Annonce
Erhverv

Brugte træpaller i stakkevis er blevet til en millionforretning i Randers

Henrik Skøtt kommer oprindeligt fra Aarhus, men valgte at lægge firmaet i Randers på grund af den billigere husleje og nærheden til motorvej. Foto: Annelene Petersen
En simpel idé blev til en millionforretning, da Henrik Skøtt fra Randers i 2010 startede et firma op med indkøb, reparation og videresalg træpaller i Danmark og Norden. Og med massive it-investeringer de sidste fem år har væksten for alvor fået fart på.

Randers: Tæt ved motorvejen, et stykke udenfor Randers centrum, finder man virksomheden Smart Retur Danmark. Et 8000 kvadratmeter stort byggeri, der foruden fire haller fyldt med træpaller i alskens forskellige tilstande, også indeholder en forholdsvis ny administrationsbygning, hvor firmaets direktør og ansatte har til huse.

Her når en duft af savsmuld næseborene fra de nærliggende haller, hvor produktionsfolk arbejder på højtryk med at reparere og klargøre de træpaller, som bliver leveret i en lind strøm fra lastbiler, der i dertil indrettede garager bakker ind på lageret for at blive tømt. Når træpallerne er blevet næsten så gode som nye igen, bliver de så enten sat på lager eller afhentet af de nu tømte lastbiler, der kører dem afsted til de bryggerier og fødevareleverandører, der mangler dem. Efterfølgende sender de så deres varer af sted på træpallerne til dagligvarekæder, der så, når pallerne er tømt, sender dem retur til Smart Retur Danmark.

Et i grunden simpelt koncept og et cirkulært system, der sidste år sikrede den danske del af firmaet et overskud på knap fire millioner kroner efter skat.

Annonce

Et sundt skifte

Bag firmaet Smart Retur, der har afdelinger i både Norge, Sverige og Danmark, står den norske investeringsfond Norvestor. Men ophavsmanden til firmaet, der fortsat spiller en vigtig rolle i det skandinaviske firma, er dansk.

Han hedder Henrik Skøtt og er administrerende direktør i Smart Retur Danmark, hvor han fra Randers står i spidsen for pallelogistikken, der sikrer, at leverandører og grossister får deres træpaller ud til rette tid og i den rette stand.

Idéen til firmaet fik han i 2010, på et tidspunkt hvor han sad som direktør i et andet firma, han ejede, indenfor speditionsbranchen. Her sendte han løbende lastbiler af sted fra Danmark til Norge. Men hvor det var nemt at finde gods at sætte på vognene mod Norge, voldte det større udfordringer at finde gods at sende retur til Danmark.

- De producerer ikke alverden i Norge. Højst lidt olie og en enkelt spånplade, så det var svært at finde noget at fylde på bilerne hjemad, siger Henrik Skøtt.

For at få noget på bilerne begyndte han derfor at indkøbe tomme paller i Norge, som han tilbage i Danmark reparerede og solgte videre til de samme danske grossister, der havde sendt dem mod Norge til at starte med. Og på kort tid øjnene han muligheden for at gøre en god forretning ved at starte et firma med udgangspunkt i at reparere og sælge paller.

- Speditørbranchen er forfærdeligt dumt sted at være for mig. Det er stressende, man har aldrig fri, og hvis man, som jeg havde, har 50 biler på vejene, så ringer telefonen nonstop, fortæller Henrik Skøtt, der derfor ikke havde meget imod at skifte speditionsbranchen ud med et nyt hverv. Så han solgte sit speditionsfirma og kastede sig samme år ud i et nyt firma med fokus på opkøb og salg af træpaller.

Annonce

Førerposition på markedet

Også andre kunne tidligt se potentialet i firmaet, der for tre år siden skiftede navn til Smart Retur Danmark, og som i dag er markedsledende indenfor returlogistik af paller i Norden.

I 2011 solgte Henrik Skøtt derfor store dele af firmaet til et norsk firma, der siden blev opkøbt og skiftede navn til Smart Retur i 2017, hvor Henrik Skøtt solgte sine sidste aktier fra, og sidste år blev firmaet så opkøbt af Norvestor, der er en af Norges største investeringsfonde.

Henrik Skøtt har derfor i dag ingen ejerdele i firmaet, men stadig en finger med i spillet gennem sit arbejde som administrerende direktør.

- Jeg får lov til at passe mig selv. Sådan er det, hvis man skaber ordentlige resultater. Så har man det som blommen i et æg, fortæller han med et grin.

Og resultaterne er på plads. Det kan blandt andet aflæses af virksomhedens vækstkurve, der de sidste tre år har fået gevaldigt skub opad, da firmaets bruttofortjeneste er gået fra godt seks millioner kroner i 2017 til godt 12 millioner kroner i 2019.


Pallebranchen har ikke rykket sig i 30 år. Så det at bruge et it-system i stedet for et excelark og gule papirlapper giver rigtigt god mening. Særligt for de store grossister, vi samarbejder med, som har fire til fem millioner paller, de skal håndtere årligt.

Henrik Skøtt, administrerende direktør i Smart Retur Danmark


Det kan også ses i arealet, der er gået fra 500 kvadratmeter lager i 2010 til 8000 kvadratmeter lager i dag. Og det kan ses på de tre afdelinger, som Smart Retur Danmark i dag ejer i henholdsvis Randers, Faxe og Padborg.

En udvikling, der foruden godt købmandskab også skyldes, at Smart Retur gennem de sidste fem år har investeret massivt i it-systemer, der har givet den danske del af firmaet et bedre overblik over antallet såvel som kvaliteten af de paller, der kommer ind og forlader firmaet, og som har været med til at sætte dem i førersædet i branchen. Blandt andet fordi de med det bedre overblik har kunnet tilbyde deres kunder at agere lagerhotel for deres paller.

- Så i stedet for, at bryggerierne har 50.000 paller stående ude i sommer- og vintervejr, så lader vi dem have en pulje hos os, som de så kan tage fra, når de har behov for pallerne, siger Henrik Skøtt, der ser flere fordele for kunderne den vej rundt, da pallernes levetid forkortes ved dårlig opbevaring og kræver flere reparationer, som kunderne kan undgå ved at lade Smart Retur Danmark stå for håndteringen.

- Ellers kan du jo sammenligne det lidt med, hvis du investerer i dollars og får dit udbytte tilbage i lirer, siger Henrik Skøtt, der i det hele taget oplever, at it-systemet har givet firmaet et forspring af dimensioner.

Annonce

Flere ben at stå på

- Pallebranchen har ikke rykket sig i 30 år. Så det at bruge et it-system i stedet for et excelark og gule papirlapper giver rigtigt god mening. Særligt for de store grossister, vi samarbejder med, som har fire til fem millioner paller, de skal håndtere årligt, understreger han.

Han er dog godt klar over, at forspringet ikke vil vare evigt.

- Vi ved godt, at det er en stakket frist. For de andre er også i gang med en omstilling nu her. Det er derfor vi fortsat poster penge i videreudvikling, fortæller han.

It-udviklingen er da heller ikke det eneste fokusområde, som Smart Retur Danmark siden starten i 2011 har haft. Foruden træpaller har firmaet også taget andre opgaver ind, der i dag er med til at sikre firmaet en sund forretning og bedre overlevelsesmuligheder fremover.

- I dag vasker vi også for Euro Pool Systems de grønne kasser, du kender fra supermarkederne, som vi får 60-80 millioner ind af om året, fortæller Henrik Skøtt og tilføjer:

- Det giver os flere ben at stå på, så vi ikke bliver ramt på vores kompetencer, fordi vi kun har et ben at stå på, når verden forandrer sig, som vi eksempelvis har set nu her med covid-19. Så på den måde får vi en rolle som mr. Fix for kunderne.

Derudover er det også planen, at en helt ny plastikpalle fra den kommende sommer skal være med til at generere indtægter til firmaet.

Annonce

Erfaring fra Norden

- Det er en helt unik plastpalle, hvis jeg selv skal sige det. Selvom jeg selvfølgelig ikke kan sige mig fri fra at være en smule bias, siger Henrik Skøtt med et grin, før han går videre til at forklare mere om fordelene ved plastikpallen, som han allerede nu har et større testoplag af stående af på lageret.

- Normalt er plastpaller hårde og glatte, går let i stykker og ryger så ud. Disse paller er lavet af blød plast, der har den samme friktion som træpaller, hvilket gør, at varerne står bedre fast. Og så kan de repareres og vaskes, siger direktøren, der også ser en stor fordel i levetiden på plastikpallen, der er op til 15 år mod de 10-12 måneder, som en træpalle i gennemsnit holder.

Oprindeligt var det planen at præsentere pallerne for kunderne på et todages seminar sidste år, men grundet covid-19 faldt markedsføring af pallen hos grossister og leverandører til jorden.

Planen er derfor, at lanceringen i stedet skal ske til sommer. Og den første ordre på 50.000 paller er lagt ind.

- Tanken er, at vi investerer pengene i pallerne, og så kan leje dem ud til vores kunder, forklarer Henrik Skøtt, der selv har store forventning til initiativet. Ikke mindst fordi pallerne allerede bliver brugt i Norge og Sverige med succes.

- Så når vi siger, at den kan holde i femten år, er det ikke salgsgas. Det er en konstatering af dens faktiske levetid, siger Henrik Skøtt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce