Annonce
Erhverv

Chefmade er klar til at rulle restaurantplatform ud i Europa

Christoffer Tellefsen stiftede private dining-platformen Chefmade i 2016/2017 sammen med Jacob Bülov Espensen. Onsdag 6. november er de blandt tre finalister til at blive regionsvinder ved EY Entrepreneur Of The Year i 2019 i startup-kategorien. Pressefoto
Chefmade har netop fået en ny kapitalindsprøjtning på 10 millioner, der skal bruges på at erobre det store udland. Investor og Hungry.dk-stifter Morten Larsen er samtidig trådt ind i den daglige ledelse.

AARHUS: Landets bedste restauranter har i årevis sikret sig en ekstra indtægt ved ikke kun at levere mad-ud-af-huset, men ved også at sende chefkokken selv ud til private selskaber.

Og 2017 har århusianerne Christoffer Tellefsen og Jacob Bülov Espensen imidlertid samlet restauranter og private dining-kunder i én og samme online-platform under navnet Chefmade.

På Chefmade.dk har det i de seneste to år været muligt at bestille en gourmetrestaurant til at komme på besøg i sit hjem til en særlig lejlighed. Og den mulighed er danskerne så vilde med, at Chefmade netop rundet 100.000 gæster.

I dag befinder 80-90 udvalgte restauranter sig i Chefmades univers, og en stor mængde står på hold for at blive lukket ind i varmen, fortæller direktør Christoffer Tellefsen.

- Vi vokser med 35-40 procent på restaurantdelen om måneden, siger direktøren og tilføjer, at virksomheden for længst har rundet en tocifret millionomsætning:

- Vi skiller os ud ved, at det er restauranten, som kunderne får hjem i deres eget køkken og ikke bare en privat kok, og vi vil gerne være restauranternes platform.

- Det handler overordnet om at være med til at bygge på det, at vi samles og skaber minder sammen. Det er vores grundlæggende værdi, og for restauranterne tager vi os af alt, hvad der hedder kommunikation og administration. På den måde har kokken som restauratør sin egen restaurant, men der er så også mulighed for at udvide med 12 stole om et stort bord hjemme hos dig, forklarer Christoffer Tellefsen om konceptet.

Annonce

EY Entrepreneur Of The Year

  • EY Entrepreneur Of The Year er en hyldest til de dygtigste og mest innovative vækstskabere.

  • EY Entrepreneur Of The Year arrangeres i mere end 60 lande og er dermed verdens største vækstkonkurrence, der internationalt afholdes for 33. gang i år.

  • Vinderen kåres ikke kun ud fra virksomhedens evne til økonomisk vækst, men ud fra en vurdering af flere parametre, blandt andet entrepreneurens rolle, værdier, ledelse og samfundsmæssige engagement.

  • De stærkeste danske kandidater deltager i regionskåringerne, før landsvinderen i år kåres 28. november 2018 i Lokomotivværkstedet i København.
  • Kriterierne for at være med i startup-kategorien er:

    • Virksomheden skal have aflagt ét og maksimalt fire regnskaber.

    • Virksomheden skal have et skalerbart produkt, ide og potentiale.

    • Der skal være "proof of business" og "proof of concept".

    • Virksomheden har gerne rejst venture-/seed-kapital og/eller kapital fra private investorer (Business Angels), eller via fremmedfinansiering – bank, Vækstfonden med videre. Dette er ikke er krav, men velanset.

    • Virksomheden skal have en solid forretningsmodel.

    • Der vil ligeledes lagt vægt på virksomhedens evne til at eksekvere, deres CSR-strategi og ledelseskompetence.

Vil være verdens største

Målet for Christoffer Tellefsen og Co. er klar. Chefmade skal være verdens største platform inden for segmentet private and business-dining.

Det næste skridt tager den unge Aarhus-virksomhed i første kvartal 2020, når konceptet for første gang skal stå sin prøve uden for det danske hjemmemarked.

- Nu har vi bygget op gennem to år og skabt et nyt marked herhjemme. Det har kostet nogle millioner undervejs, og der er stadig masser af vækst at hente i Danmark, hvor vi i dag er kendt som adgangen til private dining-arrangementer på begge sider af bordet. På den måde er vi blevet en vigtig spiller i en økonomisk presset branche som et ekstra indtægtsgrundlag, fortæller Christoffer Tellefsen og fortsætter:

- Men nu skal vi vise, at vi også kan skalere virksomheden til et nyt marked og internationalisere os, og her har vi et stærkt bagland som tror på casen.

Chefmade har rejst 10 millioner kroner i kapital til det, der gerne skal blive et forretningsmæssigt eventyr i udlandet.

Hungry-stifter i ny rolle

Det er de eksisterende investorer Kickass Capital og blandt andet stifteren af Hungry.dk Morten Larsen, der nu har besluttet at satse yderligere millioner på det hurtigt voksende marked for restaurantoplevelser i hjemmet. Samtidig er Morten Larsen trådt ind i ledelsen i en rolle som executive chairman:

- Jeg har så meget tro på Chefmades potentiale, at det nu giver god mening for mig at blive en daglig del af ledelsen. Vi har jo en del erfaringer fra 15 års international ekspansion, som vi kan overføre til Chefmade, fortæller Morten Larsen i en pressemeddelelse.

Foreløbigt har Chefmade på baggrund af markedsanalyser udpeget fire lande, som virksomheden vil erobre:

- Vi har en del til fælles med Sverige, Norge, Schweiz og Luxemborg, når det kommer til glæden ved mad og disponibel indkomst, forklarer Christoffer Tellefsen, direktør for Chefmade.

I hvilket af de fire nævnte lande Chefmade først gør sin entré er endnu ikke afklaret.

- Lige nu er vi i overvejelsesfasen, om det skal være i ét eller flere af dem, slutter Christoffer Tellefsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce