Annonce
Indland

Cybercenter om mobildata: Kan være positivt med driftscenter i Rumænien

Når TDC's driftscenter flytter, kan Center for Cybersikkerhed stadig føre tilsyn, hvis teleselskab inviterer.

Et godt samarbejde mellem det danske teleselskab TDC og Center for Cybersikkerhed skal sikre, at data fra tre millioner danskeres mobilnetværk håndteres sikkert.

Det siger Thomas Lund-Sørensen, som er chef for Center for Cybersikkerhed, der er en del af Forsvarets Efterretningstjeneste.

- Et godt samarbejde skaber en fælles ståplads for at sikre, at der er et højt sikkerhedsniveau, siger Thomas Lund-Sørensen til Ritzau.

Politiken skriver fredag, at det såkaldte network operations center (NOC) 31. august udflyttes til Bukarest i Rumænien.

Det sker, i forbindelse med at TDC har indgået aftale med Ericsson om driften af mobilnetværket.

Med udflytningen vil Center for Cybersikkerhed ikke længere med loven i hånden kunne komme på tilsynsbesøg eller kræve, at ansatte i Ericssons driftscenter i Rumænien har danske sikkerhedsgodkendelser.

Det bekræfter Thomas Lund-Sørensen, men han pointerer samtidig, at Center for Cybersikkerhed fortsat kommer til at kunne føre kontrol i samarbejde med TDC.

Ifølge dansk lovgivning kan Center for Cybersikkehed kræve af televirksomheder, at de udstationerer en medarbejder med dansk sikkerhedsgodkendelse til at holde øje med arbejdet i driftscenteret.

Televirksomheder kan også blive pålagt at gennemføre undersøgelser af sikkerheden i driftscenteret.

Center for Cybersikkerhed har også mulighed for at komme på tilsynsbesøg, hvis teleselskaberne inviterer, når de gennemfører deres tilsyn.

Det er der ifølge Thomas Lund-Sørensen god tradition for.

- Grundlæggende set ændrer sikkerheden sig ikke væsentligt. Den kommer ind under et svensk selskab, som vi har stor tiltro til, siger Thomas Lund-Sørensen.

- Det kan have en positiv effekt, at driften kommer til at ligge i Rumænien. Det er et stort og mandskabstungt setup, og man driver netværk for 45 andre store televirksomheder. Driftssikkerheden bliver måske endnu højere, siger han.

Spørgsmål: Så danskere behøver ikke være nervøse for sikkerhedsbrister?

- Der kan forekomme sikkerhedsbrister overalt. Det er vigtigt at forstå, at det er i televirksomhedernes egen interesse at have så meget sikkerhed som muligt, ligesom det er er i underleverandørernes interesse at have en så høj sikkerhed som muligt, siger Thomas Lund-Sørensen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce