Annonce
Aarhus

Buschauffør sagde op på grund af billetsnyderi: - Halvdelen betaler ikke for turen

Buschauffør Fritz Jensen har flere gange tjekket, hvor mange af passagererne på linje 100 mellem Odder og Hornslet, der havde billet. Resultatet var så nedslående, at han sagde sit job op i protest. Foto: Jens Thaysen
Ifølge Midttrafik er det op til passagerernes egen samvittighed, om de vil købe billet eller ej. Det skriver trafikselskabet til dets 73 buschauffører på linje 100. Flere chauffører fortæller, at det står skidt til med den samvittighed.

AARHUS: Nok er nok, lyder det fra Fritz Jensen. Han er chauffør på Midttrafiks linje 100 fra Odder til Hornslet - eller rettere skrevet, det var han, for han har nemlig sagt sit job op, fordi han ikke kan holde billetsnyderiet ud længere.

Fritz Jensen er ikke den eneste buschauffør, der er godt og grundig træt af passagerer, der snyder sig til en gratis bustur. Avisen har talt med flere andre buschauffører, der også kan fortælle om omfattende snyderi, men af hensyn til deres job ikke ønsker at stå frem i avisen.

Det er 65-årige Fritz Jensen ikke bange for, for han har kørt sin sidste bustur som chauffør.

Annonce

- Jeg har så mange kolleger, det er frustrerede over det, men de tør ikke stå frem, fordi de bange for at miste deres job. Jeg ville kun forsætte så længe, det var sjovt og hyggeligt at køre bus, men jeg syntes ikke, det er sjovt mere, og vi har ingen opbakning fra hverken Midttrafik eller Arriva, så nu stopper jeg, siger Fritz Jensen.

Smed snydere af bussen

Han kan fortælle flere historier om billetsnydere, der er ligeglade med at betale og også blive opdaget.

- Jeg har været ude for unge mennesker, der undrer sig over, at de skal betale.  De tror, det er frivilligt om man vil købe billet.

- Så sent som i sidste uge havde jeg tre unge knægte, der ville stige ombord. Jeg tænkte fandeme nej og åbnede kun fordøren. Den første tjekker ind med rejsekortet, så jeg siger til de andre to, lad mig lige se jeres billet. Den første siger, de skal køre sammen med ham på rejsekortet, fortæller Fritz Jensen.

Det skal man fortælle buschaufføren, inden man tjekker ind, så han kan indstille automaten til tre passagerer. De tre får tjekket ind, og bussen kører.

- Ham med rejsekortet går så direkte ned og tjekker ud igen, så rejsen koster nul kroner. Hvad han ikke ved, er, at jeg på en skærm kan se, at der tjekkes ud, siger Fritz Jensen, der stopper bussen og smider dem ud.

- Jeg siger "af med dig, og du kan tage dine to venner med." 

Annonce

Stikprøvekontrol på eget initiativ

Den blå linje 100 kører kører mellem Odder og Hornslet via Aarhus med tre afgange i timen. Den er en af de buslinjer i Østjylland, der kører med flest passagerer.

Fritz Jensen har kørt sin sidste tur som buschauffør på rute 100. Foto: Jens Thaysen

Fritz Jensen har kørt på ruten i tre år og hans vurdering er, at snyderiet er omfattende. At mellem 50 og 60 procent ikke betaler.

Hvordan kan du vide, de ikke har et buskort i lommen?

- Jeg er lidt rebelsk, så jeg har lavet en stikprøvekontrol, så det ved jeg, de ikke har, siger han.


Jeg er så træt af at mine skattepenge skal betale det "hul" Midttrafik genererer. Man kunne rejse for det halve, hvis alle betalte for deres billet

Fritz Jensen, buschauffør


Fritz Jensen har spurgt passagerer, om de har en billet, når de stiger på bussen. Men det skal han faktisk ikke. Midttrafik har skrevet til chaufførerne på linje 100, at det ikke er deres opgave.

- En driftsleder har sendt et brev ud til alle chaufførerne, hvor der står, at vi ikke skal kontrollere billetter, men lade det være op til passagernes egen samvittighed, om de vil købe billet eller ej, siger Fritz Jensen.

Brevet er sendt fra en driftsleder ved trafikselskabet Arriva, der kører linje 100 for Midttrafik. Der står også i brevet at: "Jeg ved godt, at buschauffører sætter en ære i, at alt foregår efter reglerne, men det er Midttrafiks valg."


Da gik de ikke ind i bussen, men kontrollerede kun de passagerer, der stod af. Hvis man ikke havde en billet, kunne man bare blive siddende i bussen.

Fritz Jensen


Midttrafik siger til Stiften, at det er kundernes eget ansvar at have en billet, når de stiger på bussen.

- Nogle har glemt det, andre snyder bevidst, men uanset hvad, så er det kundens ansvar, at have en gyldig billet, siger Thomas Dalgaard Mikkelsen, funktionsleder i Midttrafik, der bekræfter, at chaufførerne ikke skal bruge tid på at tjekke billetter.

- Når du er i bybusserne eller linje 100 inden for ringvejen i Aarhus er der ingen billetkontrol, fordi vi kører med et fleksibelt system, hvor man kan stige ind og ud ad alle døre, så busserne bruger kortere tid ved stoppestederne. Det er spørgsmål om at få kunderne hurtigere frem, forklarer Thomas Dalgaard Mikkelsen.

Annonce

Langt mellem kontrollørerne

Manglen på billetkontrol irriterer Frits Jensen.

- Jeg tror, det er tre måneder siden, jeg sidst har haft en kontrollør ombord på bussen. Og så er det altid mellem Tangkrogen og Nørreport. Og i de tre år jeg har kørt bussen, har der aldrig været en kontrol efter klokken 18. Jeg er så træt af, at mine skattepenge bliver brugt på den måde. Man kunne rejse for det halve, hvis alle betalte for deres billet, siger Fritz Jensen.

Busstationen i Odder. Foto: Jens Thaysen

Midttrafik pointerer, at der er effektiv billetkontrol i busserne.

- I de kontroller, som vi gennemfører, kan vi se, at omkring to procent af kunderne ikke har billet, forklarer Thomas Dalgaard Mikkelsen.

Hvordan forklarer du så forskellen mellem Midttrafiks tal og de mange snydere, buschaufføren oplever i linje 100?

- Hvis der er bestemte ruter eller steder i Aarhus, hvor vi oplever, at snydeprocenten er stigende, så kommer der flere kontrollører. Jeg kan godt se, der er en forskel på de tal, vi har, og det, chaufførerne oplever. Vi skal have undersøgt, om der skal flere kontrollører på linje 100 i en periode, siger Thomas Dalgaard Mikkelsen, der fortæller, at Midttrafik har gennemført cirka 35.000 kontroller i 2021. Og at kontrolafgiften lyder på 750 kroner, hvis man ikke har billet.

Annonce

Kontrollerer ikke alle passagererne

Fritz Jensen har et bud på den store forskel på antallet af snydere i de to opgørelser.

- Når kontrollørerne skriver den første passager for manglende billet, så koncentrerer de sig om ham. Og hvis han skal af ved det næste stoppested, står de af sammen med ham uden at have kontrolleret alle passagererne, siger han.

Og da coronapandemien for alvor rasede, var det endnu lettere at slippe for en bøde.

- Da gik de ikke ind i bussen, men kontrollerede kun de passagerer, der stod af. Hvis man ikke havde en billet, kunne man bare blive siddende i bussen, siger Fritz Jensen.

Når Fritz Jensen laver sin egen kontrol, tjekker han samtlige passagerer.

- Hvis Midttrafik talte på linje 100, ville det se helt anderledes anderledes ud. Midttrafik vil ikke se problemet, de lukker øjnene, siger han.

Flere andre buschauffører bekræfter, at der foregår et udbredt snyderi.

- Der er mange måder at snyde på. Man kan kopiere billetten fra appen på sin telefon og dele den, så fem personer kan køre på den samme billet, fortæller en af chaufførerne, der ønsker at være anonym.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Flere føler sig til grin: Inge og Birgit er begge indkaldt til 'forundersøgelser' - i år 2027

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antal corona-indlagte falder til det laveste siden først i august - yderligere fire er døde

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Lakserytteren tog en pause fra 'Vild med dans': Hyggede med sine fans i Salling

Kultur For abonnenter

Passionerede fugleentusiaster danner rammen om fortælling om frihed: En stork flyver ikke pludselig til Færøerne, fordi den har lyst

AGF

Forsvarsspiller imponerede i offensiven i pokalkamp: Er det Oliver Lund, der i fremtiden skal skabe målene i AGF?

Debat

Forbitrelse i Stavtrup: Det ville klæde byrådet at leve op til sine egne idealer

Sport

Bakken Bears åbnede ligaen mod sidste sæsons finalister: Kulissen gjorde en verden til forskel

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: En retro-oplevelse med en wienerschnitzel på størrelse og tykkelse med et dameblad

Navne

75 år: Isbjørnen satte præg på grønlandsk politik

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Se alle billederne: Så slidt er byens engang flotteste 'dame' i dag - men en opfriskning er på vej

Danmark

Kulturministeren er skræmt over danske børns Youtube-forbrug: - Jeg er bange for algoritmer, jeg ikke forstår

Alarm 112

Røver truede sig til penge ved 7Eleven: Stak af inden politiet dukkede op

Aarhus For abonnenter

Truels og Emil skal begge opereres: Den ene er indkaldt til undersøgelse om næsten tre år - den anden om syv år

AGF

David Nielsen hylder modstander efter pokalsejr: - Jeg får kuldegysninger over en fodboldklub som Frem

Annonce