Annonce
Debat

#BreadAndButter17

Asger Nakskov Laursen, IT Arkitekt, Novicell

Det er blevet den 1. september, og hele verden kigger mod Berlin. Okay, måske ikke hele verden. Men hele den modeinteresserede verden kigger mod Berlin. Det er nemlig dagen, hvor Zalando åbner dørene for forbrugermessen Bread And Butter; en såkaldt "modefestival".

Jeg er taget med for at få et kig ind i dette på mange måder interessante fænomen.

Faktisk har jeg befundet mig på messen et par dagen allerede, inden der er blevet givet adgang fra offentligheden. Jeg er nemlig afsted med RVLT | Revolution, det danske tøjmærke som har hovedkontor i Aarhus. De er blevet inviteret med af Zalando, som et af de 4 danske brands, der får lov til at udstille på messen - og jeg har fået lov til at komme med som en del af RVLT's delegation.

Det første, der slår mig, da jeg træder ind på udstillingsområdet på Berlin Arena, er størrelsen. Ud over at den fysiske bygning, jeg befinder mig i, er kæmpe, så er alt der foregår herinde også stort. Over alt omkring mig er de store brands, Nike, Adidas, Levis, Lee, Rebook, etc. ved at rejse deres brandunivers. Det går ikke stille for sig. I hvert område respektivt løber hårdtarbejdende håndværkere rundt, med alle tænkelige gøremål i relation til alt fra forme, farver, lys og lyd. Flere steder hænger der en håndværker i en bæresele fra en kran i færd med at montere noget i loftet.

I takt med at kulisserne rejses, overses det hele nøje af marketingfolk fra de forskellige brands. Intet er overladt til tilfældighederne når dørene åbner, og op mod 20.000 daglige gæster skal besøge messen.

Grunden til, at den her messe er så interessant, er, at den er den eneste af sin slags i verden. Modemesser plejer at være et sted, producenterne møder forhandlerne. Men til Bread And Butter er det forbrugerne, der er inviteret.

Ikke nok med det, men det faktum at det er Zalando, en digital e-handelsbutik, der arrangerer det, gør det hamrende interessant. Især for en teknologiinteresseret fyr som mig. For måske er det her et lille glimt af fremtidens købsoplevelse: Den digitalt funderede kunderejse, som allerede i sit spæde indløb er ved at vride halsen- og nøglen om, på de fysiske butikker.

Ja, i fremtiden vil de fysiske butikker måske helt blive erstattet af store lejlighedsvise pop-up butikker - lidt som når det rejsende tivoli besøger byen og har alles interesse for en stund.

Meget få steder på messen kan de besøgende overhovedet købe noget. I stedet er alle gæster blevet udstyret med et RFID armbånd. Med armbåndet på, kan du som gæst "tappe" din interesse for et givent produkt, og automatisk få mere information og direkte link til køb ned på din telefon. Og det er selvfølgelig her, at Zalando's forretningsmodel kommer ind i billedet - og her at fremtidens købsoplevelse bliver endnu mere tydelig.

For en af de store udfordringer for de fysiske butikker i dag er, at folk "show-roomer". Folk kommer og kigger i de fysiske butikker, og bestiller så den givne vare på nettet bagefter. Til Bread And Butter var det hele præmissen: Du SKAL show-roome - og bestille varen på Zalando, hvis du vil have den.

Der er stadig et stykke vej til den helt sømløse brugeroplevelse, fra forbrugerens fysiske interesse for et produkt, til pakken med produktet ligger i postkassen på hjemmeadressen. Men ingen tvivl om at tiltag som Bread And Butter er et skridt i den rigtige retning. Både i forhold til at få afprøvet teknologi og adfærd i henhold til den moderne forbruger.

Der er heller ingen tvivl om, at branchen har brug for at møde sine digitale forbrugere på den her måde. Der var rigtig meget indsigt at hente for de brands, der var villige til at observere de mange mennesker, der besøgte messen. For mig var det også tydeligt at se, at selvom meget af forbruget er flyttet ud på nettet, så kan det fysiske rum stadig noget - blandt andet vække den indre lemming i os alle. Det skal bare gøres rigtigt og tidssvarende, så det giver mening for både modtager og afsender.

Tak til RVLT for at ville have mig med - jeg håber, jeg får chancen igen næste år.

 
Annonce
Annonce
Danmark

Her er de nyeste corona-tal:

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Fra 10-15 millioner til uvished om AGFs regnskab: - Vi kan simpelthen ikke regne ud, hvilket resultatet vi ender med

Læserbrev

Læserbrev: Det handler om at være kreativ i en svær tid

Danmark står i en helt ekstraordinær situation på grund af coronavirussen og al dens uvæsen. Det er der efterhånden ingen tvivl om. Mens virussen hærger, dukker der heldigvis massevis af solstrålehistorier op om fællesskab og sammenhold. Dem er det værd at rette fokus mod. Landet over er danskere begyndt at flage om søndagen. Flage for fællesskabet. I Aarhus bakker vi på tværs af partiskel op om det fantastiske initiativ. Ved at hejse flaget om søndagen markerer vi sammen, at Aarhus og hele Danmark står sammen – hver for sig. For hvad kalder mere på sammenhold og fællesskab end gode gamle Dannebrog? Og det er ikke kun hjemme i det private, sammenholdet viser sig fra sin bedste side. Da Aarhus Kommune efterlyste værnemidler til brug i kampen mod virussen, meldte flere private virksomheder sig hurtigt på banen med værnemidler, som de godt kunne undvære. Flere produktionsvirksomheder har endda indstillet deres normale produktion af alt fra juice til reklameskilte for at producere værnemidler. I en krig dur det ikke, at soldaterne helt ude i fronten løber tør for ammunition. Så er slaget tabt. Det samme gør sig gældende på sygehusene, på plejehjem og alle de andre steder, hvor der bliver kæmpet en brav kamp for at holde virussen væk. Det er også vigtigt med nogle gode oplevelser, i en tid, som på trods af det gode vejr, kan virke lidt grå og trist. De fleste plejehjemsbeboere sidder afskærmet fra familie og venner, og kommunens oplevelsesmedarbejdere og frivillige kommer ikke længere på plejehjemmene. Hverdagen kan derfor godt virke lidt tom, selvom de dygtige medarbejdere på plejehjemmene gør deres, for at beboerne får en aktiv og god hverdag. Musikalske kræfter i Aarhus er derfor gået sammen om at give plejehjemsbeboere en god oplevelse. Aarhus Musikskole, Aarhus Jazz Orchestra og mange andre tager nemlig rundt og spiller vindueskoncerter uden for plejehjemmene til stor fornøjelse for mange plejehjemsbeboere. I denne uge er der også påskegodter på vej til beboerne på plejehjemmene i Aarhus Kommune, som ildsjæle pakker og udbringer. Listen af kreative tiltag er meget længere, og det viser, at vi på trods af krisetider sagtens kan finde sammen i fællesskab – selvom det sker på afstand – og hjælpe hinanden og hele samfundet. Og den slags skaber også håb for fremtiden.

Aarhus

Børn og ungerådmand: Skoler og daginstitutioner bliver klar til åbning efter påske

Aarhus

Hold afstand: Vi skal vænne os til at møde politiet i naturen

Annonce