Annonce
Erhverv

Cykelsportens troldmand er rykket ind på Sankt Pauls Kirkeplads: Vil skabe en klubfølelse i ny butik

Thomas Bundgaard er en af de bedste til at tilpasse en cykel til den enkelte rytter. Et arbejde, han foretager i Velofits nye lokaler ved Sankt Pauls Kirkeplads. Foto: Kasper Kudsk Baymler
Thomas Bundgaard er en af de dygtigste til at tilpasse en cykel til dens ejer. Nu er han og Velofit rykket i nye lokaler i den indre del af Aarhus, hvor tøjsalg, træningsrådgivning og opmåling kombineres.

AARHUS: Butikken slog dørene op onsdag middag i sidste uge, men interessen for den nye cykelbutik i midten af Aarhus er allerede ganske stor.

Ejeren af butikken 'Velofit', Thomas Bundgaard, er nemlig en af de bedste på sit felt. Ikke bare i Danmark, men på verdensplan. Flere af landets bedste på den tohjulede triller forbi Velofits lokaler eller får besøg af Thomas Bundgaard for at få indstillet deres cykel, så den passer helt perfekt til lige præcis dem.

Velofit er ikke et nyt navn i cykelmiljøet.

Over de seneste år har forretningen haft forskellige adresser rundt i Aarhus, hvor omdømmet bare er blevet stærkere og stærkere. Et enkelt år havde de adresse i Mejlgade, men omgivelserne blev simpelthen for små til, at der både kunne drives butik, cafe og laves opmålinger af cyklen.

- Det var lidt ærgerligt at foretage bikefit midt i ostemaden. Det blev lidt svært at skille tingene fra hinanden, fortæller Thomas Bundgaard.

I stedet rykkede forretningen ud på Karupvej, hvor man trods coronakrisen sidste år fik skabt et godt fundament. Men da det lejemål ikke længere var en mulighed, skulle Velofit finde nye lokaler på rekordtid.

Resultatet blev Sankt Pauls Kirkeplads 9a, hvor Thomas Bundgaard og hans kollega Mathias Kirk rykkede ind med ganske kort varsel og med hjælp fra venner og familie har fået gjort en butik klar på 14 dage.

Annonce

Unikke tøjmærker

Konceptet er klart. Her kan du få fingrene i den højeste kvalitet indenfor cykeltøj i form af de to mærker Rapha og Pas Normal Studios, som butikken er ene om at sælge i Jylland og på Fyn. Samtidig er butikken et samlingssted for cykelentusiaster, der hver onsdag mødes til træning.

- Vi vil gerne skabe en klubfølelse i butikken. De fleste, der cykler, har egentlig hvad de har behov for derhjemme i skabet, så det vil ofte være følelsen, som vil munde ud i, at de skal have nyt træningstøj, siger Thomas Bundgaard.


Vi vil gerne skabe en klubfølelse i butikken. De fleste, der cykler, har egentlig hvad de har behov for derhjemme i skabet, så det vil ofte være følelsen, som vil munde ud i, at de skal have nyt træningstøj.

Thomas Bundgaard


Rapha er et af de mærker, som Velofit fører i butikken. Foto: Kasper Kudsk Baymler

Tøjet går godt i spænd med ambitionen for butikken. Alt skal være i bedste kvalitet. Om det er tøj, træningsrådgivning, cykeltræning eller bikefit, så skal det hele være på højeste niveau.

- Vi har tidligere talt om, at vi savnede den sjæl, som vi havde i butikken i Mejlgade. Vi var glade for de lokaler, som vi havde på Karupvej, hvor vi havde fundet os godt til rette, men vi manglede den der stemning fra den indre by. En butik, som denne handler også om netværk. Det kan bedre betale sig at være et uundværligt unde for 500 mennesker i stedet for 10.000. Det er godt at have en kerne, der støtter op om os og vores projekt. Vi kan jo se til vores ugentlige træning 'Velotons', at der hele tiden dukker nye ansigter op, som bliver hængende, fordi de kan lide stemningen. Her i butikken kan vi tilbyde tøj, træning, ture og tilpasning af cyklen, så vi er med hele vejen rundt, siger Thomas Bundgaard.

Annonce

Ligeså vigtigt som de rigtige løbesko

Det er hans evner med at tilpasse en cykel via 'bikefit', som er grundlaget for butikken. De andre elementer er blevet bygget på over tid.

- Jeg får 10 nye kunder ind om ugen til opfølgning eller fysiske test. Der er stor forskel på om vi befinder os i januar eller april. I januar vil der være en ventetid på en uge for at få lave bikefit, men lige nu er der altså seks uger ventetid på at komme til, fortæller Thomas Bundgaard og tilføjer, at det er alt fra nybegynderen til den professionelle, som melder ind på en tid.

- Et bikefit er ligeså vigtigt for cykelrytteren, som det er for løberen at finde de helt rigtige løbesko. I cykelsporten har vi endda tre kontaktpunkter i form af pedaler, sadel og styr, siger han og påpeger, at skadeproblematikkerne hurtigt opstår, hvis man giver den fuld gas fra start, men ikke har den rigtige indstilling af cyklen.


Et bikefit er ligeså vigtigt for cykelrytteren, som det er for løberen at finde de helt rigtige løbesko. I cykelsporten har vi endda tre kontaktpunkter i form af pedaler, sadel og styr.

Thomas Bundgaard


- Derfor er et bikefit både forebyggende i forhold til skader. Det handler om komforten og ikke mindst at få den maksimale valuta ud af den kraft, der bliver brugt på at komme fremad, siger ejeren og tilføjer, at der udover cyklen også ses på udstrækning og fysisk træning for at få den ønskede effekt.

Der er flere ting, som skal gå rigtigt op, hvis man skal opnå den fulde effekt på sin racercykel. Foto: Kasper Kudsk Baymler

Og det virker. Faktisk har den dygtige bikefitter besøg af flere af de danske proffer, som gerne vil have en ekstra vurdering af de indstillinger, som deres professionelle holds ansatte er kommet frem til.

- Bikefit var det, der startede det hele i begyndelsen, men butiksdelen fylder også en større del af helheden nu. Vi har nogle gode kunder, som bakker os op i de ting, som vi foretager os, og med vores nye placering midt i Aarhus, bliver vi også interessante for dem, der kommer til byen med familien. Det er lidt nemmere at placere dem på en cafe i nærheden og kigge forbi, end dengang hvor vi boede lidt længere uden for centrum, siger ejeren.

Simpelt, effektivt og god kvalitet. Det er nogle af kravene til tøjet i Velofit. Foto: Kasper Kudsk Baymler

Velofit har åbent fra 12 til 17 på de fleste hverdage. Onsdag lukker butikken klokken 16 på grund af træning i butikkens initiativ 'Velotons'.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Rejsevejledninger bliver lempet - men ferierejser frarådes

Aarhus For abonnenter

Prisen er 1,4 millioner kroner per meter: Kommer du til at betale regningen for en Marselistunnel?

Annonce