Annonce
Kultur

Claude sætter prins Henriks digte i musik

Den herboende franskmand Clause Chichon har med Prins Henriks velsignelse sat prinsgemalens digte i musik. Det er blevet til cd'en "La Sirène" som udkommer på Henriks fødselsdag. Han skal optræde med sin musik ved en gallafest på Fredensborg 30. maj. På harmonika Emir Bosnjak

46-årige Claude Chichon glæder sig til at overrække Prins Henrik fødselsdagsgaven »La Sirène«

Når Prins Henrik 11. juni fylder 78 år, kan han se frem til en ganske særlig gave fra sin landsmand Claude Chichon, der siden 1986 har boet i Aarhus. Gaven kommer dog ikke som nogen overraskelse. Prinsgemalen har nemlig selv givet sin tilladelse til, at Chichon har sat nogle af hans digte om kærlighed, ensomhed og døden i musik på cd'en »La Sirène«.

Annonce

»Det bliver ikke meget større. Det er en meget stor ære for mig at få lov til at arbejde med prinsens digte. Og samtidig er det også en stor chance for mig som musiker,« siger Claude Chichon.Planerne om en cd baseret på prins Henriks digte tog for alvor fart, da Chichon i forbindelse med foreningen Alliance Francaise i Aarhus' 100-års jubilæum sidste år hørte prinsgemalen læse nogle af sine udgivne digte op.

»Hvorfor ikke, tænkte jeg. Jeg kunne straks se mulighederne i et samarbejde og gik derfor hjem og skrev musik til digtet »La Sirène«.

En demo-udgave blev sammen med forslaget om en cd sendt til hoffet, og en positiv tilbagemelding fulgte hurtigt. Måske fordi Chichon gennem årene har plejet den royale forbindelse.

»Jeg har tidligere udgivet et par cd'er med franske evergreens og egne kompositioner, og hver gang sendt et eksemplar til Prins Henrik. Så han vidste hvem jeg var, da vi sidste år hilste på hinanden i Alliance Francaise,« fortæller Chichon.

Siden har Chichon og hans musikalske partner, Emir Bosnjak, mødt prinsgemalen et par gange.

På cd'en »La Sirène«, der indeholder både jazz, ballader og musette-toner, har Chichon og Bosnjak musikalsk selskab af seks dygtige lokale musikere. 13 numre i alt er det blevet til, og næste onsdag får Prins Henrik igen mulighed for at smuglytte til det færdige produkt. Her er Chichon og Bosnjak inviteret til at underholde, når Verdens Naturfonden på Fredensborg Slot markerer Prins Henriks 40-års jubilæum som præsident.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce