Annonce
Aarhus

Bypark eller bydel: Et grønt låg over banegraven vil koste 730 mio. kr.

730 mio. kr. lyder prisen for en stor park på en overdækning af banegraven mellem Bruuns Bro og Frederiks Bro. Og hvor skal de penge komme fra?, spørger teknisk rådmand, Bünyamin Simsek (V), der opfordrer til at fortsætte diskussionen om en ny bydel over banegraven. Illustration: Arkitektgruppen LOCO.
Hvor skal vi finde 730 mio. kroner til bypark over banegraven?, spørger rådmand Bünyamin Simsek (V). Lad os hjælpes ad med at se, om vi sammen kan finde dem, lyder det fra formanden for borgergruppen bag idéen.

AARHUS: 730 millioner kroner.

Så meget vil det koste at lave en bypark på et dæk over banegraven, viser en beregning, Aarhus Kommune har lavet.

En lidt billigere pris– 660 mio. kr. – kan parken fås for, hvis man bygger et dæk til parkering under parken og sælger de 500 p-pladser her.

Planerne om en park – The Yard - over banegraven mellem Bruuns Bro og Frederiks Bro er kommet fra Frederiksbjerg-gruppen som et alternativ til DSB, Pension Danmark og MT Højgaards ønske om at bygge en ny, tæt og høj bydel på et dæk over banegraven i forbindelse med arbejdet med at elektrificere Aarhus H.

Annonce

Ingen penge til en park

Med den kommunale priskalkule i hånden mener teknisk rådmand Bünyamin Simsek (V) ikke, at forslaget om en bypark er særlig realistisk.

- Hvis det forslag skal realiseres, så kræver det, at der er nogen, der finder pengene. Samtidigt er det vigtigt at understrege, at det er her og nu, at pengene skal findes. Det er ikke om mange år. Der er ikke uanede mængder af tid, for et projekt over Banegraven skal realiseres samtidig med arbejdet med at elektrificere jernbanen, siger Bünyamin Simsek i en pressemeddelelse.

Det er ikke særlig realistisk, at kommunen kan skaffe pengene til en stor park på en overdækket banegrav, mener teknisk rådmand, Bünyamin Simsek (V). Foto: Flemming Krogh

Og han fortsætter:

- Et byrådsflertal har indgået en aftale om kommunens anlægsudgifter de næste 10 år, og der har jeg ikke set, at de har sat 700 mio. kr. af til en park. Så hvis de partier (der er positive overfor parkplanerne red.) ikke kan anvise, hvor pengene skal komme fra, så mener jeg, at det er urealistisk at love borgerne en park.

Annonce

Lad os diskutere ny bydel

Mens The Yard kræver, at der skal findes 730 mio. kr., hvis den skal blive til noget, er idéen i DSB's plan om en ny bydel, at overdækningen skal finansieres ved at sælge byggeretter over banegraven.


Ja, 730 mio. kr. er mange penge, men lad os nu lægge kræfterne sammen og prøve at finde en løsning. Det kunne man med Kongelunden, så det kan man måske også over banegraven.

René Christoffersen, formand for Frederiksbjerg-gruppen


For at få regnestykket til at hænge sammen opererer DSB-konsortiet med, at der skal kunne bygges 110.000 etagekvadratmeter på dækket over banegraven. Det er rigtig mange kvadratmeter, og den nye bydel vil blive alt for høj og tæt i forhold til de omgivende kvarterer, har det lydt fra de mange kritikere i den offentlige debat om projektet.

Arkitektfirmaet C.F. Møller har for DSB, Pension Danmark og MT Højgaard skitseret, hvordan en bydel over banegraven kan komme til at se ud, når der skal bygges 110.000 etagekvadratmeter, for at få økonomien i projektet til at hænge sammen. Den nye bydel bliver for høj og for tæt, lyder det fra kritikerne. Illustration: C.F. Møller.

Til dem siger rådmanden:

- Vi skal bruge de kommende måneder på at diskutere, om det forslag til en ny bydel over Banegraven, der er kommet, opfylder vores forventninger, eller om det skal kunne give endnu mere tilbage til byen. Vi skal sørge for, at kvaliteten bliver så høj som mulig, siger Bünyamin Simsek.

Annonce

SF: Drop overdækningen

SF opfordrer derimod nu til helt at droppe planerne om at overdække banegraven.

- Med Kommunens beregninger på, at det koster 700 mio. kr. at overdække banegraven og anlægge et grønt område,  kan vi lige så godt trække stikket på processen, lyder det fra byrådsmedlem Jan Ravn Christensen (SF).

Og han fortsætter:

- Økonomien i overdækningen af banegraven er så stram, at kun en betonjungle kan betale sig fra et økonomisk perspektiv, og det er ikke det århusianerne, og vores by har brug for.

Annonce

Idé-magere opfordrer til park-samarbejde

René Christoffersen, formand for Frederiksbjerg-gruppen, der står bag forslaget om en bypark over banegraven, er slet ikke klar til at begrave The Yard.

- Det er interessant, at rådmanden har fået regnet på, hvad parkoverdækningen vil koste. Det skal han have ros for. Næste skridt må så være at han – og kommunen – sammen med os går i gang med at undersøge mulighederne for at finde finansieringen, siger han og fortsætter:

- Vi er allerede i gang med at tale med mulige investorer og har for-ansøgninger ude hos fonde. Fondene ser helst, at man samarbejder med kommunen om et projekt. Vi er meget interesserede i et samarbejde med kommunen. Ja, 730 mio. kr. er mange penge, men lad os nu lægge kræfterne sammen og prøve at finde en løsning. Det kunne man med Kongelunden, så det kan man måske også over banegraven.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Byrådsmedlem er 'stikker' på Aarhus Ø: - Jeg har aldrig mødt så megen taknemlighed

AGF

Få overblikket: Kom hele vejen rundt om AGFs sejr over Randers

Annonce