Annoncørbetalt indhold

Brikkerne til sæsonens store puslespil er lagt

På Aarhus Teater lægger man ikke kun ét puslespil af gangen. Foto: Gorm Kjer Branderup
Forberedelserne til sæson 20/21 er allerede i fuld gang på teatre i hele landet. Men hvordan vælger et teater, hvad man vil spille? Og er det altid de samme gamle stykker, der bliver spillet? Teaterdirektør på Aarhus Teater Trine Holm Thomsen forklarer.
Annonce

Aarhus Teater har lignet et spøgelseshus i store dele af foråret, men nu kan der igen arbejdes på højtryk på teatrets mange værksteder, så man kan blive klar til den nye sæson, der venter på den anden side af sommer.

Fra efteråret inviterer teatret nemlig indenfor til både klassikere, eksperimenter og børneteater.

Men længe inden værkstederne måler op, tegner af og skærer ud, er der blevet lagt et kompliceret puslespil, der kan være flere år undervejs.

Med teaterdirektør Trine Holm Thomsen i spidsen forsøger teatrets dramaturgiat at få det hele til at gå op i en højere enhed: der skal være noget til det klassiske publikum, og der skal være noget til det nye. Der skal være noget til de helt små, der må gerne være noget der overrasker, og måske endda noget, der rammer helt skævt.

Noget for alle

Men der er ikke frit valg på alle hylder. En landsdelsscene som Aarhus Teater skal leve op til teaterloven, der siger, at teatret skal ramme mange forskellige genrer og stort set alle målgrupper.

Ud fra det skelet er det så teatrets opgave selv at fylde kød på knoglerne. Og selvom teaterloven siger, at man skal spille for alle, så behøver hver forestilling ikke være til alle:

Man kan kun skabe en markant profil i noget som per definition skal være for alle, hvis man siger, at hver enkelt forestilling må være markant på sine præmisser, og så må det samlede billede forsøge at ramme alle. Ellers bliver det tandløst,” siger Trine Holm Thomsen.

På Aarhus Teater har man gode erfaringer med at lægge en familieforestilling på Store Scene op mod jul. Denne forestilling har tidligere været Den Uendelige Historie, Narnia og sidste år Pagten, og i 2020 er det Charles Dickens Et juleeventyr, der bliver præsenteret

Masser af musik

Derudover har Aarhus Teater også tradition for en stor musikforestilling på begge sider af sommerferien. Her har man blandt andet spillet Lyden af de skuldre vi står på og David Bowies Lazarus.

Når teatret slår de tunge døre op efter sommerferien til endnu en sæson bliver det til en teaterkoncert med sange af et af de mest kanoniserede navne i dansk musik, C.V. Jørgensen, og i foråret 2021 er det Charlie og Chokoladefabrikken, baseret på den klassiske børnebog og elskede film, der indtager scenen.

Klassikere set på ny

Inden Roald Dahls fortælling om Charlie og Chokoladefabrikken ruller ind er det dog en anden sværvægter, der udspiller sig på Store Scene, nemlig William Shakespeares Kong Lear.

Med Dickens, Dahl, Shakespeare og Holbergs Den Vægelsindede på Scala scenen er det de helt store klassikere, der bliver kørt i stilling. Men ikke nødvendigvis som man kender dem, siger Trine Holm Thomsen:

Når vi vælger at spille klassikere arbejder vi meget med en lille sætning som er at se på ny. Vi vil gerne have mange nye værker, ny dramatik, nye forestillinger, men vi vil også gerne have, at vi bevarer vores kulturarv.

Der er det vigtigste for os, at vi ser på dem på ny, så vi ikke opsætter dem direkte efter bogen, men prøver at understrege det, som er særligt aktuelt i dag, så det giver mening, hvorfor vi vælger lige præcis de klassikere, vi gør.

I år gik det store puslespil nok en gang op. Men allerede nu er Trine Holm Thomsen i fuld sving med at få brikkerne til at passe til sæsonen efter: hvilke tendenser er aktuelle om et år? Hvad kommer vi alle sammen til at snakke om året efter? Og hvad med det efterfølgende år, hvilken forestilling skal man allerede nu sikre sig rettighederne til?

På Aarhus Teater lægger man ikke kun et puslespil af gangen.

Du kan læse mere om forestillingerne og Aarhus Teater på aarhusteater.dk

I podcasten Kulissen kan du høre Trine Holm Thomsen fortælle om arbejdet med at lægge repertoire

Teaterdirektør Trine Holm Thomsen glæder sig til at genåbne teatret: "Det betyder helt enormt meget at kunne invitere publikum indenfor. Jeg synes simpelthen vi trænger så meget til det nu. Vi har set så meget på statistikker over sygdom og indlæggelse og død, og vi trænger så meget til åndeligt input. (Foto Isak Hoffmeyer)

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.