Annonce
Aarhus

Busspejle rammer folk på fortovet: Orange felter skal forhindre uheld

Til venstre i billedet kan du se, hvordan den nye afmærkning ser ud. Meget tyder på, at andre stoppesteder i byen skal forsynes med lignende sikkerhedszoner. Foto: Axel Schütt

AARHUS: Ofte er det med hjertet i halsen, at man kan stå og betragte byens busser køre ind ved et stoppested. For tit passerer bussernes spejle centimeter over hovederne på høje passagerer, der står og venter på fortovet.

Et af de steder, hvor der kan være fare på færde, er Hans Hartvig Seedorffs Stræde i det central Aarhus. Her - på det smalle fortov - har kommunen nu som et forsøg malet orange felter på fortovet med inskriptionen "Pas på bussen".

Da avisens medarbejdere besøger stedet, ser vi en høj mand, som advarslen kunne være møntet på, komme forbi.

Hurtigt bukker han sig en smule, da der ankommer en bybus. Ellers var han sandsynligvis blevet ramt af bussens frontspejl.

- Jeg har gjort det til en vane at bukke mig, når en bus passerer tæt på fortovet, siger manden. Han hedder Keld Skov Rasmussen og er 197 centimeter høj.

Han synes godt om den nye sikkerhedszone.

- Ideen er god - hvis bare folk ved, hvad advarslen går ud på, siger Keld Skov Rasmussen, som en enkelt gang for år tilbage er blevet ramt af et busspejl.

- Det var en af de blå busser. Jeg blev blot lige snittet, så heldigvis kom jeg ikke alvorligt til skade, siger han.

Annonce
Det er ikke mindst for mennesker som Keld Skov Rasmussen, at den nye sikkerhedszone er lavet. Med sine 197 centimeter risikerer han at blive ramt af bussens sidespejle, når bussen holder ind til stoppestedet. Foto: Axel Schütt

Et par uheld

Seniorkonsulent Jørgen Madsen fra Aarhus Kommune forklarer om ideen til de orange felter, at kommunen fik en henvendelse fra Busselskabet Aarhus Sporveje og Midttrafik. Man havde observeret, at der især i Hans Hartvig Seedorffs Stræde var en del nærved-ulykker med busser, der kom tæt på gående.

Parterne satte sig sammen med kommunens byarkitekter for at finde ud af, om man kunne gøre noget. Resultatet er det, man i dag kan se i den travle gade.

- Vi skal evaluere projektet her sidst i august. Men jeg kan sige, at vi kun har fået meget positive tilbagemeldinger fra buschaufførerne. De vil gerne have lignende zoner andre steder i byen, siger Jørgen Madsen.

Stationsleder Tommy Hansen, Busselskabet Aarhus Sporveje, er også godt tilfreds med forsøget.

- Der har faktisk gennem årene været et par uheld med folk, der blev ramt at busspejle, siger han.

Endnu er det ikke afgjort, om vi de kommende år vil se mange flere sikkerhedszoner i byen.

- Alt tyder på, at det her her rent sikkerhedsmæssigt er en god idé. Men en af udfordringerne er, at det ikke er helt billigt at lave zonerne. Fliserne bliver iklædt en film, så resultatet bliver holdbart. Men der er altså ikke nogen helt billig løsning, siger Tommy Hansen.

197 centimeter høje Keld Skov Rasmussen mener ikke, at sikkerhedszoner gør det alene.

- De kan hjælpe til med at gøre byen mere trafiksikker. Men folk har altså også selv et ansvar. Selv om man går på fortovet, er man nødt til at holde øje med busserne, hvis man går tæt på vejbanen. Busserne kan jo ikke undgå at komme tæt på fortovet, når de skal samle folk op og sætte dem af, siger han.

Keld Skov Rasmussen har gjort det til en vane at dukke sig, når der kommer en bus tæt på fortovskanten. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Derfor fejrer vi luciadag

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce