Annonce
Østjylland

Byggeri af luksusrækkehuse ved vandkanten i Hou er begyndt

Sådan kommer byggeriet på den gamle sokkelgrund til at se ud. De første rækkehuse skal ifølge planerne stå klar til indflytning i første kvartal næste år. Det er husene mod nord og altså dem, der ligger længst væk fra havnen. Illustration udlånt af Jane Sundstrøm

De første syv liebhaverboliger forventes færdige i starten af 2019.

Hou: Efter adskillige års forsøg på at få sat gang i byggeri på den såkaldte sokkelgrund nord for færgehavnen i Hou, er gravemaskinerne endelig rykket ind.

Resultatet skulle i løbet af et par år gerne blive 14 luksusboliger med en beliggenhed tæt på vandkanten og lige midt i byen. De første huse forventes klar til indflytning i første kvartal af 2019.

Bag byggeriet står Ejendomsselskabet Hou 2016 ApS, som blev dannet i netop 2016, da en privat investor købte grunden. Selskabet har postadresse i Aarhus, men byggeriet styres af udviklingschef Jane Sundstrøm, der selv har boet i Hou i perioden 1998-2004, og som har planer om at flytte tilbage.

- Jeg glæder mig meget til at skulle stå for salget af boligerne i Hou, fordi jeg uden at være det mindste i tvivl kan forklare potentielle købere, hvorfor de skal flytte til Hou. Det være sig både de unge familier fra Aarhus og de seniorer, der ønsker eksempelvis en mindre have og en bolig, der er nem at vedligeholde - og så med direkte udsigt til havet, siger udviklingschefen.

Annonce

Vi er lidt usikre på, hvem vores målgruppe er, fordi vi aldrig har bygget før i Hou. Men jeg er overbevist om, at husene på Klitrosevej nok skal blive solgt.

Jane Sundstrøm, udviklingschef i Ejendomsselskabet Hou 2016 ApS
Det støver gevaldigt i disse dage, hvor gravemaskiner er ved at gøre klar til byggeriet. Foto: Søren E. Alwan

I den dyre ende

Ud over to "fyrtårne" med lidt større huse på 165 kvm bliver der på sokkelgrunden plads til 12 rækkehuse, som hænger sammen to eller tre, og som alle er i to plan. Boligerne, der er ca. 150 kvm, tænkes opført i nordisk stil i sandfarvede sten, så de falder i et med farverne langs kysten.

Jane Sundstrøm fortæller, at der vil blive etableret solceller på tagene.

- I det hele taget tror jeg, at byggeriet henvender sig mennesker, som ønsker at være tæt på naturen. Derfor vil der i forlængelse af den private atriumgård blive etableret fællesarealer, der minder om den omkringliggende natur. På forsiden bliver der garage, siger hun.

Hvad angår prisen, kommer den ifølge Jane Sundstrøm til at ligge på mellem knap fire og fem mio. kr. Det er i forhold til de generelle huspriser i Hou dyrt, men det bekymrer hende ikke.

- Så eksklusive boliger vil kunne tiltrække købere fra hele Østjylland og dermed også fra Aarhus, hvor priserne er højere. Så de skal nok blive solgt, siger hun.

Man kan læse mere om rækkehusene på www.Klitrosevej-hou.dk.

Jane Sundstrøm, der er udviklingschef i Ejendomsselskabet Hou 2016, har selv en fortid som beboer i Hou. Her ses hun sammen med borgmester Uffe Jensen (V), da det første spadestik blev taget. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce