Annonce
Aarhus

Byrådet har besluttet at forlænge sommeren - i hvert fald i gågader

Vestergade er en af de såkaldte sommergågader, der nu bliver forlænget året ud, så restauratører og forretninger må benytte en del af vejarealet. Det skal stimulere forretningslivet som en modvægt til corona. Foto: Jesper Bech Pedersen
Tre midlertidige sommergågader bliver indtil videre forlænget til nytår for at give forretningslivet bedre muligheder for at servicere kunder under hensyn til afstandskrav i forbindelse med corona.
Annonce

AARHUS: Julen varer lige til påske - og sommeren den varer lige til nytår.

I hvert fald i de tre århusianske midtbygader Graven, Klostergade og Vestergade.

Siden 10. juni 2020 har de haft status af såkaldte sommergågader, hvor biler maks må køre 15 km/t og skal tilpasse kørslen efter de gående.

Tre midtbygader har hen over sommeren været omdannet til midlertidige gågadezoner, hvor fodgængere har forret. Det er Vestergade (nederst) Samt Klostergade og Graven, der ligger i forlængelse af hinanden. Her markeret med rødt. Kort: Google Maps / Jesper Bech

Samtidig har butikker og spisesteder haft lov til at bruge noget af vejarealet til at stille blomsterkrukker, gadestativer og borde og stole.

Annonce

En corona-håndsrækning

19. oktober skulle det hele have været pakket væk igen, men på forslag fra SF i Aarhus Byråd er ordningen nu forlænget året ud.


I de pågældende gader er det typisk mindre spisesteder og forretninger, der i denne tid er særligt pressede på plads og omsætning med afstands‐ og maskekrav.

Sander Jensen (SF), byrådsmedlem


- Det vil give cafeer, restauranter og forretninger fortsat plads til udendørsservering og handel. Det vil samtidig nedsætte farten for gennemgående trafik, og dermed gøre det mere attraktivt at handle og spise i de berørte gader for byens handlende.

- I de pågældende gader er det typisk mindre spisesteder og forretninger, der i denne tid er særligt pressede på plads og omsætning med afstands‐ og maskekrav, skriver SF's ordfører på sagen, Sander Jensen, i en indstilling til byrådet, som blev behandlet 7. oktober.

Og det var da en fin idé, mente resten af byrådet, der nu har bemyndiget Teknik og Miljø til at forlænge ordningen året ud.

- Rigtig godt forslag, godt set af Sander Jensen, lød det på det seneste byrådsmøde fra teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek (V).

Annonce

Cykelveje i midtbyen

Ideen med sommergågader blev lanceret i 2019 og er blandt de seneste skud på stammen i en række tiltag, hvor midtbyens gader bliver gjort mere tilgængelige for de bløde trafikanter.

Først blev Mejlgade i 2011 omdannet til Danmarks første cykelgade, og senere samme år kom også Frederiksgade med.

I 2017 blev der så udvidet med en større cykelring, der er en slags midtby-ringgade for cyklister, hvor bilister maks må køre 30 km/t og skal betragte hele vejen som én stor cykelsti.

Cykelringen løber ad almindelige veje, men er markeret med cykelmotiver på kørebanen. Både cykler og biler må køre på vejene, men bilisterne skal tilpasse kørslen efter cyklister.

I marts 2020 blev også Jægergårdsgade på strækningen mellem Frederiks Allé og M.P. Bruuns Gade omdannet til cykelgade.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce