Annonce
Østjylland

Business Region Aarhus til Viborg: Det gælder E45 - glem hærvejsmotorvej

<p>En tiltrængt udvidelse af rute 26 kommer i anden række, hvis de østjyske kommuner skal bestemme. Arkivfoto</p>

Prisen for, at Viborg kommer med i det østjyske fællesskab af kommuner, er et ja til at udvide E45, før turen kommer til rute 26 og en midtjysk motorvej.

Annonce

Når byrådet i næste uge beslutter, at Viborg skal søge optagelse i Business Region Aarhus, er det samtidig en accept fra Viborg af, at udvidelsen af den eksisterende østjyske motorvej fra fire til seks spor skal komme før udvidelsen af rute 26 og en midtjysk motorvej.

Det erkender borgmester Torsten Nielsen (K), der dog ikke et øjeblik er i tvivl om, at det er en pris, som er værd at betale for at komme med i det østjyske samarbejde, som nu tæller 11 kommuner fra Randers i nord til Horsens i syd med Aarhus som omdrejningspunkt.

Sammenslutningens formål er på tværs af kommunegrænser at arbejde for at skabe vækst og arbejdspladser og styrke det østjyske områdes status som et af Danmarks to førende vækstcentre - ved siden af hovedstadsområdet.

Viborg er den eneste kommune i Region Midtjylland, som ikke er med i en såkaldt businessregion, og valget har stået imellem at gå mod midt-vest eller at gå mod øst.

»Det rigtige for Viborg må være at søge mod øst, hvor udviklingen er koncentreret. En af de store fordele for mig at se er, at vi dermed får 11 andre kommuner, som vil arbejde med på, at vi får udvidet hovedvej 26 mellem Viborg og Aarhus og på længere sigt også vil skubbe på for, at vi får en midtjysk motorvej tæt på Viborg,« siger Torsten Nielsen.

I det nuværende arbejdsprogram forpligter de tilsluttede kommuner sig til at arbejde for, at den østjyske motorvej udvides til seks spor, mens hverken rute 26 eller en kommede midtjysk motorvej nævnes direkte.

Men det er borgmesteren overbevist om kommer med i programmet på lidt længere sigt.

»Vi er nødt til at få andre kommuner som forbundsfæller, for vi kan umuligt alene kæmpe en investering som en hærvejsmotorvej igennem. Så derfor er der perspektiver for Viborg i, at vi kommer med i Business Region Aarhus,« siger Torsten Nielsen, der forventer, at der i byrådet er overvældende opbakning til at søge optagelse.

Han er heller ikke i tvivl om, at de 11 øvrige kommuner er interesserede i at få Viborg med.

»Vi har selvfølgelig haft sonderinger med de øvrige kommuner og den politiske styregruppe, som tager stilling til vores ansøgning den 18. februar næste år,« føjer borgmesteren til.

Kommunerne betaler 10 kroner om året per borger for at være med i samarbejdet. Det betyder for Viborg en årlig udgift på en lille million - 955.000 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce