Annonce
Østjylland

Byrådsmedlemmer: - Arrogant svar fra letbanedirektør

Det vil koste både tid og penge, hvis alle stationer skal have lukket hullet mellem perron og letbanetog, så kørestolsbrugere kan stå på, hvor det passer dem bedst. Arkivfoto: Morten Pape

Letbanens direktør Michael Borre vurderer, at selskabet har gjort, hvad man havde fået bevilget penge til - så skal tilgængeligheden for handicappede forbedres, må kommunerne selv finde flere penge.

ODDER: - Letbanedirektørens svar er arrogant. Han skulle prøve at læse handicapkonventionen.

John Rosenhøj (DF) var mildest talt ikke imponeret, da byrådet mandag aften kommenterede et brev fra letbanens direktør Michael Borre, som var et svar på en henvendelse fra Odders byråd vedrørende den manglende tilgængelighed for kørestolsbrugere.

Borgmester Uffe Jensen (V) havde på baggrund af en debat i byrådet på novembermødet sendt et brev til letbanen, hvor der blandt andet står: "Byrådet finder det uacceptablet og aldeles uholdbart, at der endnu ikke er etableret fuld tilgængelighed til letbanetoget på alle stoppesteder."

Brevet fortsætter: "Odder Byråd har et udtalt ønske om, at der etableres fuld tilgængelighed på samtlige stoppesteder på hele strækningen og vil opfordre Aarhus Letbane til snarest muligt at finde en holdbar løsning på problemet."

I sidste ende vil det være en politisk beslutning mellem interessenterne og de kommuner, der køber letbanetrafik, hvorvidt man ønsker en markant forlænget rejsetid for alle passagerer for at kunne tilgodese alle kørestolsbrugere.

Michael Borre, direktør Aarhus Letbane

Ikke flere penge

Udgiften til at bygge eller flytte perroner for at opnå fuld tilgængelighed vil ifølge svaret fra Michael Borre løbe op i et større trecifret millionbeløb, og slutter brevet med:

"Aarhus Letbane har efter min bedste overbevisning løst de opgaver, der har været bevilget penge til. Der har, så vidt jeg har kunnet finde frem til, aldrig været bevilget penge til at lave såkaldt fuld tilgængelighed på strækningen til Odder og Grenaa".

- Men jeg kan slet ikke forstå, at det skal være nødvendigt at gøre opmærksom på, at der skal være tilgængelighed for dem, der i forvejen har svært ved at have egen bil, sagde Ditte Marie Thejsen (EL) på mødet mandag.

Ole Lyngby Pedersen (V), der er formand for miljø-, teknik- og klimaudvalget, var heller ikke imponeret.

- Jeg undres over, hvorfor pokker det her ikke har været fremme i godkendelsesproceduren i Trafikstyrelsen. Det burde være logik, at man havde set på det også. De har da haft tid nok til at godkende det. Men jeg glæder mig da over, at letbanen kører. Den havde slet ikke kørt endnu, hvis det her skulle have været opfyldt, sagde formanden.

Annonce

Med taxa til toget

Af Michael Borres svar fremgår det, at man hos letbanen arbejder med forskellige modeller for mobile ramper, men at alle løsninger tager længere tid, end der er sat af til stop på stationerne. Dermed vil løsninger med en form for ramper enten kunne betyde længere køretid eller færre afgange på nogle stationer. Og desuden vil de koste mange penge.

Midttrafik har lavet en midlertidig løsning med en teletaxa, så kørestolsbrugere kan transporteres fra station til station, når de ikke kan komme med letbanen.

Borgmester Uffe Jensen lukkede debatten med at opfordre alle til at gå sammen med kolleger fra de tre øvrige byråd, der har stop på strækningen mellem Odder og Grenaa.

- Det handler jo givetvis om, at Folketinget ikke har bevilget penge nok, da man vedtog loven for seks år siden. Så der mangler et ret stort millionbeløb for at kunne lave tilgængeligheden optimal, understregede borgmesteren.

Man kan læse både borgmester Uffe Jensens brev fra byrådet til Aarhus Letbane og letbanedirektør Michael Borres svardagsordenen til byrådsmødet 17. december.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Aarhus

Efter amputationsskandalen: Fyret koncerndirektør afløses midlertidigt af to personer fra egne rækker

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce