Annonce
Aarhus

Skandalesag på TV: Chefen fra Helvede var ansat i Aarhus Kommune

Seks tidligere ansatte i Teknik og Miljø stod i 2016 frem i avisen og fortalte om horrible forhold under skandalechefens ledelse. Fire af dem medvirker på mandag i Chefen fra Helvede på DR2 med eksempler på elendigt psykisk arbejdsmiljø, og hvad det gør ved folk.Foto: Jens Thaysen
Skandalechefen fra Teknik og Miljø er Chefen fra Helvede i DR2-program om følgerne af dårligt psykisk arbejdsmiljø. Fem tidligere ansatte i skandalechefens afdeling fortæller om deres oplevelser. Skuespiller indtager rollen som chefen.

AARHUS: Det er et grumt kig ind i forholdene i dele af Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, som de var under skandalechefens ledelse, vi bliver vidne til, når DR2 mandag 7. oktober kl. 20.45 viser et nyt afsnit i serien, Chefen fra Helvede.

Fem tidligere ansatte i Teknik og Miljø fortæller her om deres oplevelser med et meget dårlig psykisk arbejdsmiljø, der bragte flere af dem på selvmordets rand.

Udsendelsen er formet som et miks mellem klip, hvor de tidligere ansatte fortæller om og reflekterer over deres oplevelser og klip, hvor en skuespiller som Chefen fra Helvede gennemspiller nogle af de episoder, de tidligere ansatte fortæller om. Det gør han overfor fem almindelige mennesker, der efterfølgende fortæller om, hvordan de oplever chefen og hans opførsel.

I udsendelsen medvirker også en psykolog.

Annonce

Kommunen har undskyldt

De fem tidligere ansatte har alle fået deres personalesager undersøgt af Kammeradvokaten/Advokatfirmaet Poul Schmith og har efterfølgende modtaget undskyldninger fra Aarhus Kommune, ligesom flere af dem har fået udbetalt godtgørelser for den behandling og de afskedigelser, de har været udsat for.

De fleste af de fem tidligere ansatte fortalte allerede i efteråret 2016 her i avisen om, hvad de havde været udsat for, men først i juni 2017 besluttede byrådet, at der skulle laves en ekstern advokatundersøgelse af personalesager fra Teknik og Miljø. I alt 22 tidligere medarbejdere bad om at få deres sager undersøgt.

Skandalesagen i Teknik og Miljø, der blev oprullet her i avisen, endte blandt andet med, at skandalechefen, Claus Pedersen, blev fyret i efteråret 2016. Siden indgik kommunen en fratrædelsesaftale med den daværende direktør for Teknik og Miljø, ligesom en længere række af ledende medarbejdere blev tildelt skriftlige advarsler og påtaler.

Mulig bestikkelse

Et væsentligt element i sagen er mulig bestikkelse. En række firmaer, der fik store aftaler om leverancer til kommunens Natur og Vejservice, blev også sponsorer i en badmintonklub i Aalborg, hvor Claus Pedersen sad i bestyrelsen og var formand for sponsorudvalget.

Sponsoraterne på i alt over 400.000 kr. er blandt de forhold, politiet siden har efterforsket. Forventningen er, at anklagemyndigheden i løbet af de kommende måneder beslutter, om der skal rejses tiltale mod Claus Pedersen og eventuelt andre – og hvad de i givet fald skal tiltales for.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce