Annonce
Aarhus

Borgmestre og folketingspolitikere satser på motorvej til lufthavnen: Letbanen sparket til hjørne

Står det til en række toppolitikere og østjyske erhvervsfolk skal der anlægges motorvej hele vejen til Aarhus Airport.
Djurslandsmotorvejen bør forlænges hele vejen til Aarhus Airport, mener en række toppolitikere og lokale erhvervsfolk. Udbygningen vil gavne lufthavnen samt Grenaa og andre områder af Djursland. Ønsket bliver nu sendt til politikerne på Christiansborg, som snart indleder infrastrukturforhandlingerne. Derimod blev ønsket om direkte letbanetog mellem Aarhus H og lufthavnen sorteret fra.

AARHUS/DJURSLAND: En række østjyske borgmestre, lokalt valgte folketingsmedlemmer samt repræsentanter for Aarhus Airport og erhvervslivet i Aarhus og Østjylland satser i første omgang entydigt på en udbygning af vejnettet for at sikre bedre og hurtigere adgang til Aarhus Airport i Tirstrup på Djursland.

Toppolitikerne og erhvervsfolkene mødtes mandag til en online drøftelse af mulighederne for at skabe bedre infrastruktur til Aarhus Airport.

- Det der er fuldstændig enighed om er, at vi ønsker en motorvej helt frem til lufthavnen, fortalte Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard på en efterfølgende pressebriefing.

Det ønske bliver nu sendt videre til Christiansborg, hvor det forventes, at de kommende infrastrukturforhandlinger går i gang straks efter påske.

Udover ønsket om at udbygge motortrafikvejen fra Hornslet-afkørslen ved Løgten og frem til Ny Lufthavnsvej, er kredsen af politikere og erhvervsfolk også enige om, at resten af rute 15 bør udbygges hele vejen til Grenaa.

Annonce

Store ambitioner for lufthavnen

Ambitionerne for Aarhus Airport er store. Ønsket er at forbinde Østjylland med populære storbyer og andre attraktive rejsemål. Med afgange til destinationer i hele Europa sigter Aarhus Airport mod at imødekomme forventninger og behov hos både det østjyske erhvervsliv og ferierejsende.

Forbedring af tilgængeligheden til Aarhus Airport

På mødet deltog følgende politikere:

  • Jacob Bundsgaard (S) borgmester i Aarhus
  • Jan Petersen (S), borgmester i Norddjurs
  • Ole Bollesen (S), borgmester i Syddjurs
  • Leif Lahn (S), medlem af Folketinget
  • Mona Juul (K), medlem af Folketinget
  • Britt Bager (V), medlem af Folketinget
  • Andreas Steenberg (R), medlem af Folketinget
  • Mette Dencker (DF), medlem af Folketinget

Derudover deltog lufthavnens ledelse og repræsentanter fra erhvervslivet

For at det skal kunne lade sig gøre, skal det være let at komme til og fra lufthavnen på Djursland - og på det punkt er der brug for store forbedringer.

Aarhus Kommune og Aarhus Airport har derfor fået infrastrukturrådgiveren Atkins til at lave en indledende screening af tilgængeligheden til Aarhus Airport. Den viser, at en udvidelse af motortrafikvejen fra Løgten og frem til Ny Lufthavnsvej vil koste i omegnen af 1,3 mia. kroner.

Annonce

Ingen letbane til Tirstrup

Atkins screening viser desuden, at der for under 800 millioner kroner, vil kunne etableres en forgrening på letbanestrækningen mellem Aarhus og Grenaa fra Kolind og frem til Aarhus Airport samt enkelte opgraderinger på den eksisterende strækning fra enkeltspor til dobbeltspor. Den udbygning ville give mulighed for to afgange i timen mellem Aarhus H og lufthavnen.


For det første så får man opgraderingen af infrastrukturen ud til lufthavnen, men man får også en bedre tilgængelighed for ikke mindst den tunge trafik mod Grenaa. Den samme effekt får man ikke med letbanen. Vi han nok også en fornemmelse at, at lufthavnen skal bevise, at man kan løfte et meget stort antal passagerer, inden vi kan retfærdiggøre, at vi laver letbane til lufthavnen

Jacob Bundsgaard, borgmester


Udbygningen bliver dog ikke til noget lige her og nu, for ifølge Jacob Bundsgaard var der bred enighed om ikke at satse på at etablere direkte letbanetog til og fra Aarhus Airport.

- På sigt kan man godt forestille sig, at der også kommer letbane til lufthavnen, men det vi satser på her og nu og i fællesskab er at få en opgradering med motorvej hele vejen til lufthavnen, sagde Aarhus-borgmesteren.

En udvidelse af motortrafikvejen fra Løgten og frem til Ny Lufthavnsvej vil koste i omegnen af 1,3 mia. kroner. Kort: Vejdirektoratet

Grunden til, at valget er faldet på en motorvej fremfor at anlægge en kort letbanestrækning fra Kolind til lufthavnen, er, at man ifølge Jacob Bundsgaard med vejudbygningen slår flere fluer med et smæk.

- For det første så får man opgraderingen af infrastrukturen ud til lufthavnen, men man får også en bedre tilgængelighed for ikke mindst den tunge trafik mod Grenaa. Den samme effekt får man ikke med letbanen. Vi han nok også en fornemmelse at, at lufthavnen skal bevise, at man kan løfte et meget stort antal passagerer, inden vi kan retfærdiggøre, at vi laver letbane til lufthavnen, siger borgmesteren.

Annonce

Uenighed om letbanestrækning

Ønsket om udelukkende at satse på en udvidelse af vejnettet skyldes ifølge Jacob Bundsgaard også, at der blandt deltagerne ikke helt er enighed om, hvorvidt en udbygning af letbanen til lufthavnen er en god idé.

- Der er lidt forskellige holdninger til letbane på tværs af partierne. Derfor synes vi, det er rigtigst at satse fuldtonet på en motorvej. Hvis vi skal lægge det maksimale tryk på forhandlingerne på Christiansborg, så gør vi klogt i at satse på det.

Kolind bliver i denne omgang ikke knudepunkt på letbanestrækningen mellem Aarhus H og Grenaa. En mindre afgrening herfra kunne ellers sikre direkte letbanetog til og fra lufthavnen. Foto: Henrik Lund

Også fordi en udbygning til motorvej hurtigt vil give en effekt.

- Hvis vi skal have noget, og noget som virker relativt hurtigt, så er det mest effektive at få bygget en motorvej. Og dem kan der jo heldigvis også både køre elbusser og elbiler på. Så miljøargumentet i forhold til asfalt kontra skinner, det ændrer sig jo også i de her år.

Annonce

Ekstra pres på vejen til Grenaa

Formand for bestyrelsen i Erhverv Aarhus Terje Wammen bakker fuldt op om ønsket om at satse på motorvej fremfor letbane.

- Vi synes både om bedre vejforbindelse og en eventuel letbane til lufthavnen, men det er bare det muliges kunst. Vi er sikre på, at vi ikke kan forlange begge dele - der er kamp om midlerne. Derfor synes vi, at en motorvej vil være det bedste at starte med, fordi den også aflaster for trafikken til Grenaa.

Han forventer øget færgetrafik fra Grenaa Havn.

- Og dermed kommer der også øget vejtrafik - både af tunge køretøjer, men også ferietrafik. Så det er væsentligt at få en bedre tilgængelighed til lufthavnen, men egentlig også hele vejen til Grenaa, sagde Terje Wammen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Rejsevejledninger bliver lempet - men ferierejser frarådes

Aarhus For abonnenter

Prisen er 1,4 millioner kroner per meter: Kommer du til at betale regningen for en Marselistunnel?

Annonce