Annonce
Navne

Cykelkommentatoren blev "kongen af cool"

Sportskommentator og forfatter Jørgen Leth, der stammer fra Aarhus og har indtalt gadenavnene i den kommende letbane i Aarhus, fylder 80 år onsdag 14. juni. Han fejres blandt andet med "Jørgen Leths Æresløb" på Aarhus Cyklebane i august. Foto: Linda Kastrup/Scanpix.

Digteren og filmskaberen Jørgen Leth er uløseligt forbundet med cykelløb. Og nu, hvor den erfarne kommentator fylder 80 år, har fanskaren aldrig været større.

Onsdag den 14. juni fylder den erfarne cykelkommentator Jørgen Leth 80 år, og danskerne kan tilsyneladende ikke få nok af stemmen, som er blevet kaldt en sælsom blanding mellem Klaus Rifbjerg og Poul Nyrup Rasmussen.

Mange vil mene, at cykelløb på tv ikke ville være det samme uden hans nasale tonefald og leksikale viden om Frankrig og Tour de France i særdeleshed. Han er født og opvokset i Aarhus, og her skal Jørgen Leth lægge stemme til stoppestederne på den kommende letbane, og han giver udsolgte koncerter med gruppen "Vi sidder bare her".

Politikens anmelder Kim Skotte konstaterede for nogle år siden, at Leth ligefrem var blevet "kongen af cool". Det til trods for at han oplevede at blive genstand fra usædvanlig hård kritik efter udgivelsen af sin første selvbiografi "Det uperfekte menneske" i 2005.

Formuleringen "Jeg tager kokkens datter, når jeg vil" var i sin løsrevne form nok til at få ham fyret fra sit job som Tour de France-kommentator, selv om det for den litteraturinteresserede stod temmelig klart, at ordene næppe skulle tages for pålydende.

Annonce

Jørgen Leth

Født 14. juni 1937 i Aarhus, som søn af Anne Elisabeth Linde og maskinarbejder Hans Kaj Leth

Familien boede i en toværelses lejlighed på Regenburgsgade, tæt på Friskokrydset og flyttede siden i hus på Elverumvej nær Christianskirken

Blev student fra Marselisborg Gymnasium i 1957

Læste sammenlignende litteratur på Aarhus Universitet og etnografi i København

Har været journalist ved dagbladet Aktuelt og Politiken

Var gennem 60'erne en del af det kunstneriske avantgardemiljø i hovedstaden sammen med bl.a. Per Kirkeby og Bjørn Nørgaard

Debuterede i '62 med digtsamlingen "Gult lys"

Instruerede i '63 sin første film, kortfilmen "Stopforbud"

Har lavet over 40 spille- og dokumentarfilm bl.a. "Det perfekte menneske", "Stjernerne og vandbærerne" og "En forårsdag i helvede"

Har udgivet over 30 bøger, mest digtsamlinger, men også essays, romaner, rejseskildinger og noveller samt Tour de France-klassikeren "Den gule trøjer i de høje bjerge"

Har siden 2008 været tilbage som cykelsports-kommentator hos TV 2

Har boet på Haiti, hvor han var dansk konsul 2000-06

Tildelt en række priser bl.a. Bodil-Prisen 1967, Statens Kunstfonds livsvarige ydelse 1995, Prix France 1997 og Nordisk Film Prisen 2004

I anledning af fødselsdagen udgiver han bogen "Men jeg er her jo"

Tilbage som kommentator

I 2009 var han efter tre års pause tilbage i den kommentatorboks, hvor han fik sin debut helt tilbage i 1990. Allerede dengang var han anerkendt i internationale kredse for sine dokumentarfilm om cykelløbets mytologi, "Stjernerne og vandbærerne" og "En forårsdag i helvede".

Jørgen Leth er også anerkendt for sine digte, hvor han demonstrerer en helt særlig, nøgtern måde at skrive på. Denne nøgterne måde at se verden på præger også hans film. I bogen "Leth og kedsomheden" fra 2007 giver den litteraturuddannede Jonathan Wichmann en introduktion til Leths forfatterskab, hvor han beskriver Leths særlige evne til at gøre det kedelige interessant.

- Han insisterer på, at vi ikke kan skabe det hele selv, men at det mest interessante opstår ved et tilfælde. Eller rettere: Ved at man sætter en ramme op, inden for hvilken tilfældets gaver kan vise sig, forklarer Jonathan Wichmann.

Disse rammer eller "benspænd" gav Lars von Trier idéen til de berømte dogmefilm, hvor der blandt andet stilles krav til brugen af håndholdt kamera.

Jørgen Leth var tidligere bosiddende i Haiti i en lang årrække, indtil hans hus blev ødelagt af et jordskælv i 2010. Siden har han ikke haft et fast hjem, men opholder sig stadig godt halvdelen af året i Haiti.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Amatøragtigt uheld ved vandet

Aarhus har fået sine udfordringer med det nye, åbne havneareal, der er lavet til fornøjelse og almindelig udnyttelse for byens befolkning. Der er absolut ting, som ikke har været ordentligt gennemtænkt. Dem må vi reparere på, og vi skal lære at leve med vandet på en anderledes måde end tidligere. På land var det galt med trafikken mellem gående og cyklende på arealet omkring Toldboden. Det var ikke til at hitte hverken hoved eller hale i, så det har måttet rettes op på, så cyklister og gående nu kan se, hvor de skal færdes. Det er stadig ikke godt med de meget åbne arealer i de områder, hvor folk færdes. Det gælder for eksempel ved Dokk1, Toldboden, Honnørkajen og omkring Navitas. Så længe der ikke bliver gjort mere, end der er gjort nu, vil folk fortsat falde i vandet og i værste fald drukne. Men slemt og aldeles amatøragtigt var det med turbåden Svanen forleden aften. Den sejler folk rundt på havnen til en oplevelse af byen set fra søsiden. Vi har fået at vide, at der var fejl på Svanen. Vi kender ikke detaljerne, men at tre mennesker kunne falde i vandet, efter at båden havde lagt til som afslutning på en tur, er under niveau for, hvad der bør kunne ske. Svanen og dens besætning har været her før, men er ikke vant til at sejle og lægge til kaj i Aarhus Havn, for til daglig sejler den ved Mariager Fjord. Derfor skal der naturligvis tages særlige forholdsregler, når den er på et nyt sted. Og der skal tages hensyn til, at vejr og vind kan arte sig anderledes på ét sted end et andet. Når man som gæst og passager begiver sig om bord til en tur, der skulle være en oplevelse og ren fornøjelse, regner man med, at alle sikkerhedsforhold og betjening er i orden. Netop på det sted, hvor Svanen lægger til, blæser det undertiden voldsommere end andre steder, fordi vestenvinden nærmest kommer i en sluse. Båden blev blæst væk fra kajen. Det var ifølge forklaringerne med til at hindre, at i hvert fald en af de tre, der faldt i vandet, blev klemt mellem båd og kaj. Båden drev ud fra kajen. Om det var årsagen til, at de tre faldt i vandet, får vi måske at vide senere.

Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Annonce