Aarhus Byråd står sammen om at opfordre regering og Folketing til at hjælpe med at finde den manglende finansiering.
Hjælp os!
Aarhus Byråd valgte i aftes i enighed at henvende sig til regeringen og Folketinget for at få staten til at bevilge flere penge til letbanen, der kæmper med et økonomisk hul i størrelsesordenen 5-700 mio. kr.
Staten ejer 47 procent af selskabet bag letbanen. Og i henvendelsen beder byrådet i første omgang regering og folketing om at ryste op med statens andel af de penge, der mangler, for at letbanen kan komme på skinner. Altså i omegnen af 300 mio. kr.
I brevet argumenterer byrådet for, at det århusianske letbaneprojekt fra starten har været underbudgetteret, at der er ekstra omkostninger forbundet med at være det første letbaneprojekt i landet - og sidst men ikke mindst: At statens bidrag til letbaneprojekterne i Odense og København er markant højere pr kilometer, end tilskuddet til letbanen i Aarhus er.
»Vi kender endnu ikke den præcise overskridelse af budgettet. Vi er stadig i forhandling med leverandører,« forklarede borgmester Jacob Bundsgaard byrådet.
Venstres Gert Bjerregaard var rasende over, at byrådet ikke langt tidligere er blevet orienteret om letbanens økonomiske trængsler.
»Vi skal fortsat kæmpe sammen om letbanen. Når det er sagt var det chokerende læsning for byrådets medlemmer, at vi op til påske kunne læse i pressen, at der var tale om en markant overskridelse af budgettet,« sagde Gert Bjerregard og fortsatte:
»Vores anke er, at man ikke gik til byrådet med overskridelsen. Jeg har derefter spurgt, om der er andre måder, vi kan få en moderne letbane, og samtidig tilpasse projektet? Men det betyder ikke, at vi i Venstre tror, at man kan barbere et projekt til 2,4 mia kr. med 30 procent.«
SFs Jan Ravn Christensen gav Venstre så meget, at han også fandt det lidt sent at byrådet blev informeret om overskridelsen. Men derudover stod Venstre alene med sine spørgsmål om økonomien.
I stedet ville de andre partier hellere tale om en fælles henvendelse til Folketinget. Og her fik Venstre adskillige hip om at bruge energien på at tage fat i sin folketingsgruppe og transportordfører og få opbakning til at hjælpe ketbanen i Aarhus i gang.
»Det er vigtigt, at Venstre tager kontakt med Venstre på Christiansborg, for det er vist der, det store problem er lige nu. Men hvis det er nemmere for Venstre, at det er et samlet byråd, der henvender sig til Venstre på Christiansborg, vil vi gerne være med til det,« sagde Jan Ravn Christensen (SF).
Rådmand Kristian Würtz opfordrede også Venstre til at bakke op om det fulde letbaneprojekt, frem for at tale om at barbere det.
»Den usikkerhed, vi hører fra Venstre i aften, afspejler desværre også den usikkerhed, vi hører fra Venstres ordfører på Christiansborg. Det kan ikke nytte noget at begynde at skære dele af første etape ud. Det bliver dyrt i længden, og vi får ikke den mobilitet, der er brug for,« mente Kristian Würtz.
Gert Bjerregaard fastslog, at han og Venstre ønsker letbanen Aarhus.
»Jeg har talt flere gange med vores ordfører Kristian Pihl Lorentzen, som har bedt om en redegørelse. Når den er kommet skal vi selvfølgelig have sparket den letbane i mål. Men det er sagsgangen.«