Annoncørbetalt indhold

Cardio og styrketræning

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Mange hopper på bølgen med at træne, hvilket er forståeligt da vi er blevet mere beviste om at vi skal holde vores krop sund. Et evigt spørgsmål inden for trænings-verdenen er, hvorvidt man bør dyrke cardio eller styrketræning først, når man begynder sit træningspas. Nogle mener, at det bedste er, at dyrke cardio inden styrketræningen, da man får udløst endorfiner, som øger motivationen til styrketræningen. Andre mener omvendt, at man bør starte med styrketræningen, da man på denne måde ikke udbrænder sine energidepoter inden vægtløftningen, ved at begynde med cardio. Nogle stiller endda spørgsmålstegn ved, hvorvidt man overhovedet behøver dyrke både cardio og styrketræning under samme træningspas.


Annonce

Det afhænger af dit mål

Når man skal afgøre, om man bør begynde sin session i fitnesscenteret med cardio eller styrketræning, er det en god idé at overveje, hvad formålet med ens træning er. Hvis du ønsker at blive stor og stærk gennem træningen, er det helt klart en fordel, at begynde med styrketræningen, og måske endda holde cardioen helt adskilt fra denne. Hvis man alligevel vil kombinere de to træningsformer, bør man begynde med den træningsform, man finder vigtigst. I så fald bør man lægge ud med styrketræningen, og eventuelt supplere denne med cardio, hvis man har mere energi efter træningen. Hvis man har som mål at forbedre sin kondition, skal man omvendt vælge at starte med cardio og fokusere sin energi på dette.


Kombination af begge træningsformer

Selvom det har sine fordele at holde de to træningsformer adskilt, kan det i nogle tilfælde gavne dig, hvis du kombinerer dem. Hvis formålet med din træning er vægttab, er det langt mest effektivt at dyrke cardio og styrketræning under samme træningspas. Både cardio og styrketræning bidrager til at skabe en øget fedtforbrænding, og når energiniveauet hæves, skabes der et endnu højere kalorieunderskud. Det er samtidig vigtigt at huske på, at begge træningsformer er vigtige, når det handler om at komme i form og forbedre den generelle sundhed.


Styrker ved cardio og styrketræning

De to træningsformer har hver deres fordele, som du også skal have med i overvejelserne, når de skal vurdere, hvilken du finder vigtigst at bruge energi på. Cardio-træning har de klare fordele, at det forbedrer din kondition, udholdenhed, humør og giver vægttab. Styrketræningen giver dig på den anden side stærkere muskler og knogler, skaber bedre balance i kroppen og giver dig mentalt overskud. Uanset hvordan man vælger at kombinere de to træningsformer, opnår man altså store mentale og fysiske gevinster.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.