Annonce
Fødselsdage

Claus Elming runder de 50 år: Han har drømt om at lave tv hele livet

Claus Elming tager ikke et tv-job, hvis han ikke har en interesse i programmet. "Jeg har sagt nej til et hav af ting, fordi jeg ikke kunne se mig selv i det. Og det er jo også en gave at have fået. At man kan tillade sig at sige nej til ting", siger han. Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix
I USA fandt Claus Elming redskaberne til at udleve barndommens drøm om at komme på tv. Onsdag 20. marts fylder han 50 år.

50 Igennem 12 år var han synonym med "Vild med dans", hvor han fredag aften iklædt smoking og butterfly styrede dansere, publikum og seere gennem konkurrencen. Selv om han er færdig med "Vild med dans", er den mangeårige vært Claus Elming, der fylder 50 år onsdag 20. marts, langt fra færdig med tv.

Men ser han tilbage på sin foreløbige karriere, har han udlevet sin drøm.

- Allerede da jeg løb rundt i mine forældres baghave som seksårig og spillede fodbold, kommenterede jeg det hele selv. Jeg havde en drøm om, at jeg skulle lave sportsfjernsyn. At det gik i opfyldelse og lykkedes, var en drengedrøm, siger han.

Tv-drømmen fik liv, da han som 16-årig i 1985 drog på udveksling til USA, hvor han gik på high school og spillede amerikansk fodbold.

- Jeg ville hellere se amerikansk tv, når mine kammerater spurgte, om jeg ville med ud. Jeg blev fascineret af det: Gameshows, sitcoms og sportskampe, siger han.

Gennem amerikansk fodbold lærte han, at forberedelse betyder alt. Som vært på "Vild med dans" havde han sin tekst i lommen i tilfælde af, at teleprompteren skulle gå ned. Da uheldet en aften var ude, var han forberedt.

- Forberedelse er afgørende for ens succes. Det betyder, at man også er forberedt på uforberedte situationer, og så har man råderum til at improvisere, siger han.

Claus Elming er ikke uddannet journalist, men i 1993 fik han alligevel muligheden for at kommentere den danske finale i amerikansk fodbold på DR. I 1998 kom gennembruddet, da han fik lov at kommentere Super Bowl-finalen. Året efter - i 1999 - rejste han til USA for at kommentere finalen direkte fra stadion.

Siden har han været vidt omkring i tv-branchen - altid med et løfte til sig selv om kun at sige ja til opgaver, som han kan se sig selv i. Derfor måtte han også overveje det en ekstra gang, da han blev tilbudt værtsrollen i "Vild med dans" i 2006.

- Jeg sagde nok ja til det for at få det på cv'et, siger han.

Men det ændrede sig, og han "elskede hvert et minut".

- Det var ikke bare et tv-program. Det skabte også glæde og kærlighed hos folk. Masser af mennesker begyndte at danse, og det bragte dem sammen. En masse endorfiner blev forløst fuldstændig ligesom i en sportskamp, siger han.

I øjeblikket arbejder han på at udvikle sit eget spil på hjemmesiden picks.dk, hvor man kan forudsige og rangere udfaldet af kampe i forskellige sportsgrene.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce