Annonce
Aarhus

City-formand til politikere: I lukker øjnene for virkeligheden

Henrik Kleis, formand for Aarhus City Forening, håber på bedre samarbejde med politikerne om midtbyen. Foto: Kim Haugaard
Byens butikker er udfordret af trafikken og manglende p-pladser. Letbanen generer trafikken på Kystvejen, og etape 2 bør være busser, mener Henrik Kleis.

AARHUS: "Det er som om nogle i byrådet helt lukker øjnene for virkeligheden og ikke påtager sig et ansvar for udfordringerne for byens erhvervs- og detailhandel."

Henrik Kleis, formand for Aarhus City Forening, var hård ved nogle af byens politikere på generalforsamlingen i cityforeningen tirsdag aften i Turbinehallen.

Han opfordrede Aarhus Kommune og bogmesteren til en klar strategi på området og bad om gratis parkering i Navitas i en periode.

- Kunderne skræmmes væk fra City, når omtalen alene fokuserer på de negative historier. Lad os stå sammen og få de positive historier frem, sagde Henrik Kleis.

Han oplyste, at foreningen sammen med kommunen har sat gang i en analyse af byens omdømme på de bløde værdier af detailhandlen. Resultatet er lige på trapperne, og med dem ønsker Cityforeningen at lægge en strategi for udviklingen af den samlede detailhandel.

Annonce

Mange kunder vælger Aarhus City fra for indkøb på grund af trafikken.

Henrik Kleis, formand for Aarhus City Forening

Svineri i byen

Han gjorde på ny opmærksom på konkurrencen fra omliggende byer og storcentre på grund af parkeringsforholdene i Aarhus.

- Mange kunder vælger Aarhus city fra for indkøb på grund af trafikken, sagde han.

Henrik Kleis mener også, at der er for meget svineri i midtbyen.

- Smilets by trænger til en bedre indsats på renholdningen. Der har været holdt møder om det, og der er skabt en alliance, så et ambitøst forløb er på vej. Også byens borgere bliver involveret. Alle skal tage et reelt ansvar for, at vi kan blive Nordens reneste by, og det handler meget om holdninger og adfærd, sagde Henrik Kleis.

Marselis-tunnellen

City-formanden kan ikke lide letbanen, og han advarer mod en etape 2 gennem city.

- Det er ikke blevet lettere at være trafikant efter letbanens indtog. Tværtimod. Letbanen sinker en hurtig og smidig afvikling af trafikken, specielt omkring Kystvejen. De gamle sporvogne var hurtigere om hjørnerne end de moderne tog, der lammer hele strækninger ved et enkelt uheld. En billigere og skræddersyet løsning til etape 2 er BRT-busser, der kører på en særlig asfalt og ikke giver store gener i anlægsperioden, sagde han.

Han mente, det er på tide at få lavet Marselis-tunnellen.

- Det vil aflaste midtbyen og sikre havnens mange aktiviteter, sagde Henrik Kleis, der også mener, at det er på tide at udvide E45 fra Randers til Vejle.

Torvene

Formanden synes, at Aarhus Lufthavn har potentiale til noget stort.

- Mange nye ruter er kommet, og man fornemmer en positiv og stor interesse og opmærksomhed, bemærkede Kleis.

Cityforeningen opfordrer kommunen til at forskønne Store Torv og Lille Torv og gerne fjerne skulpturen Vanddragen, Torvenes Brøndsløjfe, én gang for alle for at skabe miljø og rammer for udeliv.

Han oplyste, at rådmand Bünyamin Simsek laver en proces og workshop i disse uger med torvenes interessenter, heriblandt cityforeningen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland For abonnenter

Tog på Odderbanen springer stationer over – og det bliver de ved med et stykke tid endnu

Annonce