Annonce
Aarhus

Classic Race modtager to millioner kroner: - Vi vil udvikle en gigantisk byfest for ind- og udland

Karin Salling, næstformand i Salling Fondene og Poul Dalsgaard, direktør i Classic Race Aarhus. Foto: Allan Toft

Salling Fondene har doneret to millioner kroner til Classic Race. Pengene skal gå til at udvikle og skabe et mere folkeligt arrangement - som også henvender sig til kvinder og børn.

AARHUS: Der er lagt i kakkelovnen til den helt store fest, når Classic Race løber af stablen næste år.

Med to millioner kroner doneret af Salling Fondene, bliver der nu mulighed for at udvikle arrangementet til en "gigansk byfest" for ind- og udland, lyder det fra Poul Dalsgaard, direktør for Classic Race Aarhus.

- Pengene giver os mulighed for at realisere nogle af de mange planer, vi har for fremtiden om at skabe en stemning af byfest, siger Poul Dalsgaard.

Det sker blandt andet ved at tilføje større festtelte med livemusik og bar op på Tangkrogen og i Mindeparken.

- Der kommer levende musik, men det bliver ikke deciderede koncerter, og vi kommer ikke til at genere nogen med det, forklarer han.

Derudover kommer der også et område med street food. Der bliver stillet forskellige madboder op, så udvalget bliver mere variereret.

- Vi vil gerne have piger og børnefamilier derud, lyder noget af forklaringen.

Annonce

Mere folkelighed

Men det er ikke kun de musikglade og kvinderne, som der bliver rakt mere ud efter i udviklingen af Classic Race. Også børnene bliver tilgodeset næste år.

- Der kommer til at være et helt nyt, stort børneområde, og det bliver en smule mere ambitiøst end et par hoppeborge, siger Poul Dalsgaard.

Hvad det helt præcist kommer til at betyde, bliver afsløret i løbet af det nye år. Men en ting kan Poul Dalsgaard godt røbe.

- Vi laver blandt andet et børne-motionsløb. Det betyder, at børnene får lov til at løbe de 2,6 kilometer på en racerbanen, når der har været kørt tidskørsel, siger han.

Dermed håber direktøren at kunne lokke endnu flere børnefamilier til.

- Vi vil gerne udbygge den del, der hedder folkelighed og byfest med den flotte sum penge, vi har modtaget fra Salling Fondene, siger Poul Dalsgaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce