Annonce
Aarhus

Byråd vil have busbaner til el-busser på Ringvejen

En BRT-bus, som denne fra Malmø,  er en special bus til mange passagerer. Bussen kører i egen busbane for at komme hurtigere frem, og er et billigt alternativ til letbaner. Nu vil byrådets partier have BRT-busser på ringvejen i Aarhus samtidig med, at man forlænger opsparingen til mere letbane. Foto: Henrik Lund
Budgetforliget afsætter 700 mio. kr. til bedre trafikafvikling i form af busbaner til elbusser - og en ny etape af letbanen.
Annonce

AARHUS: Det er helt afgørende for at imødegå trængselsproblemer i trafikken, nedbringe luftforureningen og CO2-udledningen, at Aarhus udvikler og moderniserer den kollektive transport. Det mener partierne bag årets budgetforlig, der lægger skinner ud for de næste 10 års anlægsinvesteringer i kollektiv trafik.

Det sker gennem samlede investeringer for 700 millioner kroner i selvstændige busbaner på ringvejen samt en ny etape af letbanen.

Alene til de såkaldte BRT-spor (Bus Rapid Transit, red.), som er selvstændige og meget jævne kørebaner kun for busser, så busserne kan komme hurtigere og mere stabilt frem i myldretrafikken, afsætter partierne 292 mio. kr. over 10 år.

Busbanerne skal anlægges samtidig med at Ringvejen udvides, så den øvrige trafik også fortsat kan komme frem.

Annonce

"Skynd jer gerne"

Pengene er finansieret over 10 år fra 2024 til 2033, men det betyder ikke, at investeringen skal vente i 10 år. Tværtimod er forligspartierne enige om at igangsætte VVM-undersøgelsen (Vurdering af Virkning på Miljøet, red.) med det samme med henblik på at fremskynde projektets opstart.

- Når først busbanerne er finansieret i anlægsplanen er der altid mulighed for at fremrykke pengene til tidligere år. Og det ønsker vi, så busbanerne kan komme så hurtigt som muligt, hvilket vi har hørt er 6-7 år frem for om 10-15 år. Det er dermed en frispilning til teknisk rådmand Bünyamin Simsek, som også ønsker BRT-busser, om at komme hurtigt i gang, forklarer Steen Stavnsbo (K) fra forligskredsen.

Annonce

Bløde trafikanter

Teknik og Miljø vil nu blive bedt om at udarbejde scenarier, som forligskredsen snarest muligt kan beslutte sig ud fra. Forligspartierne ønsker samtidig en undersøgelse af, hvordan man kan tage højde for at de bløde trafikanter til fods og på cykel kan passere mellem Brabrand og Åbyhøj, så busbaner ikke ødelægger den lokale trafiksikkerhed og sammenhængskraft.

En afgørende forudsætning for at styrke den kollektive trafiks konkurrencedygtighed er derudover en kraftig udbygning af den højklassede kollektive trafik i Aarhus.  Det kan enten være i form af en letbanes etape 2 eller yderligere BRT-busser.

De mest oplagte strækninger går til Brabrand, Hinnerup, Aarhus Ø og langs Ringvejen, og forligspartierne er derfor enige om, at disse nu bliver besluttet på det principielle niveau. Dermed forlænger man i budgetforliget en beslutning fra Budget 2016 om at afsætte 39 mio. kr. årligt til Letbanens etape 2. Opsparingen videreføres nu i investeringsplanen for 2024-33, hvilket samlet bliver på 390 mio. kr. over de 10 år.

Annonce

Opsparing er langt

I forvejen har Aarhus Kommune opsparet over 200 millioner kroner til nye etaper af letbanen og opsparingen vil i 2023 nå op på 428,6 millioner kroner. Dertil kommer så de nye 390 millioner kroner, altså i alt 818 millioner kroner og med en forventet statslige medfinansiering på 45 procent af den samlede investering er man tæt ved målstregen.

Et overslag over anlægsudgiften for en letbane på strækningen mellem Brabrand og Aarhus Ø lyder på 1,2 milliarder kroner. Den endelige rute - og dermed pris - afhænger af den VVM-proces, der er i gang nu og som forventes afsluttet ved udgangen af 2021. Derefter skal politikerne beslutte hvilket projekt, de vil have.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Dyr redningsaktion: Bravo Tours sender kæmperegning til skatteyderne

Annonce