Annonce
Kultur

CPH:DOX tager på tur: Film om fascinerende forfattere i Aarhus

Filmfestivalen CPH:DOX, Det Kgl. Bibliotek og Blockbuster præsenterer filmen "The Other Munch" med efterfølgende talk med Karl Ove Knausgård og filmskaberne Joachim og Emil Trier. Still fra filmen
Dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX besøger Aarhus den kommende uge. Publikum kan komme til premiere på fem nye dokumentarfilm, som bliver vist på Dokk1 og bibliotekerne i Højbjerg og Risskov.

AARHUS: Da den norske stjerneforfatter Karl Ove Knausgaard bliver bedt om at lave en udstilling af Munchs malerier, følger filmskaberen Joachim Trier hans forberedelser. Filmen udvikler sig undervejs til et dobbeltportræt, da Trier får Knausgaard til at forholde sig til parallellerne mellem sit eget litterære projekt og Munchs kunst.

Filmen "The Other Munch" er en af de fem nye dokumentarfilm, der kan opleves i Aarhus, når CPH:DOX fra 20. marts rejser ud i landet for andet år i træk.

I forbindelse med visningen er bliver en samtale mellem Karl Ove Knausgård og filminstruktørerne Joachim og Emil Trier også transmitteret live.

En anden fascinerende forfatter er på programmet, når journalist Kim Skotte interviewer lektor i italiensk litteratur, Pia Schwarz Lausten, og forlagsredaktør Line Miller om Elna Ferrantes forfatterskab. Ingen ved hvem der gemmer sig bag navnet Elena Ferrante. Men den storsælgende, italienske forfatter har med sine romaner om to veninders liv og opvækst i Napoli vundet både publikums og anmeldernes hjerter.

Samtalen finder sted efter visningen af dokumentarfilmen "Ferrante Fever", der ser nærmere på forfatter-fænomenet, mysteriet bag navnet, og på hvordan hendes ord har givet genlyd hos millioner af læsere.

Annonce

CPH:DOX

CPH:DOX er en af verdens største dokumentarfilmfestivaler. Den kommer rundt i 32 byer i hele landet.

I Aarhus står den på nye dokumentarfilm fra 20. til 28. marts.

20. marts, "Ferrante Fever", klokken 19–22, Højbjerg Bibliotek. Efterfølgende talk.

22. marts, "Hunting For Hedonia", klokken 17.30–22.00, Dokk1. Efterfølgende debat med filmens instruktør, Pernille Rose Grønkjær, videnskabsjournalist Lone Frank, filosof Klemens Kappel og professor Poul Videbech, med journalist Anja Bo som moderator.

25. marts, "The Other Munch", klokken 19-22, Dokk1. Efterfølgende talk.

27. marts, "Democracy LTD", klokken 17.30-20.00, Dokk1. Efterfølgende politisk paneldebat.

28. marts, "The Man Who Played With Fire", klokken 17.30–22.30, Risskov Bibliotek. Efterfølgende talk.

Manden der legede med ild

Filmvisninger og talks foregår på Dokk1 og på bibliotekerne i Højbjerg og Risskov.

På sidstnævnte kan man opleve "The Man Who Played With Fire", der i bedste film noir-stil fortæller historien om det parallel liv, som forfatter Stieg Larsson levede ved siden af sit arbejde med Millennium-serien. Som journalist og detektiv kortlagde han højreekstremismens fremmarch i Sverige og resten af Europa på et tidspunkt, hvor alle troede at den hørte fortiden til.

Efterfølgende er der en samtale mellem Daniel Poohl, den nuværende chefredaktør på Stieg Larssons tidsskrift, EXPO, graverchef på Politiken, John Hansen, radikaliseringsekspert og forsker, Tina Askanius, og formand for Dansk Journalistforbund, Lars Werge.

Derudover er filmene "Hunting For Hedonia" og "Democracy LTD" på programmet, når CPH:DOX er i Aarhus fra 20. marts til 28. marts.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Påbud til kommunens sygepleje-indsats i en del af Aarhus: - Kritikken hører til noget af det værste, jeg har set

Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce