Annonce
Aarhus

Bymåger er for smarte for jægerne

<p>Foto: Axel Schütt</p>

Til næste år skal jægere ikke længere regulere byens mågebestand, mener kommunen. Resultatet står ikke mål med anstrengelserne.

Hos mågeplagede århusianere var det en rigtig god nyhed, da Aarhus Kommune tidligere på året tilbød at formidle kontakt til jægere, der så ville komme og skyde de flyvende skrighalse ned med kraftige luftgeværer.

Annonce

De sidste år er antallet af mågeplagede århusianere vokset og vokset, og kommunen modtog 90 ansøgninger på vegne af cirka 350 adresser.

Jægerne har bare ikke haft den store succes, og alt tyder på, at tilbuddet ikke gentages til næste år.

»Det er et meget lavt antal måger, der er blevet skudt. Problemet er blandt andet, at mågerne forsvinder, når jægeren skyder. Metoden er ikke ret effektivt, fordi det kan tage meget lang tid, inden mågerne vender tilbage,« siger kommunikationskonsulent Annie Paabøl, Aarhus Kommune.

Susanne Madsen, formand for Jægerrådet i Aarhus, beskræfter, at mågerne ofte lugter lunten, når en jæger dukker op.

»De er smarte. Og samtidig skal de sikkerhedsmæssige forhold naturligvis være i orden, når vi dukker op med et luftgevær. Det betyder, at der er en masse steder, vi ikke kan skyde,« siger hun.

Susanne Madsen beklager i øvrigt, at det for to år siden blev forbudt at skyde blandt andet sildemåger, så det i dag kræver en særlig tilladelse at regulere dem.

»I dag kan vi se resultatet i byerne,« siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce