Annonce
Fødselsdage

Chefredaktør blev fejret: Han er en særling af en fødselar

Stadsdirektør Niels Højberg hilser på chefredaktør Jan Schouby. Foto: Axel Schütt

Hvad man sender ud, får man tilbage. Og eftersom chefredaktør Jan Schouby i en lind strøm lader morsomheder flyde ud over de mennesker, han møder, måtte han selv tage imod en betragtelig bunke af samme slags, da han markerede sin 50-årsfødselsdag med en reception på Café Stiften.

"En særling af en fødselar" kaldte Jesper Rosener, administrerende direktør i Jysk Fynske Medier, med en tilbagevendende fortalelse den chefredaktør, der ikke bare er særling, men også særlig. Det gode humør, den store stemme og de markante meninger blev igen og igen nævnt i dagens taler om Jan.

"Han er højt værdsat og tænker ikke kun på sit eget", "beskedenhed ligger dig særdeles fjernt", "dybt respekteret", "kæmpe gevinst for Aarhus", "det har aldrig været så sjovt at arbejde på Stiften, som efter du kom", lød det i flæng.

Selvom Jan Schouby altid siger sin mening, godt kolereret af et par spidsfindige morsomheder, lod også gavebordet ane, at han er vellidt. "Han kan være stiv resten af livet", som en gæst bemærkede om den store mængde flasker. Men den bedste gave var nok dén, han fik af sin daglige makker i Århus Stiftstidendes ledelse, salgschef Jørgen Lundorff. Det var en oplevelsestur til toppen af Lillebæltsbroen, bridgewalking. Jan har nemlig højdeskræk.

Annonce
Lars Fournais, formand for AGF Fodbold, (tv), og Jacob Nielsen, administrende direktør i AGF, medbragte et vandrør med lås på. Jan Schouby skulle herefter nødigt kunne høre mere på vandrørene i AGF, mente de. Foto: Axel Schütt
Jan Schouby havde både datter og hustru, Sarah og Sascha Schouby, med til receptionen foruden sønnen Simon, sine forældre og sin bror. Foto: Axel Schütt
Jan Schouby med Sarah og Sascha Schouby. Foto: Axel Schütt
"En særling af en fødselar" kaldte Jesper Rosener dagens midtpunkt. Foto: Axel Schütt
Jan Schouby måtte tage imod en betragtelig samling morsomheder fra dagens talere. Foto: Axel Schütt
Jørgen Lundorff, salgschef på Århus Stiftstidende, overrakte en helt særlig, udfordrende gave til Jan Schouby. Foto: Axel Schütt
En kantklipper var gaven fra Jysk Fynske Mediers ledelse, så Jan Schouby fortsat kan holde kanterne skarpe - også i avisen. Foto: Axel Schütt
Bridgewalking - det bliver en helt ny oplevelse for Jan Schouby. Foto: Axel Schütt
Inden receptionen på Café Stiften medvirkede Jan Schouby i et program på Radio4. Her blev han overrasket under udsendelsen af Århus Stiftstidendes medarbejdere, der sang fødselsdagssang. Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce