Annonce
Østjylland

Chikane: Valgplakater revet ned og ødelagt i Syddjurs

<p>Kim Christiansen (DF) blev medlem af Folketinget i februar 2005. Politikeren stiller op i Djurskredsen ved det kommende valg, og det er åbenbart ikke populært hos alle. Arkivfoto</p>

Plakater med folketingsmedlem Kim Christiansen er ødelagt eller forsvundet i fire byer.

Valgplakater med folketingsmedlem Kim Christiansen (DF) bliver revet ned og ødelagt i flere byer på Syddjursland.

Annonce

De seneste dage har Dansk Folkepartis lokalforening i Syddjurs registreret 35 manglende eller ødelagte valgplakater i Hornslet, Ebeltoft, Mørke og Tirstrup. Sagen er nu meldt til Østjyllands Politi.

»Det virker som koordineret chikane og er hamrende udemokratisk. Jeg er selvfølgelig bekymret for, at det kan få betydning for valget. Desværre har vi ingen reserve-plakater på lager,« siger formand Ebba Grethe Møgelvang Laursen fra Dansk Folkepartis lokalafdeling i Syddjurs.

I de kommende dage vil Dansk Folkeparti i Syddjurs besøge flere af områdets byer for at få et overblik over chikanen.

»Indtil videre tyder alt på, at chikanen er helt og holdent rettet mod Kim Christiansen. Valgplakater med vores anden lokale kandidat, Per Dalgaard fra Ryomgård, er der ikke rørt ved. Men han stiller også op i en anden kreds. Kim stiller op i Djurskredsen,« understreger Ebba Grethe Møgelvang Laursen.

DF-folkene i Syddjurs har brugt fritid og kræfter på at hænge valgplakaterne op i Syddjurslands byer.

»Så det er virkeligt surt, at nogen bruger så beskidte tricks,« påpeger formanden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce