Annonce
Aarhus

Charlotte Fogh: - I 2019 får vi et meget mere internationalt fokus i galleriet

I galleriet kommer 2019 til at fungere på de udenlandske og internationale forbindelser. Nu har vi slået os ned i Mejlgade for alvor, så nu vender vi blikket udad næste år, siger Charlotte Fogh. Foto: Morten Pape

En fantastisk sommer, Björk på Northside og succes i galleriet har gjort 2018 til et godt år for Charlotte Fogh. Læs her hvorfor - og hvad 2019 kommer til at byde på.

Hvad har været dit største højdepunkt arbejdsmæssigt i år?

Mit galleri flyttede til nye lokaler i slutningen af 2017, så meget af 2018 er gået med at få os etableret og falde til i de nye rammer.

Lokalerne giver os plads til nogle lidt andre - og større kunstnere - end før. Det betyder, at vi har haft nogle nye kunstnere, heriblandt nogle store udstillinger med nogle anerkendte kunstnere. Vi har blandt andet haft Martin Bigum og Julie Nord. Lokalerne er blevet indviet, også med mere prominente navne, og med stor publikumstilstrømning. Det har været fantastisk.

Hvad har været din største udfordring arbejdsmæssigt i år?

Det sværeste har været at få galleriet, som jo er mit arbejde, til at hænge sammen med, at jeg sidder i Statens Kunstfond som medlem af projektstøtteudvalget for billedekunst. At være selvstændig erhvervsdrivende med galleri, og så have sådan en stilling. Jeg har ikke kunnet være så meget i galleriet, der ellers er mit hjertebarn. Men jeg synes, at jeg er ved at have fundet balancen.

Annonce

Blå bog: Charlotte Fogh


  • Charlotte Fogh er indehaver galleri Charlotte Fogh i Mejlgade. Galleriet har hun haft siden 2006, men ikke altid på samme adresse.
  • Hun har cand.mag. i kunsthistorie.
  • I 2018 startede Charlotte Fogh i Statens Kunstfond, hvor hun sidder som et medlem af projektstøtteudvalget for billedkunst. Det gør hun for en periode på fire år.

Hvad har været dit største højdepunkt privat i år?

Jeg startede i januar 2018 i Statens Kunstfond, hvor jeg sidder som medlem af projektstøtteudvalget for billedekunst. Det har været en omvæltning - på den gode måde - for udover at det er et nyt arbejde, så er det også et arbejde, der har stor betydning for den kunst, der bliver vist og produceret i Danmark.

I udvalget uddeler vi penge til at få gennemført projekter og udstillinger i Danmark og udlandet. Vi går ind og støtter ting, der er med til at fremme dansk kunst og nå ud til brugere af kunst i hele Danmark.

Vi får en masse spændene ansøgninger, og jeg har fået indsigt i, hvad der foregår i hele Danmark - og ikke kun Aarhus og København. Jeg får øjnene op for, hvad der i det hele taget foregår i Danmark indenfor kulturlivet.

Hvad har været din største udfordring privat i år?

At få mit arbejde i galleriet og min stilling hos Statens Kunstfond til at hænge sammen med det private. Jeg har to arbejdspladser - galleriet her i Aarhus og hos Statens Kunstfond i København. Men jeg synes egentligt, at jeg har gjort det. Når man beskæftiger sig med ting, som man gerne vil og som man kan lide, så får man det til at lykkedes.

Året der gik ...

Avisen har spurgt en række Aarhus-personer om, hvordan deres år har været, og hvad de forventer af 2019.

Det er der blevet en serie artikler ud af, som kommer i de nærmeste dage.

Du kan læse om Jon Daniel Edlund, kendt fra bageprogrammet på DR, Britt Vorre fra Aarhus Street Food, byudvikler Rune Kilden, Michael Harders, kendt fra Gift ved første blik, gallerist Charlotte Fogh, Rikke Øxner, direktør for Aarhus Festuge, tidligere basketballspiller Nicolai Iversen, borgmester Jacob Bundsgaard og Mathilde Mackowski, ejer og medstifter af Sinful.dk.

Hvad vil du huske året 2018 for i forhold til Aarhus - Danmark - og verden?

Aarhus: Byen skulle lige komme sig oven på Kulturhovedstadsåret sidste år - det er som om, at gassen er gået lidt af ballonen. Men jeg synes, at Aarhus alligevel har taget sig ud fra sin gode side kulturmæssigt.

Jeg vil gerne fremhæve Northside, for det var nok den bedste Northside nogensinde. Det var fantastisk vejr - og jeg var særligt begejstret for Björk. Det var den største oplevelse i Aarhus i år - at stå der i solskinnet og lytte til Björk. Det var virkelig et scoop at de fik hende.

Danmark: Jeg er nok farvet af, at jeg sidder i Kunstfonden, men jeg vil huske det som året, hvor der kom nogle fantastiske nye udstillingssteder i hele landet. Blandt andet Hanstholm Fyr, Regelbrau 411 på Thyholm og Kunsthal 6100 i Haderslev. At der åbner sådan nogle fantastiske udstillingsmuligheder for kunstnerne, og steder, man ikke før har set i Danmark. Det er rart, at der sker noget herover i det jyske. Noget, som vi alle sammen har glæde af i Jylland.

Verden: MeToo-bevægelsen. Den startede jo egentligt i 2017, men for mig at se, fik den for alvor sit gennemslag i 2018. Jeg tænker på den som en positiv ting, der skete i 2018, for selvom det til trods - desværre - fik tider af heksejagt, så har det trods alt genereret en ny bevidsthed omkring hvordan vi omgås hinanden.

Hvad forventer du af 2019?

I galleriet kommer 2019 til at fungere på de udenlandske og internationale forbindelser. Nu har vi slået os ned i Mejlgade for alvor, så nu vender vi blikket udad næste år. Vi skal deltage på flere store internationale messer, og der kommer flere udenlandske kunstnere i galleriet. Det skal nok blive spændene.

Vi har jo arbejdet med internationale kunstnere før, men nu lægger vi et mere fokuseret blik på det. Det glæder vi os til.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce