Annonce
Østjylland

Brandhærget Rønde Efterskole under bevogtning: Årsag til voldsom brand skal hurtigt undersøges

Flammerne gik i gennem taget på efterskolens hovedbygning i Rønde. Men alle elever blev reddet ud i en indsats, der kørte efter efterskolens beredskabsplan. Foto: Henrik Ask

Rønde Efterskole fik fredag aften voldsomme skader ved en storbrand. Alle elever undslap flammerne, der stod gennem taget ved brandfolkenes ankomst.

RØNDE: Teknikere skal hurtigst muligt prøve at finde årsagen til en storbrand fredag aften i Rønde Efterskole.

Alarmcentralen fik anmeldelsen af branden fredag kl. 20.05.

Få minutter senere var mandskab for Beredskab & Sikkerhed og Østjyllands Politi på stedet, og politi- og brandfolk blev mødt af masser af flammer i store dele af bygningens tagetage.

- Det er alt for tidligt at sige noget om brandårsagen. I weekenden sættes der bevogtning på skolen, og vi håber, at teknikere hurtigt kan gå i gang med at afklare forholdene. Måske allerede lørdag eller søndag, sagde indsatsleder Erik Madsen fra Østjyllands Politi, da Stiften talte med ham på brandstedet.

Annonce

I weekenden sættes der bevogtning på skolen, og vi håber, at teknikere hurtigt kan gå i gang med at afklare forholdene.

Erik Madsen, Østjyllands Politi
Foto: Henrik Ask
Foto: Henrik Ask

Effektiv plan

Ved ankomsten til den brændende Rønde Efterskole havde politi og beredskab i første omgang fokus på at sikre elever, lærere og andre med tilhørsforhold til bygningerne.

Det stod dog hurtigt klart, at alle befandt sig i sikkerhed. Eleverne var samlet i efterskolens hal.

- Skolen har en beredskabsplan, og den ser ud til at være fulgt til punkt og prikke. Og med godt resultat, forklarede indsatsleder Jan Recke fra Beredskab & Sikkerhed under brandslukningen, der stadig var i gang fredag kort før midnat.

Rønde Efterskole har 133 elever.

Nogen af dem var fredag eftermiddag taget hjem på weekend, men størstedelen befandt sig på skolen.

- Sådan en situation udløser naturligvis en indledende fase med lidt kaos. Men skolens beredskab har fungeret, så alle kom i sikkerhed. Samtidig blev det hurtigt sikret, at elevernes forældre fik besked om situationen, fortalte Erik Madsen til Århus Stiftstidende.

Foto: Henrik Ask
Foto: Henrik Ask

Nybygning i flammer

Rønde Efterskoles historie begyndte i 1897.

I første omgang var der tale om en højskole, men i 1936 kom efterskolen til.

Rønde Efterskole er løbende moderniseret. Fredagens brand gik ud over blandt andet et nybyggeri, som skolen afsluttede sidste år.

Ifølge Østjyllands Politi skal efterskoleeleverne overnatte i Rønde Idrætscenter.

Massiv indsats

Beredskab & Sikkerhed brugte personale og køretøjer fra en række stationer til at bekæmpe storbranden.

Det gjaldt folk og maskineri fra brand- og redningsstationer i Rønde, Hornslet, Kolind, Knebel, Randers og Allingåbro.

- Der er behov for rigtigt meget mandskab og materiel ved en brand som denne, forklarede Jan Recke.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce