Annonce
Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.
Debat

Byg en letbanering i stedet

I Stiften torsdag 16. februar forsvarer centerchef i Teknik og Miljø i Aarhus Luise Pape Rydahl den foreslåede linjeføring for etape 2 af letbanen. Rydahl forklarer letbanens krydsende linjeføring mellem indfaldsvejene med, at letbanen skal samle et så stort kundegrundlag som muligt.

Det minder lidt om etableringen af jernbanenettet i Danmark i starten af forrige århundrede, hvor enhver politikers største drøm var at få jernbanen til den by, hvor han var valgt, med det resultat at jernbanerne snoede sig så meget gennem landskabet, at rejsetiden fra A til B blev alt for lang. Denne type jernbaner, som eksempelvis Hammelbanen, fik da også en kort levetid. Man kan frygte, at det samme vil ske for letbanens etape 2.

Anderledes fremsynede var de politikere, som besluttede en fire-sporet ringgade, som blev anlagt allerede i tyverne. Den er stadig til stor gavn for byen ved at frigøre midtbyen for megen trafik. Tilsvarende anlægges der tog- og letbaner rundt om mange større byer, såsom Berlin og København, hvor man har fundet ud af, at turen ind til centrum for eventuelt at fortsætte ud af en anden bane er for tidskrævende. Her kunne man i Aarhus være fremsynede igen og anlægge en letbanering, som går gennem skiftevis beboelseskvarterer og erhvervskvarterer i udkanten af byen, som begge vokser kraftigt i disse år.

Mit forslag er at undersøge muligheden for at etablere en letbane, som går fra Skæring i Nord til Skåde i syd, f.eks. via Viengevej, Sindalsvej, Paludan Müllers Vej og Ring 2. En sådan linjeføring vil gå lige forbi udsatte boligområder som Bispehaven og Gellerupparken, som Rydahl fremhæver vil have gavn af en kommende letbane, og være i stand til at fragte beboerne fra disse områder til arbejdspladserne i ovennævnte erhvervsområder langs denne rute, og der kunne etableres et park and ride-anlæg ved Sydmotorvejen. Fra letbaneringen ville der så være mulighed for skifte til letbanens etape 1 i både nord og syd, og en eventuel fremtidig vestgående bane med en mere direkte linjeføring end den, der er på tegnebrættet nu.

En endestation i Skæring vil også kunne være udgangspunkt for en videre busforbindelse til lufthavnen, nu hvor vi tilsyneladende ikke får en mere centralt beliggende lufthavn, så både folk fra sydbyen og folk i den nordøstlige del af byen igen kunne få mulighed for god kollektiv trafik til lufthavnen, hvilket vi ikke har i dag, da lufthavnsbussen, af uransagelige grunde, er blevet omlagt til Randersvej i stedet for Grenåvej, som vel burde være den naturlige vej mellem lufthavnen og hovedbanegården.

Så lad os i kulturårets ånd gentænke letbanens linjeføring til en mere visionær løsning.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce