Annonce
Aarhus

City-formand om letbanen: Tænk jer om med etape 2

Henrik Kleis udtrykte bekymring for det besvær, en ny etape af letbanen vil give. Foto: Kim Haugaard

Henrik Kleis peger på BRT-busser som en løsning og foreslår periodevis gratis parkering på havnen.

AARHUS: Henrik Kleis, advokat og formand for Aarhus City Forening, er bekymret over de voldsomme forstyrrelser, byen vil opleve, hvis byrådet beslutter en etape 2 af Aarhus Letbane.

- Byrådet bør tænke sig godt om og spørge sig selv, om det er en god idé at grave midtbyen op, lægge gammeldags skinner ned og sætte grimme master op, sagde Henrik Kleis ved cityforeningens generalforsamling onsdag aften på Aarhus Teater.

Han pegede på en anden løsning:

- Der findes topmoderne og væsentligt billigere løsninger i BRT-busserne, Bus Rapid Transit. De er skræddersyet til midtbyer på særlig asfalt. Det løser opgaven mere smidigt og uden store gener for byens forretningsliv i anlægsperioden, sagde Kleis.

Han opfordrede til en meget grundig evaluering af letbanens etape et, før beslutningen om etape to tages.

- Og så ser vi i øvrigt gerne et trinbræt på jernbanenettet ved Jernbanevej i Brabrand. Det kunne dagligt betjene op mod 1000 mennesker på vej ind og ud af byen, sagde formanden for City Foreningen, der er sammenslutningen af byens butikker i city.

Annonce

Antallet af ledige lejemål i city var det laveste i dette årti.

Henrik Kleis, formand for Aarhus City Forening

Få det kryds ændret

Han var kontant over for trafikbesværet ved Dokk1.

- Få nu lavet et kryds, som folk kan finde ud af at bruge lovligt, og lad os derefter bruge kræfterne på andre ting, opfordrede Kleis.

- De trafikale udfordringer og den ekstra køretid i Aarhus midtby får mange potentielle kunder til at køre til omliggende byer eller storcentre, og byen udnytter ikke det store vækstpotentiale. Heldigvis klarer byens detailhandel sig fint og har vækst, men ikke i en grad, som der reelt er mulighed for, sagde Henrik Kleis.

Han opfordrer til at lave gratis parkering i Navitas for at få folk til at opdage mulighederne dér og i Dokk1 på havneområdet.

- Der er stor ledig kapacitet, og der bør findes en ny strategi, så kunderne ikke skræmmes væk.

Han sagde, at Aarhus City Forening støtter en Marselistunnel, som både kan tage trafikken til og fra Molslinjen, der flytter til Østhavnen i 2020, og den øvrige trafik. Og at E45 bør udvides på hele strækningen fra Randers til Vejle.

Færre ledige lejemål

Detailhandlen i Aarhus har udviklet sig i 2017, både med konceptbutikker og mindre og spændende butikker.

- Antallet af ledige lejemål i city var det laveste i dette årti og langt under landsgennemsnittet, sagde Henrik Kleis. Han mener, at fysiske butikker stadig har gode muligheder for at tage vækst og sætte dagsordenen som det største oplevelses- og shoppingunivers i Vestdanmark, hvis infrastrukturen følger med.

Han opfordrede alle byens butikker til at holde åbent om søndagen. Opbakningen lever ikke helt op til ønsket om flere handelssøndage, som kunne markedsføres sammen.

Kleis mente, at titlen som europæisk kulturhovedstad havde fået byen til at ranke ryggen. Især åbningen vil gå over i historien, og nu er det tid at høste frugterne.

Direktør i cityforeningen, Claus Bech, meldte om et overskud på 17.879 kr. efter største aktivitet nogensinde og rekordmange gæster.

Direktør i Salling i Aarhus og Aalborg og ansvarlig for Starbucks og Carls Junior i hele landet, Marianne Bedsted, trådte ud af bestyrelsen og blev afløst af Lars Højgaard fra Salling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce