Annonce
Erhverv

Brexit skaber bølgegang for DFDS: Nedjusterer vækstforventninger

Denis Charlet/Ritzau Scanpix
Efter store lageropbygninger i Storbritannien i første kvartal er trafikken for DFDS taget af.

Det danske rederi DFDS er blevet fanget af høj politiske bølgegang i Storbritannien og må derfor skrue ned for sine vækstforventninger i 2019.

Det melder rederiet ud i forbindelse med sit halvårsregnskab.

- Brexit er en ekstraordinær situation, som i øjeblikket sænker væksten i vores færge- og logistiknetværk. På trods af denne modvind er vi stadig på vej til at fortsætte vores vækst i år, skriver direktør Torben Carlsen i regnskabet.

DFDS har tidligere været involveret i de britiske planer for at sikre, at der kan komme forsyninger nok til Storbritannien i tilfælde af et brexit uden aftale. Samtidig har virksomheder i Storbritannien bygget lagre op i første kvartal, hvilket har skabt trafik på vandvejene.

Men nu er vinden vendt, og brexit er blevet et problem for DFDS.

DFDS' målsætning for i år var oprindeligt, at omsætningen skulle vokse med mellem 10 og 12 procent. Det er egentligt også lykkedes i første halvdel af året, hvor omsætningen er vokset med ti procent.

Men i andet kvartal er opbygningen af lagre i Storbritannien stilnet af. Det har givet lavere fragtmængder, og DFDS kan godt se, hvor det bærer hen. Derfor skruer rederiet ned for sine forventninger til hele året.

Selskabet forventer nu en vækst på mellem seks og otte procent. Forventningerne til overskuddet på driften er også sænket fra mellem 3,8 og 4 milliarder kroner til mellem 3,5 og 3,8 milliarder kroner.

Ifølge aktieanalytiker i Nordnet Per Hansen kan den faldende fragtmængde over Den Engelske Kanal udgøre et problem for DFDS, fordi rederiet kan have svært ved at skalere ned og begrænse sine omkostninger.

- Udfordringen er, at en betydelig del af omkostningsbasen er faste kapacitetsomkostninger, og faldende fragtmængder vil kunne få en relativ stor indflydelse på afkastet af den investerede kapital, skriver Per Hansen i en analyse.

Den vurdering deler aktiemarkedet tilsyneladende. Her er DFDS-aktien faldet med over 7,5 procent omkring middag.

Når DFDS alligevel kan holde vind i sejlene og øge omsætningen, skyldes det ifølge rederiet, at andre ruter oplever fremgang.

- Væksten i omsætningen og indtjeningen i andet kvartal var hovedsageligt drevet af ekspansion i Middelhavet og højere passageromsætning, skriver DFDS i sit regnskab.

DFDS, der blev grundlagt i 1866, opererer i 20 lande i Europa og Middelhavet. I foråret sagde rederiet farvel til topchef Niels Smedegaard. Han blev erstattet af sin finansdirektør Torben Carlsen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce