Annonce
Aarhus

Buler i boulevarden: Byggeri smadrer Aarhus Ø's rygrad

Det kan mærkes i fødderne, når man passere byggepladsen, hvor spunsvæggen Nicolinehus bankes ned. Foto: Jens Thaysen

Byggeriet af Nicolinehus har slået både vej, kantsten og cykelsti ud af kurs.

AARHUS: Barske Benny banker buler i Bernhardt Jensens Boulevard. Bakketop og dybe huller, godt det ikke bliver ved.

Det kunne være et rim (sådan da) af Halfdan Rasmussen, men det er langt mere håndgribeligt. Det er nemlig selve rygraden i Aarhus Ø, Bernhardt Jensens Boulevard, der ikke er, hvad den har været.

- Det er primært cykelstien, der har været ramt af vores arbejde på Nicolinehus, siger Philip Foss, direktør og partner i Bricks Ejendomme, der er bygherre på projektet.

Bygherren har været i dialog med kommunen om bulerne i boulevarden - og har lagt en plan.

- Det ser ikke særlig kønt ud, og det er selvfølgelig noget, vi skal have genoprettet, når vi er færdige med byggeriet, siger han.

Det er jorden på Aarhus Ø, der er årsag til problemet. Her er hverken tale om fed muldjord, hård sandjord eller granit for den sags skyld, men om løs opfyldningsjord.

- Det er ikke som forventet. På Bernhardt Jensens Boulevard må vi konstatere, at jorden under vejen ikke er så komprimeret, som man normalt må forudse, siger Philip Foss.

Annonce

- Det er kun de sidste fem til ti meter, der bankes ned. Vi vibrerer de første tre fjerdedele af spunsjernet ned i jorden. De vibrationer kan mærkes langt væk og bevirker, at jorden bliver komprimeret, og sætter sig i højere grad end, hvis man banker spunsjernet hele vejen ned,

Philip Foss
Bernhardt Jensens Boulevard er selve rygraden i Aarhus Ø. Det er både den bredeste og mest imposante vej - og så er det paradoksalt nok også den eneste vej i området, der er opkaldt efter en mand. Foto: Jens Thaysen

Den store vibrator

Bum, bum, bum. Selv en døv kan høre det.

Standser man op og prøver at stå stille, kan man mærke, hvordan asfalten rent fysisk bevæger sig op og ned i takt til slagene fra den gigantiske hammer, der er ved at banke spunsvæggene til Nicolinehus de sidste meter ned i jorden.

Her vil der, når byggeriet engang står færdig, vil være plads til 450 biler fordelt på to underjordiske etager. Men det er faktisk ikke bankeriet, der er skyld i skaderne på cykelstien.

- Det er kun de sidste fem til ti meter, der bankes ned. Vi vibrerer de første tre fjerdedele af spunsjernet ned i jorden. De vibrationer kan mærkes langt væk og bevirker, at jorden bliver komprimeret og sætter sig i højere grad, end hvis man banker spunsjernet hele vejen ned, siger Philip Foss.

Lader man blikket følge cykelstien i retning af byen, kan man se hvordan forløbet er som tegnet med lineal. Sådan skal hele cykelstien - og kørebanen - nok komme til at se ud igen, ifølge direktøren.

- Vi er selvfølgelig opmærksomme på at det er til stor gene for folk. Derfor fylder vi også løbende hullerne ud med noget midlertidigt asfalt, så vi er sikre på, der ikke dannes for store vandpytter. Ikke mindst fordi vi vil være sikre på, der ikke dannes is, når det fryser. Det er ikke lykkedes helt endnu, der er stadigvæk steder, hvor der skal lægges noget mere asfalt på, fortæller Philip Foss.

Vender man sig mod byen, kan kan man se hvordan Bernhardt Jensens Boulevard gerne skulle komme til at se ud igen. Foto: Jens Thaysen

God igen efter jul

Der er en god grund til, at der i første omgang satses på lappeløsninger. Når spunsvæggen er i jorden, venter der nemlig et gigantisk grave- og byggearbejde. Nikolinehus får 25.000 kvadratmeter under jorden og 40.000 over. Her bliver både 170 ejerlejligheder og 60-80 lejeboliger, markedshal, butikker, restauranter og et fitnesscenter.

- Vi forventer at være færdige med at banke spunsen i inden jul. Men inden vi kan udbedre skaderne på vej og cykelsti, skal der graves, for ifølge teknikkerne kan spunsvæggen godt flytte sig et par centimeter, når man graver ud langs med den, Så ville det være ærgerligt, at havde etableret et helt nyt anlæg, siger Philip Foss.

Hvornår er Bernhardt Jensens Boulevard igen helt uden buler?

- Jeg kan ikke sige, om det bliver i første eller andet kvartal, men vi skal nok få lagt ny asfalt på og sørge for at kantstenene står snorlige igen, lover direktøren.

Nicolinehus er tegnet af AART architects, og skal stå klart på Aarhus Ø i slutningen af 2020. Og ja, der er stadigvæk ledige lejligheder.

Før Nicolinehus kan skyde op, skal der bankes spunsvægge ned. Foto: Jens Thaysen
Hold afstand. Selve kørebanen er også påvirket af byggeriet. Foto: Jens Thaysen
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vold på skolerne: Lærerne OG eleverne skal have hjælp

Det er ikke mange arbejdspladser, hvor over 50 procent af de ansatte oplever trusler og chikane. Men det er ikke desto mindre tilfældet for lærere og pædagoger i nogle af de århusianske skoler. Og det er helt igennem uacceptabelt, at det tal er voksende i øjeblikket. Formanden for Skolelederforeningen mener, at kravet om større inklusion er en af de største forklaringer på den stigende vold og chikane. For øger man kravet til eleverne uden at øge ressourcerne, så står frustrationerne i kø hos elever, der ikke har redskaberne til at følge med. Og det er synd for både børn og ansatte. Samtidig bliver der færre hænder til de mindste i vuggestuer og børnehaver, og derfor hænger ønsket om at finde og håndtere de udadreagerende børn allerede her, i en tynd tråd. Og det vidner om, at konsekvenserne af effektiviseringer og nedskæringer kan komme som forsinkede bølgeskvulp. Derfor kan Aarhus og resten af landet se frem til, at Det Nationale Forskningscenter kommer i bund med deres undersøgelse, hvor de kortlægger fællestrækkene for de skoler, som er hårdt ramt af ballade og vold. På den måde kan en løsning på udfordringer forhåbentligt komme tættere på, for det er helt uacceptabelt, at der er en så vigtig faggruppe, som er så udsat for potentielt ødelæggende adfærd.

Aarhus For abonnenter

Vold og trusler på skoler i Aarhus: Se listen over de kolossale forskelle

AGF For abonnenter

Hvert talent bærer sit eget ansvar i AGF: Ingen får gratis minutter

Annonce