Annonce
Aarhus

Corona-krisen bliver dyr for Midttrafik: Trafikselskab mister mange millioner hver måned

Corona-epidemien betyder færre passagerer i busser og letbanetog, Midttrafik forventer derfor, at selskabet kommer til at mangle 45 mio. kroner hver måned. Foto: Henning Bagger/Scanpix
Passagererne er forsvundet fra den kollektive trafik efter at Danmark er lukket ned som følge af Corona-krisen. Når passagererne mangler, mangler indtægterne samtidig for Midttrafik.
Annonce

MIDTJYLLAND: Den kollektive trafik er som alt andet lige nu ramt af corona-krisen.

Siden corona-virussens indtog i Danmark har Midttrafik målt en nedgang i passagertallet på 70-80 procent, og fra mandag 30. marts og fremefter køres der efter en køreplan, som var det skoleferie.

Selv om selskaber - som Midttrafik betaler for at køre busruter og tog i Region Midtjylland - i øjeblikket kører efter feriekøreplanen, er Midttrafik stadig forpligtet til at opfylde kontrakterne, som er indgået med selskaberne.

I Midttrafik har man regnet sig frem til, at de manglende passagerer i busser, tog og letbanetog kommer til at koste selskabet en manglende indtægt på 45 mio. kroner om måneden.

- Vi forventer et tab på den samlede busdrift i hele Region Midtjylland på cirka 45 mio. kroner om måneden. I Aarhus mister vi indtægter på busserne på cirka 18 mio. kroner og på letbanen 5,5 mio. kroner per måned, siger Michael Steinberg, der er projektleder ved Midttrafik.

Vi forventer et tab på den samlede busdrift i hele Region Midtjylland på cirka 45 mio. kroner om måneden. I Aarhus mister vi indtægter på busserne på cirka 18 mio. kroner og på letbanen 5,5 mio. kroner per måned.

Michael Steinberg, projektleder Midttrafik

Annonce

Staten kompenserer

Dertil skal lægges et endnu ukendt beløb, som Midttrafik mister på flextrafikken, forklarer bestyrelsesformand i Midttrafik Claus Wistoft (V).

Claus Wistoft har i sin egenskab som formand for Trafikselskaberne i Danmark været til flere møder med trafikministerne. Mandagens møde handlede netop om økonomien i de danske trafikselskaber.

- Regeringen har meldt ud, at man vil kompensere Midttrafik og de andre trafikselskaber. Så det forventer vi at blive, forklarer formanden.

Midttrafik har heller ikke nogen steder, hvor selskabet kan hente pengene.

- Bliver vi ikke kompenseret ruller regningen automatisk videre til ejerne, understreger Claus Wistoft.

Ejerne er i dette tilfælde Region Midtjylland og kommunerne i regionen.

Annonce

Svært at komme i gang igen

Nedlukning af skoler og uddannelsessteder, hjemsendelse af medarbejdere til hjemmearbejde og opfordring til at ældre skal blive væk fra kollektiv trafik har resulteret i de tomme busser. Når samfundet igen åbner sig, vil passagererne naturligvis vende tilbage. Spørgsmålet er bare, hvor hurtigt det sker.

- Det er også en af vores bekymringer. Jeg har svært ved at tro, at passagererne igen vælter ind i busser og tog, når vi åbner igen, forklarer Claus Wistoft, der er overbevist om, at nedlukningen på sigt også ændrer folks adfærdsmønster.

Corona-krisen har vist, at mange arbejdsopgaver kan løses hjemme. Samtidig vil mange måske i en periode være betænkelig ved at sidde i en tætpakket bus.

- Det svære er ikke at lukke for den kollektive trafik. Det svære er at åbne for den igen.

Derfor vil der også være et tab for Midttrafik i en periode, efter at Danmark igen er åbent.

Selskaber i Midttrafik

Midttrafik betaler i alt 34 busselskaber - blandt andre Busselskabet Aarhus Sporveje, Arriva, Nobina og Tide Bus - i Region Midtjylland for at køre bustrafik.

Derudover betaler man Aarhus Letbane for trafikken på letbanenettet og Midtjyske Jernbaner, der kører på Lemvigbanen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Efter øget smittetryk i Aarhus: Storcenter Nord lukker legeland og fjerner borde

Aarhus

Aarhus indfører corona-restriktioner, tester og vil bremse smittespredning i det somaliske miljø

Aarhus

Nye tal: Tre ud af fire nye coronasmittede i Aarhus sidste uge har somalisk baggrund

Annonce