur

Se billederne: Royal jubel efter prins Joachim og Tom K. kørte først over stregen

Østjylland

Nu kommer der flere busser mellem Aarhus og Randers: Midttrafik indrømmer urealistiske 118-køreplaner

Sport

Barndomsby i sorg over Chris Ankers død

Byudvikling For abonnenter

Den store udfordring: Aarhus Ø må nøjes med busser, mens politikere drømmer videre om en førerløs fremtid

Sport

Chris Anker Sørensen er død: - En stor cykelrytter og et endnu større menneske

Debat

Store drømme for Pier 3 på Aarhus Havn: Det sidste ubebyggede område mellem by og bugt skal tilhøre os alle

Sport

Bilinspektør om Chris Anker-ulykke: Chauffør begik ikke fejl

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Byudvikling For abonnenter

Håndværkere boede ulovligt på industrigrund: Kommunen blev advaret - men førte ikke tilsyn

Alarm 112

Falske penge i Østjylland: Politiet bringer en advarsel

Annonce