Annonce
Aarhus

Bycyklens tid er forbi, men den kommer på museum

Værsgo, en bycykel til Den Gamle By. Fra venstre Karsten Dreier og Jens Lemming Jensen fra Aarhus Kommune og Christian Rasmussen fra Den Gamle By. Foto: Den Gamle By
Den Gamle By bevarer en af de blå bycykler i Aarhus for eftertiden.

AARHUS: Den århusianske bycykel kommer på museum. Når 2019 er omme, er de blå bycykler i byen historie. De har været her siden 2004.

Kommunen dropper den kommunale bycykelordning og lader private aktører komme til.

Derfor sætter Den Gamle By en af bycyklerne på museum. Den kommer på museets magasin og bliver bevaret og passet på til eftertiden.

I Den Gamle By mener de, at bycyklen er noget særligt for byens historie. De blå cykler er designet og skabt specielt til Aarhus, og hele vedligeholdelsen og driften har Arbejdsmarked Center Nord stået for. Det er et aktiveringsprojekt for byens ledige.

- Da jeg flyttede til Aarhus i sommeren 2008, kendte jeg ikke til bycykler. De fandtes ikke der, hvor jeg kommer fra på Als i Sønderjylland. Så det var bestemt noget, man lagde mærke til som tilflytter. De stod jo overalt. På universitetet, nede i byen, ude på kollegiet og foran fredagsbaren. De var helt ikoniske i bybilledet i mine studieår, siger Christian Rasmussen, museumsinspektør i Den Gamle By.

Annonce

Bycykler i Aarhus

Aarhus dropper den kommunale bycykelordning og lader private aktører stå for udlejning af bycykler og lignende transportmidler. Aarhus har haft bycykler de sidste 14 år fra 2005.

En blev trampet i stykker

I forvejen har Den Gamle By en blå bycykel i udstillingen "Aarhus Fortæller", hvor museets gæster siden 2017 har kunne tage sig en ”køretur” på den. Den bycykel er ikke en museumsgenstand, men en del af en installation, hvor gæsten kan ”cykle” gennem fem forskellige ruter i det moderne Aarhus og være fem forskellige cyklisttyper, som hører byen til.

Bycyklen i "Aarhus Fortæller" er populær blandt gæsterne. Kun 14 dage efter åbningen i 2017, var cyklens stel ved at knække sammen under de mange gæsters brug.

- Bycyklerne er ellers utroligt robuste, men i udstillingen har vi fastgjort den på en speciel måde, som simpelthen blev for stor en belastning for stellet. Heldigvis kunne Karsten Dreier, daglig leder af værkstedet på Arbejdsmarked Center Nord, levere en ny bycykel. Vi har forstærket stellet, og det har løst problemet, fortæller Christian Rasmussen.

Karsten Dreier leverede også den bycykel, der nu bliver museumsgenstand.

Bycyklerne bliver kørt i garage for evigt efter denne sæson. Foto: Den Gamle By
Snart er der ikke længere brug for kortet på bycyklerne. Deres tid er forbi i Aarhus. Foto: Den Gamle By
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Ligestillingsministeren skylder stadig svar

Det glæder mig, at mit indlæg (4. november, red.) om regeringens sløvsind på ligestillingsområdet nåede frem til rette vedkommende. Ligestillingsministerens modsvar (8. november, red.) lader dog noget tilbage at ønske, så jeg håber, han læser med endnu en gang. Mogens Jensen forstår mig helt rigtigt, når han tager mig til indtægt for, at ligestillingen ikke halter i Danmark. Faktisk er Danmark det næstmest lige land i EU, kun, overgået af Sverige, ifølge en ny undersøgelse fra EU’s ligestillingsinstitut. Senest har Megafon også bedt danskerne tage stilling til, om kampen for ligestilling mellem kønnene er gået for vidt. Når 43 procent af de adspurgte erklærer sig enige i det udsagn, fortæller det mig, at danskerne generelt oplever en høj grad af lighed. Det kan Mogens Jensen jo tage med, før han taler ligestillingen længere ned, end virkeligheden tillader. Selv om det generelt går godt med ligestillingen i Danmark, mener jeg stadig, der er plads til forbedring. Det ville Mogens Jensen også vide, hvis han læste, hvad jeg skrev. Meget belejligt undlader ministeren fuldstændig at forholde sig til mine tre eksempler på steder, hvor ligestillingen er udfordret. Ligestillingsministeren skylder stadig et svar på, hvad han vil gøre for at hjælpe de mange kvinder i visse etniske minoritetsmiljøer, som lever i social kontrol uden frihed til at bestemme selv. Når Mogens Jensen undlader at forholde sig til en af vor tids største ligestillingsudfordringer, er det så, fordi han ikke har nogen svar på at løse problemstillingen? I så fald vil jeg opfordre ham til at komme i gang med arbejdet. Jeg mangler også Mogens Jensens svar på, hvordan han vil hjælpe de prostituerede, som ikke ønsker at forlade miljøet, men som i stedet ønsker rettigheder svarende til deres pligter. Hykleriet skriger jo til himlen, når socialdemokraterne med den ene hånd tager imod skattebetaling fra de prostituerede og med den anden hånd peger stigmatiserende på dem. På trods af uenigheden vil jeg rose Mogens Jensen for at afsætte midler til en undersøgelse af internetfora, hvor navnlig unge mænd opildner hinanden til diskrimination og seksuelle krænkelser mod kvinder. Det hører ingen steder hjemme, og det vil jeg gerne rose ministeren for at reagere på. Når det er sagt, savner jeg stadig Socialdemokraternes reflekterede bud på at løse nogle af vor tids største ligestillingsudfordringer. Det gælder ikke mindst i landets ghettoområder, hvor ligestilling langt fra er normen. Jeg er med på, at socialdemokraterne tror, de kan løse problemerne ved at bruge flere penge, men er det virkelig Mogens Jensens alvor at løse de store sociale udfordringer med et kursus og en kampagne til 600.000 kroner? Endelig vil jeg gerne opfordre ministeren til at tale ligestillingen op i stedet for ned. Det er muligt, at ligestillingen halter i Mogens Jensens hoved, men det generelle billede viser Danmark som et af verdens bedste lande, når det kommer til rettigheder og muligheder for alle mennesker.

Kultur

To gange L.O.C. på hjemmebane

Annonce