Annonce
Debat

#BreadAndButter17

Asger Nakskov Laursen, IT Arkitekt, Novicell

Det er blevet den 1. september, og hele verden kigger mod Berlin. Okay, måske ikke hele verden. Men hele den modeinteresserede verden kigger mod Berlin. Det er nemlig dagen, hvor Zalando åbner dørene for forbrugermessen Bread And Butter; en såkaldt "modefestival".

Jeg er taget med for at få et kig ind i dette på mange måder interessante fænomen.

Faktisk har jeg befundet mig på messen et par dagen allerede, inden der er blevet givet adgang fra offentligheden. Jeg er nemlig afsted med RVLT | Revolution, det danske tøjmærke som har hovedkontor i Aarhus. De er blevet inviteret med af Zalando, som et af de 4 danske brands, der får lov til at udstille på messen - og jeg har fået lov til at komme med som en del af RVLT's delegation.

Det første, der slår mig, da jeg træder ind på udstillingsområdet på Berlin Arena, er størrelsen. Ud over at den fysiske bygning, jeg befinder mig i, er kæmpe, så er alt der foregår herinde også stort. Over alt omkring mig er de store brands, Nike, Adidas, Levis, Lee, Rebook, etc. ved at rejse deres brandunivers. Det går ikke stille for sig. I hvert område respektivt løber hårdtarbejdende håndværkere rundt, med alle tænkelige gøremål i relation til alt fra forme, farver, lys og lyd. Flere steder hænger der en håndværker i en bæresele fra en kran i færd med at montere noget i loftet.

I takt med at kulisserne rejses, overses det hele nøje af marketingfolk fra de forskellige brands. Intet er overladt til tilfældighederne når dørene åbner, og op mod 20.000 daglige gæster skal besøge messen.

Grunden til, at den her messe er så interessant, er, at den er den eneste af sin slags i verden. Modemesser plejer at være et sted, producenterne møder forhandlerne. Men til Bread And Butter er det forbrugerne, der er inviteret.

Ikke nok med det, men det faktum at det er Zalando, en digital e-handelsbutik, der arrangerer det, gør det hamrende interessant. Især for en teknologiinteresseret fyr som mig. For måske er det her et lille glimt af fremtidens købsoplevelse: Den digitalt funderede kunderejse, som allerede i sit spæde indløb er ved at vride halsen- og nøglen om, på de fysiske butikker.

Ja, i fremtiden vil de fysiske butikker måske helt blive erstattet af store lejlighedsvise pop-up butikker - lidt som når det rejsende tivoli besøger byen og har alles interesse for en stund.

Meget få steder på messen kan de besøgende overhovedet købe noget. I stedet er alle gæster blevet udstyret med et RFID armbånd. Med armbåndet på, kan du som gæst "tappe" din interesse for et givent produkt, og automatisk få mere information og direkte link til køb ned på din telefon. Og det er selvfølgelig her, at Zalando's forretningsmodel kommer ind i billedet - og her at fremtidens købsoplevelse bliver endnu mere tydelig.

For en af de store udfordringer for de fysiske butikker i dag er, at folk "show-roomer". Folk kommer og kigger i de fysiske butikker, og bestiller så den givne vare på nettet bagefter. Til Bread And Butter var det hele præmissen: Du SKAL show-roome - og bestille varen på Zalando, hvis du vil have den.

Der er stadig et stykke vej til den helt sømløse brugeroplevelse, fra forbrugerens fysiske interesse for et produkt, til pakken med produktet ligger i postkassen på hjemmeadressen. Men ingen tvivl om at tiltag som Bread And Butter er et skridt i den rigtige retning. Både i forhold til at få afprøvet teknologi og adfærd i henhold til den moderne forbruger.

Der er heller ingen tvivl om, at branchen har brug for at møde sine digitale forbrugere på den her måde. Der var rigtig meget indsigt at hente for de brands, der var villige til at observere de mange mennesker, der besøgte messen. For mig var det også tydeligt at se, at selvom meget af forbruget er flyttet ud på nettet, så kan det fysiske rum stadig noget - blandt andet vække den indre lemming i os alle. Det skal bare gøres rigtigt og tidssvarende, så det giver mening for både modtager og afsender.

Tak til RVLT for at ville have mig med - jeg håber, jeg får chancen igen næste år.

 
Annonce
Aarhus For abonnenter

Tag bare hunden med selv om det er farligt: Minister afviser hundeforbud ved kvæg i nationalparkerne

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Nu sker der noget: Kameraer i dødskryds på vej

Aarhus For abonnenter

Naboer om støj fra Botanisk Have: Nye regler blev brudt i weekenden

Aarhus

Frygter du den? Da Jerntæppet faldt, drog ulvene mod Jylland

Aarhus

Efter påkørsel af politibetjent: Sådan vil kommunen bremse vanvidskørsel på Silkeborgvej

Aarhus For abonnenter

Et hus, vi er stolte af. Nej! En voldtægt af byens skyline: Danmarks højeste skyskraber vedtaget efter ilter debat

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Kronik: Malteserordenen - hvem er det?

Aarhus

Århusianske bilister bumpede afsted: Tankstation i kæmpebrøler

EM LIV

Malte fra Nørrebro blev hele Danmarks student, da han kastede sin hue på banen og fik Delaneys trøje efter dansk-russisk EM-skæbnekamp

Kultur

Største koncert-satsning i flere år: Sir Elton siger farvel i Horsens

Danmark For abonnenter

Efter 15 år i søgelyset: Berygtet omskæringslæge er sat ud af spil

Aarhus

Farvel til mundbindet: Halvanden uge efter er corona-tallene stadig i bund

Annonce