Annonce
Aarhus

Byrådspolitiker dropper S og bliver løsgænger: Vil ikke droppe Børn og Unge-udvalg

Efter to år som socialdemokratisk medlem af Århus Byråd bliver Dorthe Borgkvist nu løsgænger. Det sker, fordi byrådsgruppens ledelse ikke længere ville have hende siddende i Børn og Unge-udvalget.Pressefoto
Dorthe Borgkvist forlader Socialdemokratiet og bliver løsgænger i Aarhus Byråd, fordi byrådsgruppens ledelse ikke længere ville have hende som medlem af byrådets Børn og Unge-udvalg.

AARHUS: Århus Byråd har fået endnu en løsgænger.

Det er det hidtidige socialdemokratiske byrådsmedlem, Dorthe Borgkvist, der tirsdag har meddelt, at hun ønsker at udtræde af den socialdemokratiske byrådsgruppe for i stedet at blive løsgænger.

52-årige Dorthe Borgkvist blev valgt første gang ved byrådsvalget i efteråret 2017 og har siddet i byrådets Børn og Unge-udvalg. Det var udsigten til, at byrådsgruppens ledelse ville fjerne hende fra det udvalg, der udløste beslutningen om at blive løsgænger.

- Jeg stillede op til byrådet for at være med til at ændre vilkårene for børn og unge og deres forældre, og det er det, jeg har arbejdet med og fået ros for. Det er børn og unge, jeg brænder for, så jeg ønsker ikke at skifte Børn og Unge-udvalget ud med et andet udvalg, fordi gruppeledelsen nu pludselig ikke længere er så tilfreds med mit arbejde i udvalget, siger Dorthe Borgkvist.

Som løsgænger fortsætter hun som medlem af Børn og Unge-udvalget.

I en pressemeddelelse udtaler partiets gruppeformand i byrådet, Lone Hindø:

- Jeg er ked af, at Dorthe Borgkvist har valgt at trække sig fra den socialdemokratiske byrådsgruppe med henblik på at blive løsgænger, men vi respekterer hendes beslutning og håber på et godt samarbejde.

I byrådet sidder der i forvejen en anden løsgænger. Nemlig Almaz Mengesha, der tidligere i år brød med Liberal Alliance.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

112

Politiaktion på Ringgadebroen afsluttet: Ung kvinde stod på ydersiden af broen

Sport

Kyniske Skjern vandt for syvende kamp i træk over Århus Håndbold

Annonce