Annonce
Udland

Briterne er utilfredse med juletræ fra Norge

Daniel Leal-Olivas/Ritzau Scanpix

Hvert år skænker Norge et juletræ til Trafalgar Square i London. I år er briterne utilfredse med det.

Det koster ikke briterne en penny, men det ændrer ikke på, at de er utilfredse med årets juletræ på Trafalgar Square i hjertet af deres hovedstad, London.

Træet ser "trist" ud. Det er "pinligt". Træet er for "tyndt".

Det er nogle af de ord, som briterne har sat på deres træ, fortæller BBC og det norske nyhedsbureau NTB.

Andre har sagt, at det nok skulle blive flot, når det står pyntet og tændt.

Det blev så tændt torsdag aften.

Træet er en julegave fra Norge. Faktisk har nordmændene hvert år siden 1947 skænket et juletræ til Storbritannien, og det står traditionelt på Trafalgar Square.

Det første træ blev givet til briterne af kong Haakon VII som tak for, at han måtte flygte til Storbritannien under Anden Verdenskrig og opholde sig dér, mens Norge var besat af Tyskland.

Og siden er der så ankommet et gratis træ fra de norske skove til London hvert år.

Det omdiskuterede træ blev fældet ved Trollvann i Oslo den 19. november. Det skete under en særlig ceremoni, hvor borgmestrene fra Oslo og Westminster deltog.

Det er 21 meter højt - den britiske ambassadør i Norge siger 25 meter. Træet, der blev skænket i 1947, var blot 14,6 meter højt.

Ikke alle briter er utilfredse. Richard Wood, den britiske ambassadør i Norge, forsvarer træet.

- Det er sådan, et 90 år gammelt og 25 meter højt træ ser ud i det fri, siger Wood til BBC.

- Det er vigtigt at tænke på symbolikken frem for at tælle, hvor mange grene det har.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce