Annonce
Debat

Broen til Sjælland

Der er lang vej igen. Før der træffes beslutning om en fast forbindelse mellem Århus-området og Sjælland. Selv om Kattegat-komiteen, der blev etableret i 2007, arbejder hårdt på sagen, og selv om tidligere trafikminister Jens Kampmann står i spidsen for komiteen, er det først nu lykkedes at få et møde i stand med den nuværende transportminister, Hans Chr. Schmidth (V).

Til oktober mødes Kattegat-komiteen med transportministeren. Her kan medlemmerne så lægge planerne på bordet, og man kan også få presset på for at få fremskyndet den analyse, der er planlagt af behovet for en fast forbindelse mellem Vest- og Østdanmark.

Analysen er planlagt til 2013, men i stedet for at vente på det, vil komiteen gerne have sat et noget hurtigere tempo. Der er nemlig penge i en bro.

En finansiel analyse, som Kattegat-komiteen selv har fået lavet, viser, at en fast forbindelse over Kattegat kan betale sig selv hjem i løbet af blot 25 år. Dermed vil den faste forbindelse være lige så rentabel som broerne over Øresund og Storebælt.

Det argument vil givetvis blive præsenteret for Hans Chr. Schmidt, når Kattegat-komiteen den 7. oktober træder ind på ministerkontoret. Og det bør gøre indtryk på ministeren. Også selv om han har sønderjyske rødder, og derfor nok også er lydhør overfor de planer, som Danfoss-ejeren fra Nordborg, Jørgen Mads Clausen, for en uge siden lancerede om en bro mellem Als og Fyn.

Men det er værd at notere, at de to projekter er fuldstændigt forskellige. Der findes ingen argumenter for, at en bro mellem netop Als og Fyn vil binde noget som helst sammen. I hvert fald ikke Danmark. Det er derimod begrundelsen for en Kattegat-forbindelse.

En fast forbindelse over Kattegat vil netop knytte de to største udviklingsområder herhjemme sammen. Københavns-området og hele det østjyske område med Århus i centrum. Det bør være argument i sig selv.

I den sammenhæng skal vi alle nok være forberedt på, at selv om der kommer en fast forbindelse over Kattegat vil det ikke være ensbetydende med, at det østjyske område vil opleve en massiv tilstrømning fra København.

Det er sjældent set, at trafikken går fra det større mod det mindre. Og selv om vi ikke synes, at København er bedre end os, så må vi erkende, at vi ikke er det største område.

Derfor vil interessen i København og på Sjælland for en fast forbindelse over Kattegat også være mindre end hos os.

Men det skal ikke betyde, at der ikke skal presses på. Selvfølgelig skal der det. Den forbindelse er nemlig det eneste, der for alvor vil binde Danmark sammen.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Analyse: Armlægningen om næste års milliardbudget er knap begyndt og borgmesteren har allerede kastreret hele byrådet

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: Nu er 74 procent af befolkningen færdigvaccineret

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Ude af drift: Pornoautomat er en fed forretning for Den Gamle By

AGF For abonnenter

Bagkanten: Drop nu det skuespil, Thorsteinsson. Der er andre og langt bedre måder at hjælpe AGF til succes på

Debat

Radikalt byrådsmedlem skælder ud på sine kolleger: Hvorfor tager I ikke århusborgerne alvorligt?

Sport

Aarhus United rystede posen mod landets bedste, men kunne til syvende og sidste ikke følge med

Debat

Godt forslag til Simsek: Sænk hastigheden i Aarhus - så sænker du også støjen

AGF For abonnenter

Følg mig, drenge - spillet halter, men AGF er endelig stemplet ind i denne sæson

Debat

Det er blevet svært at sige goddag: Danmark har fået krammeabstinenser

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Kridthøj Torvet er komplet: Familie-imperium åbner slagterbutik

Danmark

Hele familien gik ned med corona – fem-årige Nellie blev ramt af sjælden efterve

Aarhus

Er du klar til at flashe fodboldtrøjen for kræftramte børn? Superligaspillere tyvstartede på sygehuset

Aarhus For abonnenter

Har brandskole forgiftet omgivelserne? Kød fra kvæg på mark i Aarhus skal undersøges for ekstremt giftigt stof

Erhverv

Salg i sex-legetøj: Aarhus-virksomhed modtager international pris

Annonce