Annonce
Aarhus

Brand i el-skab sendte Dokk1 og p-kælder til tælling

Sådan noget må man tage i stiv arm, lyder det fra Martin Olesen, som var en af bilisterne, der må vente på sin bil. Foto: Axel Schütt

Bilejere stod i kø for at få en taxa hjem, da brand i el-skab satte parkeringsanlægget under Dokk1 ud af drift.

AARHUS: Det var ikke kun november, der gjorde mandag eftermiddag ualmindeligt mørk på Dokk1.

En brand i et el-skab betød, at bygningen var uden strøm.

Det samme var parkeringsanlægget under Dokk1.

Det betød, at bilerne der var parkeret i anlægget, sad uhjælpeligt fast.

Derfor tilbød Securitas, der driver anlægget, alle de billøse en taxa hjem.

En længere række mennesker ventede i buldermørke og med hvad der lignede stor tålmodighed, i taxa-køen.

En af dem er Martin Olesen, der er køkkenchef i Dokk1's restaurant.

Han bor så langt væk som i Hobro og er derfor glad for tilbuddet om en taxa.

- Det er aldrig sket for mig før, at jeg ikke kunne få bilen op, så jeg synes, at sådan et uheld er noget, man må tage i stiv arm. Det er en fin service, at man får en taxa hjem, siger Martin Olesen.

Annonce
Bilerne i parkeringskælderen under Dokk1 sad uhjælpeligt fast, da en brand i et el-skab tog strømmen. De uheldige bilejere blev i stedet tilbudt en taxa hjem. Foto: Axel Schütt

Sikring udviklede røg

Sidst, parkeringsanlægget blev ramt af uheld, var under noget mere dramatiske former.

Det var nemlig i juni på en dag, da der både var Volvo Ocean Race, fodbold-VM og masser af mennesker i byen. Så da stod der rigtigt mange mennesker i kø for at få en taxabon.

Kommunikationschef Michael Japp, Kultur og Borgerservice, fortæller, at det var en sikring i et sikringsskab, der udviklede så meget røg, at brandvæsenet blev tilkaldt.

- Sikringsskabet eller i hvert fald en del af det blev skadet. Så det skal udskiftes, inden vi kan få strømmen tilbage, siger Michael Japp, der sent mandag eftermiddag ikke kunne sige noget om, hvornår den operation er færdig.

Da strømudfaldet påvirker nødudgangene, lød meldingen i første omgang, at Dokk1 ville være lukket frem til tirsdag morgen. Omkring klokken 21.30 mandag aften var der dog godt nyt - bilerne i parkeringsanlægget kunne igen afhentes, selvom det stadig ikke var muligt at køre ind og parkere i anlægget.

389 biler sad mandag aften fast i Dokk1s p-kælder som følge af nedbruddet. Foto: Axel Schütt
De mange bilister blev hjulpet hjem i taxi. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Amatøragtigt uheld ved vandet

Aarhus har fået sine udfordringer med det nye, åbne havneareal, der er lavet til fornøjelse og almindelig udnyttelse for byens befolkning. Der er absolut ting, som ikke har været ordentligt gennemtænkt. Dem må vi reparere på, og vi skal lære at leve med vandet på en anderledes måde end tidligere. På land var det galt med trafikken mellem gående og cyklende på arealet omkring Toldboden. Det var ikke til at hitte hverken hoved eller hale i, så det har måttet rettes op på, så cyklister og gående nu kan se, hvor de skal færdes. Det er stadig ikke godt med de meget åbne arealer i de områder, hvor folk færdes. Det gælder for eksempel ved Dokk1, Toldboden, Honnørkajen og omkring Navitas. Så længe der ikke bliver gjort mere, end der er gjort nu, vil folk fortsat falde i vandet og i værste fald drukne. Men slemt og aldeles amatøragtigt var det med turbåden Svanen forleden aften. Den sejler folk rundt på havnen til en oplevelse af byen set fra søsiden. Vi har fået at vide, at der var fejl på Svanen. Vi kender ikke detaljerne, men at tre mennesker kunne falde i vandet, efter at båden havde lagt til som afslutning på en tur, er under niveau for, hvad der bør kunne ske. Svanen og dens besætning har været her før, men er ikke vant til at sejle og lægge til kaj i Aarhus Havn, for til daglig sejler den ved Mariager Fjord. Derfor skal der naturligvis tages særlige forholdsregler, når den er på et nyt sted. Og der skal tages hensyn til, at vejr og vind kan arte sig anderledes på ét sted end et andet. Når man som gæst og passager begiver sig om bord til en tur, der skulle være en oplevelse og ren fornøjelse, regner man med, at alle sikkerhedsforhold og betjening er i orden. Netop på det sted, hvor Svanen lægger til, blæser det undertiden voldsommere end andre steder, fordi vestenvinden nærmest kommer i en sluse. Båden blev blæst væk fra kajen. Det var ifølge forklaringerne med til at hindre, at i hvert fald en af de tre, der faldt i vandet, blev klemt mellem båd og kaj. Båden drev ud fra kajen. Om det var årsagen til, at de tre faldt i vandet, får vi måske at vide senere.

Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Annonce