Læserbrev: Diskussionen om en Kattegatforbindelse handler i høj grad om perspektiver for den fremtidige mobilitet.
Min påstand er, at tilhængere af Kattegatforbindelsen er stivnet i en tilbageskuende og konservativ opfattelse at, at individuel transport mellem landsdelene skal foregå i egen bil.
Ja, det synes nærmest en menneskeret og indbegrebet af frihed selv at kunne bestemme tid og sted for transport.
Her kan man tale om et segment, der vender ryggen til nye måder at tænke transport på.
Handler det om hurtig forflytning og miljørigtig transport, er et eldrevet tog klart at foretrække.
Så byggede man nu en Kattegatforbindelse kun til tog - højhastighedstog - ville det klart være det rigtige. Fra Aarhus til København på under en time. Det faktum indgår underligt nok ikke i tilhængernes argumentation - selv om det jo handler om at komme hurtigt frem.
Desuden forskes der lige nu på andre og endnu hurtigere trafikformer. Her tænker jeg bl.a. på droneteknologien, Hyperloops og i forhold til eldrevne fly og færger.
Gregers Græsbøll OttesenTag nu udviklingen alvorligt, så vi ikke om 30-40 år hovedrystende kan se på forældede bilbroer og landet plastret ind i motorveje som et monument over en snæversynet og fejlslagen transportpolitik.
Tag nu udviklingen alvorligt, så vi ikke om 30-40 år hovedrystende kan se på forældede bilbroer og landet plastret ind i motorveje som et monument over en snæversynet og fejlslagen transportpolitik.
Men en ting kan Torben Kejser og jeg dog tilsyneladende enes om: At lide at kunne tilbringe sin fritid i rolige omgivelser.