Annonce
Aarhus

Classic Race: Tømrermester giver den gas i 'gangsterbil'

Stor er Anders Eriksens racerbil ikke, men den er voldsom! Selv om tømrermesteren fra Hadsten debuterede som racerkører i en forholdsvis sen alder, har han allerede kørt flere pokaler hjem i Legend Car-klassen. Foto: Axel Schütt
Anders Eriksen fra Hadsten kører i et vilddyr af en racerbil. Den ligner en forvokset sæbekassebil, men tag ikke fejl.

AARHUS: Hvis man ikke lige har forstand på racerløb, er det let at komme til at trække på smilebåndet af Anders Eriksens racerbil.

Den ligner en forvokset sæbekassebil. Sådan en, som tøffer rundt med børn i landets forlystelsesparker.

Eller måske endnu mere en miniudgave af de biler, amerikanske gangstere kørte i under forbudstiden i Amerika i 1930’erne.

En miniudgave, ja. Dens lidenhed får den til at se ganske harmløs ud. Ja, nærmest nuttet.

Men tag ikke fejl. Under hjelmen sidder en 1250 kubik Yamaha motorcykelmotor, som er tunet efter alle kunstens regler, og når man drejer på nøglen og giver gas, lyder det som om, at motorrummet gemmer på et par dusin sultne leoparder, der vil ud.

Lyden er voldsom, næsten skræmmende. Det lille køretøj, som tilhører den yderst populære Legend Car-klasse, har da også 140 heste og drøner ned ad langsiden med 180 kilometer i timen. Det er en fuldblods racer, som i øvrigt bruger en liter benzin i minuttet, når musklerne spiller.

Anders Eriksen kigger kærligt på bilen. I en alder af 38 år fik den i dag 45-årige tømrermester fra Hadsten pludselig lyst til at køre racerbil, og Legend Car-klassen er det økonomisk overkommeligt at komme i gang med, så den klasse blev det.

- Men den er næsten ikke til at køre i, lyder det så pludselig noget overraskende fra tømrermesteren.

Annonce
Biler i Legend Car-klassen hører til blandt de mest støjende, og på grund af skærpede støjkrav til årets Classic Race Aarhus har bilerne måtte forsynes med en ekstra lyddæmpende udstødning. Den er skyld i, at der ryger en to-tre kilometer af tophastigheden, forklarer Anders Eriksen. Foto: Axel Schütt

En udfordring

Ja, og det mener tømrermesteren faktisk.

Eksempelvis er Legend Car-biler forsynet med tromlebremser bag, selv om skivebremser er standard i racersport.

Ligeledes kører bilerne på "hverdagsdæk" med mønster i stedet for racerdæk. Samtidig har vognene træk på baghjulene, hvilket får dem til at skøjte rundt i svingene. På den måde er der foretaget en række "benspænd" på bilerne i klassen.

- Jeg kan love dig, at det er en udfordring at køre sådan en. Lige så snart man rører ved speederen, kommer bagenden farende, hvis man ikke passer på, forklarer tømrermesteren.

Hans bil har da også gennem årene fået nogle buler hist og her, men det hører med til at køre Legend Car, forklarer Anders Eriksen.

Til trods for, at tømrermesteren først i en moden alder kom i gang med racersport, sker det ikke så sjældent, at han giver nogle af de unge baghjul. Faktisk hører han til i den bedste tredjedel, viser placeringerne.

Team 24-7

En af de unge, som truer med at køre forbi ham, er hans egen 17-årige søn, Mathias.

Sønnen kører i samme klasse, og det gør han efterhånden så godt, at faren ikke så sjældent får baghjul.

- Han skal nu passe lidt på. Han må lære, at det kan være farligt at overhale sin hovedsponsor for mange gange, lyder det lunt fra den racergale tømrermester fra Hadsten.

Anders Eriksen kører med nummer 24 og sønnen med nummer syv.

- Så vi kalder os Team 24-7, forklarer Anders Eriksen.

Og navnet er måske ikke helt ved siden af. Næsten uanset hvad de to laver, ville de allerhelst sidde bag rattet i deres Legend Car. 24-7.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

Alarm 112

Østjyllands Politi med i landsdækkende aktion mod planlagt terrorangreb

Aarhus

Tyv med en sød tand: Kraftig bygget mand stjal en hel palle Blomme i Madeira

Annonce