Annonce
Aarhus

Brolin-Tani overtager Bier-dans fra Granhøj

Marie Brolin-Tani instruerer dansere i Holstebro. Næste år kommer hun til Aarhus. Foto: Lars Rask Vendelbjerg.

Instruktøren med Aarhus-fortid skal gøre filmen "Elsker dig for evigt" til dans for kulturhovedstaden.

Afløseren for Palle Granhøj er fundet. Netop som lederen af det århusianske dansekompagni har danset sin sidste dans i Aarhus, er Musikhuset Aarhus klar med afløseren til at skabe en del af Susanne Bier-trilogien i 2017.

En kending af Aarhus, Marie Brolin-Tani, der tidligere har drevet dansekompagni i byen, får nu ansvaret for at transformere filmen "Elsker dig for evigt" om til en danseforestilling.

De to andre i trilogien, hvor Susanne Biers prisvindende mesterværker går fra lærred til scene, er filmen "Efter brylluppet", som instruktøren Peter Langdal og Betty Nansen Teatret forvandler fra film til musical, og Kasper Holten, der gentænker filmen "Brødre" sammen med Den Jyske Opera.

Annonce

Elsker dig for evigt

Musikhuset, Aarhus, Rytmisk Sal, 8.-10.november 2017.

Marie Brolin-Tani og Black Box Dance Company skaber Susanne Bier-filmen "Elsker dig for evigt" om til dans.

Marie Brolin-Tani og hendes Black Box Dance Company skal vise forestillingen i Rytmisk sal i Musikhuset Aarhus 8.-10. november.

- Marie Brolin-Tani er en fremragende koreograf og har i tre årtier været en af de helt centrale figurer inden for moderne, skandinavisk dans. Hun har stærk tilknytning til Aarhus og er garant for højt internationalt niveau, siger Mette Kier, programchef i Musikhuset.

Siden Palle Granhøj i oktober valgte at lukke sit dansekompagni med udgangen af året, har Musikhuset været på udkig efter en ny koreograf.

Marie Brolin-Tani og Black Box Dance Company holder til i Holstebro, hvor hun er kunstnerisk leder.

Brolin-Tani ser opgaven som en stor udfordring.

- Det bliver en spændende opgave og lidt af et drømmeprojekt, og jeg får tilmed mulighed for at vende tilbage til min gamle, elskede hjemmebane i Aarhus. Derfor tøvede jeg da heller ikke et sekund med at sige ja ja ja, siger Marie Brolin-Tani.

Hun er uddannet I London og Paris, men fik sit gennembrud I Aarhus, hvor hun i 1992 skabte MBT Danseteater. Sammen med blandt andre Palle Granhøj var hun med til at skabe et professionelt dansemiljø i Aarhus og gøre byen bemærket på den internationale dansescene med talrige prisbelønnede og anmelderroste danseforestillinger over hele Europa.

Marie Brolin-Tani var i Musikhuset Aarhus i 2013, da hun koreograferede 12 dansere i den Reumert-nominerede The Picture of Dorian Gray.

Hendes nye Black Box Dance Company har trods kort levetid har haft stor fremgang og succes og har dygtige og talentfulde dansere, som er i starten af deres karriere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Endnu en vej lukket af regnen: Vandet står højt på Nymarksvej

Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Annonce