Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Århus Stiftstidendes holdning.
Debat

Bureaukratisk banesvigt

Lige om lidt - forhåbentlig - skal vi ud at køre med den nye Aarhus Letbane, som vi - forhåbentlig - bliver rigtig glade for og stolte af.

Lige om lidt - forhåbentlig - skal vi ud at køre med den nye Aarhus Letbane, som vi - forhåbentlig - bliver rigtig glade for og stolte af.

Det er dog tydeligt for enhver, som færdes i Aarhus Midtby for tiden, at der stadig mangler en del, før alt er på plads, og arealerne langs letbanen ligner de flotte billeder, vi har set i prospekterne med for eksempel et stort og friseret bylandskab mellem Dokk1 og Navitas ved havnen.

Men det er også tydeligt, at hærskarer af jernbanearbejdere og andre faggrupper lige nu knokler nærmest døgnet rundt for at få alt sat på skinner til den planlagte åbning 3. juni. Så fred med det, hvis nogle drilske detaljer skulle vise sig at forsinke banen, som har været undervejs i årevis, nogle dage. Det overlever vi nok.

Hvad der er anderledes svært at leve med i samme forbindelse, er den åbenlyse mangel på rettidig omhu, som forskellige offentlige instanser har demonstreret længere ude ad sporet.

Ude på Djursland står politikerne fra de to kommunalbestyrelser med en stak penge i hænderne og ryster opgivende på hovedet: De er parat til at modernisere stationerne ved letbanesporene i deres kommuner, så de kan være klar til letbanen ruller ud til dem i oktober. Men det kan de ikke få lov til. Der er nemlig gået godt, gammeldags, offentligt, bureaukratisk skrankepaveri i den sag.

At ingen af de involverede instanser er parat til at tage hovedansvaret og få banet vejen for moderniseringerne, har vi tydeligt beskrevet i de seneste dage. Og det er måske heller ikke muligt at pege entydigt på, om det er Banedanmark, DSB, DSB Bygninger, Midttrafik eller Aarhus Letbane, som burde have trådt i karakter og skaffet de nødvendige sikkerhedsgodkendelser af de planlagte moderniseringer af bygningerne.

Men i mangel af en hovedskurk at skyde på, finder vi, at det er helt rimeligt at skyde med spredehagl i denne sag: Vi har at gøre med en håndfuld offentlige virksomheder, som er ejet af os alle sammen. Du og jeg. Og som ejere vil vi altså ikke finde os i, at nøglepersoner i hverken den ene, anden, tredje, fjerde eller femte filial af forretningen Danmark ikke agerer på en viden om, at moderniseringen af stationerne på Djursland er kørt helt af sporet og at banen risikerer at måtte lukke i en periode næste år, når moderniseringerne - forhåbentlig - kan komme i gang.

Institutionerne bærer et kollektivt ansvar for at indkalde hinanden til en afklaring og afgørelse af ejerskabet til stationerne, så de kan blive fikset op og blandt andet få ajourført venteforholdene (inklusive toiletter), når de nye tog (uden toiletter) begynder at rulle. Og skulle de ikke kunne finde ud af det, så må de politisk ansvarlige for instanserne - ministeren og de lokale og regionale politikere i Letbanerådet og Midttrafik - kalde vores fælles selskaber til orden og få sat gang i processen. Nu.

Institutionerne bærer et kollektivt ansvar for at indkalde hinanden til en afklaring og afgørelse af ejerskabet til stationerne.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce